به گزارش ایسنا، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در اختتامیه کنفرانس «چشمانداز آینده پیروان اهل بیت(ع)» گفت: هدف از این کنفرانس، ایجاد جناح سیاسی یا تلاش در راستای سیاست نیست بلکه اساس آن، احترام به تنوع و تعدد شیعی در همه سطوح و همه وابستگیها و گرایشات است.
وی در ادامه با اشاره به مهمترین مفاهیم مکتب اهل بیت(ع) عنوان کرد: مکتب اهل بیت مکتب عدالت و اعتدال است. پیروان اهل بیت (ع)، هیچ گاه تنها برای خودشان عدالت و تعامل عادلانه را مطالبه نکردند بلکه در کنار هر که شعار عدالت سر داده ایستادند و از هر مظلومی دفاع کردند.
رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: پیروان اهل بیت (ع) تنها به این دلیل با مسئله فلسطین همراه نشدند که فلسطینیها مسلمان و وابسته به اسلام هستند، بلکه آنها از این قضیه بهعنوان یک اصل انسانی دفاع کردند و بهای سنگینی برای دفاع از آنها پرداختند، چرا که فلسطینیها مظلوم و تحت ظلم قرار گرفته بودند. این موضعگیری مشابه نسبت به مسیحیان، ایزدیها، کردها، ترکمنها و دیگر اقوام و گروههای نزدیک و دور است.
حکیم در ادامه مکتب اهل بیت را مکتب صلح دانست و تصریح کرد: این مکتب صلح است نه جنگ و تعدی؛ مکتب استقبال است و نه تقابل، مکتب گفتوگو است و نه تعصب، مکتب دانش است و نه جهل و مکتب اعتدال است و نه افراط.
وی خاطرنشان کرد: آنچه دیگران احیانا درک نمیکنند، این است که ما شعار صلح را با پوشش تسلیم از روی ضعف یا ترس و یا تقیه سر نمیدهیم. ما در برابر سختیها شجاعت خود را از دست نمیدهیم و هر گاه نیاز به فداکاری، دفاع و ایستادگی باشد، اقدام خواهیم کرد. اما اصل ما این است که ما مسلمانانی مسالمتجو و بدنبال صلح برای خود و دیگران هستیم.
رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه مکتب اهل بیت (ع) را مکتب آزادی و عقل دانست، نه اجبار و تعصب، و گفت: این مکتب، مکتب اجتهاد است نه جمود، مکتب تفکر است و نه قیاس، این اصول تاثیر عمیقی بر پیشرفت حوزههای علمیه ما و پیوند آنها با جوامع و افراد به طور یکسان دارد.
حکیم با بیان اینکه قطعا حوادث اخیر در سطح منطقهای و بین المللی، تاثیر بسزایی در منطقه ما، جهان و شیعیان پیرو اهل بیت (ع) داشته، ادامه داد: درگیریها و جنگهایی که در خاورمیانه رخ داده، پیامدهای متعددی را به همراه داشته است. پیروان اهل بیت (ع)، همچنان به مفهوم دفاع از مظلوم و مطالبه عدالت پایبند ماندهاند به گونهای که در کنار ملتهای فلسطین و لبنان ایستاده و از حقانیت آنها حمایت کردهاند. آنها در این راه بهای سنگینی پرداختند و با وجود فداکاریهای بزرگ و خسارتهای عظیم در سطح رهبری، انسانی و مادی، از این آزمون سربلند بیرون آمدند.
وی با تاکید بر اینکه ما بر این باوریم که این فداکاریها چیزی جز موفقیتی دیگر در آزمون پایبندی به اصل عدالت و دفاع از مظلوم نبوده است، اظهار داشت: این امر در سطح رهبری، در مواضع مرجعیت عالیقدر دینی و بیانیههای ایشان در ترغیب و تأکید بر تعامل با این مسئله به وضوح مشاهده میشود. همچنین، پایگاههای مردمی نیز در تمام ابعاد سیاسی، رسانهای، میدانی و امدادرسانی، همراهی شایستهای از خود نشان دادند. این امر نشاندهنده عمق ارتباط میان رهبری و پایگاه مردمی و انسجام جامعه شیعی و حرکت منظم آنها است.
رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که پیروان اهل بیت (ع) هیچگاه داعیهدار جنگ و تجاوز نبودند، تمام اقداماتی که انجام دادند در چارچوب دفاع از خود و در یک نظام عقیدتی و فکری استوار بوده که خواهان صلح عادلانه، عدالت واقعی و احقاق حقوق است.
حکیم خاطر نشان کرد که صلح واقعی همان صلح عادلانه است که به هر صاحب حقی اجازه میدهد از حق خود بهرهمند شود، نه آن صلحی که با نادیده گرفتن حقوق یک جامعه بشری به نفع جامعهای دیگر به دست آید. در اینجاست که تفاوت واقعی میان داعیان صلح تقلبی و داعیان صلح حقیقی نهفته است.
وی با بیان اینکه ما در آستانه یک مرحله جدید هستیم که نیازمند همکاری و همبستگی از سوی پیروان اهل بیت (ع) است تا حقیقت شود، گفت: ما باید برای جبران خسارتها با بهرهبرداری از دستاوردها و تبدیل چالشها به فرصتها و سختیها به نعمتها از طریق روشنگری وقایع و آشکار ساختن حقایق برای همه جهان تلاش کنیم.
رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان عنوان کرد که ما به یک حرکت جهانی موثر برای تثبیت ارزشهای خود در دفاع از حقوق بشر به عنوان یک انسان در هر کجا که باشد و هرگاه حقوق او در معرض ظلم، تعدی یا تجاوز قرار گیرد، نیاز داریم. ما همچنین به تثبیت حقیقت مطالبه ما برای صلح، انصاف و عدالت برای همه نیازمندیم.
انتهای پیام
نظرات