هفتمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان اصفهان از روز پنجشنبه، ۲۰ دیماه، با نمایش هفت فیلم کوتاه از فیلمسازان اصفهانی در سینما سوره این شهر آغاز به کار کرد. این آثار که اکرانشان برای عموم آزاد بود و کموبیش با استقبال هم روبهرو شد، از ساختههای هنرمندان در سالهای اخیر به حساب میآید. آنچه در ادامه میخوانید مروری بر فیلمهای اکران شده در اولین روز هفتمین هفتۀ فیلم و عکس انجمن سینمای جوان اصفهان است.
«کشتن مرغ مقلد» که نامش یادآور یکی از آثار ماندگار و محبوب تاریخ سینما است در سه دقیقه روایت شد. این اثر به کاگردانی علی خواجهپور از منظری با همان «کشتن مرغ مقلد» در ارتباط است. درواقع، اگر در آن فیلم آمریکایی بحث ناعدالتی و ستیز بین انسانها و خصوصاً دو نژاد سفید و سیاهپوست مطرح است، در اینجا بیعدالتی و ستیز انسانها در قبال حیوانات عیان میشود. تماشای این فیلم مخصوصاً میتواند برای گیاهخواران جذاب باشد.
«گازوئیل» یک فیلم کوتاه ششدقیقهای به کارگردانی مبین دریس است. ابتدای فیلم این نکته به خواننده گوشزد میشود که فیلم بر اساس داستانی واقعی تهیه شده است. «گازوئیل» برشی کوتاه از زندگی هر روز جوامع شهری محسوب میشود. یک راننده نیسان که بار گازوئیل دارد، پسربچهای را سوار بر دوچرخه زیر میگیرد. مخاطب در حالی از این اتفاق آگاه میشود که یک راننده دیگر و مسافرش دربارۀ این اتفاق شبانه گفتوگو میکنند و بیننده را با این سؤال تنها میگذارند که «آیا ممکن است حادثهای در انتظار این راننده و مسافر باشد؟!»
«سایه» به کارگردانی احمد شهباز و با مدتزمان ۱۹ دقیقه طولانیترین فیلم اکرانی بود. این فیلم کوتاه اجتماعی بین واقعیتهای هر روزۀ زندگی و دنیای خیال پل میزند. یک زوج در اتومبیلشان برای تفریح به بیرون از شهر در حال حرکتاند. مخاطب ابتدای این سفر کوتاه با یک موضوع کلیشهای روبهرو میشود؛ یعنی زن به مرد شک دارد و چنین تصور میکند که شاید مرد در حال خیانت به او است. در ادامه و از جایی که برای پنچرگیری کنار یک باغ و بنای متروکه توقف میکنند، اتفاقات دیگری رقم میخورد که تا حدودی علت بدبینی زن را توضیح میدهد.
«زندگی کارتونی» یکی از جذابترین فیلمهای اکرانشده بود که زمان آن فقط دو دقیقه است. این فیلم به کارگردانی آمنه صادقی درهبیدی در آغاز قابی از یک زن و شوهر خندهرو و خوشبخت و صمیمی نشان میدهد. تصورش سخت نیست که بدانیم آنها بلاگر و در حال تولید محتوا برای صفحهشان در دنیای مجازی هستند. در ادامه، هرچه از قاب نخست بیشتر فاصله میگیریم، بیشتر با واقعیت زندگی آنها آشنا میشویم؛ واقعیتی که با سیمای اولشان بیشباهت است.
«مرد جعبهای» دیگر اثری بود که به کارگردانی بیتا خلیلزاده و در مدتزمان هشت دقیقه به نمایش درآمد. این فیلم کوتاه برداشتی آزاد از اثر کوبو آبه، نویسنده اهل ژاپن با همین عنوان است. «مرد جعبهای» داستان مردی است که در یک جعبه زندگی میکند و ما از دریچۀ همین مکان با او همراه میشویم؛ تا اینکه ناگهان دریچه از دست ما گرفته میشود.
«پلشت» فیلم کوتاهی است به کارگردانی محمدمهدی فروغی که تماشای آن نه دقیقه به درازا میکشد. «پلشت» یک ماجراجویی یا داستان کارآگاهی است که بازیگر آن روند فعالیتهای خود را آهنگین و موزون روایت میکند! او به دنبال سرنخهایی است که ظاهراً همیشه به دنبالشان بوده. سرانجام، در جایی که شخصیت اصلی در قاب یک دوربین عکاسی متوقف میشود، فیلم به پایان میرسد؛ فیلمی که میشود «دوربین» هم اسمش گذاشت!
«بت گلی» به کارگردانی سیدعماد ابطحی با مدتزمان ۱۳ دقیقه و درباره یک مجسمهساز است. این مجسمهساز ظاهراً بر اساس یک روند معمول برای ساختن تندیس، تقاضای یک عکس میکند. عکس الگوی کار او و به آن وابسته است؛ اما یک روز مشتریای میآید که عکس ندارد و تندیس را هم تا یکیدو روز دیگر میخواهد.
به گزارش ایسنا، هفتمین هفتۀ فیلم و عکس انجمن سینمای جوان اصفهان از روز ۲۰ دیماه آغاز شده و تا ۲۵ این ماه نیز ادامه دارد. این هفته با برنامههای متنوعی ازجمله اکران فیلم، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری کارگاههای مختلف دنبال خواهد شد. این برنامهها با مشارکت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، پاتوق فیلم کوتاه اصفهان و حوزۀ هنری این شهر برنامهریزی و اجرا میشود.
انتهای پیام
نظرات