به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندانها با بیان این مطلب، گفت: در سال گذشته تعداد ۱۶ کارگاه در ۱۱ استان کشور از طریق سفرهای استانی و مراسمات ویدیو کنفرانسی افتتاح شدهاند که استانهای مذکور عبارتند از (تهران، قم، بوشهر، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان و مرکزی)، اما از اواخر سال گذشته سیاست راهبردی اشتغال صنعت محور در دستورکار قرار گرفت به همین منظور ۵۶ طرح اشتغالزایی کلید خورده و ۴ طرح در بهمن ماه شامل کارگاه تولید موتور سیکلت نیرو موتور در اردوگاه قم، کارگاه دوچرخه سازی در قزلحصار، کارگاه تولید فیلتر هوای خودروی سبک در زندان برازجان، کارگاه تولید کفش چرم در زندان بوشهر افتتاح شد به همین ترتیب در طی سال جاری ۴۲ طرح در سفرهای استانی و یا به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد ۱۰ طرح دیگر تا پایان اردیبهشت ماه قابل افتتاح خواهد بود.
وی درباره ایجاد اشتغال برای زندانیان اظهارکرد: ایجاد اشتغال مولد برای تعداد ۴۷ هزار و ۹۶۳ نفر از زندانیان (حدود ۳۴ درصد از ۱۳۹ هزار نفر زندانی واجد شرایط) در دی ماه سال ۱۴۰۳ براساس اطلاعات سامانه پرداخت دستمزد مجریان اشتغال به تفکیک تعداد ۱۸ هزار و ۳۱۹ نفر و به عبارتی حدود ۳۸ درصد از زندانیان شاغل در بخش کارگاههای داخل زندانها فعالیت دارند. تعداد ۲۵ هزار و ۳۱۳ نفر و به عبارتی حدود ۵۳ درصد از زندانیان شاغل در بخش اعزام بکار خارج از زندانها فعالیت دارند. تعداد ۴ هزار و ۳۳۱ نفر و به عبارتی حدود ۹ درصد از زندانیان شاغل در بخش اشتغال نشسته داخل بندها فعالیت دارند.
محمدی درباره سرانجام انتقال زندانها به خارج از شهرها افزود: در سال ۱۴۰۳، برنامه انتقال ۴۳ زندان در دست اقدام بود که از این تعداد ۲۸ پروژه در حال احداث و تعداد ۱۵ زندان در حال مطالعه و تهیه نقشه اجرایی است.
برای بیش از ۱۰۱ هزار نفر از زندانیان دورههای حرفه آموزی برگزار شده است
وی درباره مهارت آموزی زندانیان گفت: در سال گذشته برای ۱۰۱ هزار و ۲۲۴ نفر از زندانیان با همکاری سازمانهای مجری مهارت آموزی در کشور از جمله:سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر مراکز آموزشی؛ دورههای حرفه آموزی برگزار شده است.
به گفته محمدی، ۴۲ عنوان برنامه فرهنگی در سال ۱۴۰۳ جهت زندانیان برنامه ریزی و اجرا شده است که مهمترین آنها عبارتند از: تدوین نقشه راه توسعه و گسترش برنامههای قرآنی برای کلیه مؤسسات کیفری سراسر کشوردر راستای تفاهم نامه منعقده با سازمان تبلیغات کشور، اجرای اولین سوگواره عاشورایی تحت عنوان " مثل حر" درماه محرم وصفر در مؤسسات کیفری سراسر کشور، اجرای طرح استعدادیابی زندانیان با ایجاد کانونهای استعدادیابی درکلیه مؤسسات کیفری با هدف شناسایی، کشف و راستی آزمایی استعدادهای هنری، آموزشی، فرهنگی و ورزشی زندانیان و مددجویان، برگزاری بیست و سومین دوره مسابقات قرآن کریم زندانیان، فراهم نمودن زمینه مشارکت زندانیان در سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور، اجرای اولین جشنواره سرود، آواهای بومی و محلی و مذهبی مؤسسات کیفری سراسر کشور، اجرای طرح ملی زندگی با آیهها با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی.
۱۷۴۹ نفر زندانی فعال در حوزه قرآن از ارفاقات قانونی و تخفیفات مجازات بهرهمند شدهاند
وی در پاسخ این سوال که سال گذشته چه تعداد زندانی با حفظ کل قران کریم آزاد شدند، افزود: در سال ۱۴۰۳ تعداد یک هزار و ۷۴۹ نفر زندانی فعال در حوزه قرآن از ارفاقات قانونی و تخفیفات مجازات بهرهمند شدهاند.
به گفته محمدی، بر مبنای سند تحول و تعالی قضایی آموزشهایی شامل مهارت سازگاری با خانواده، محله و جامعه بعد از آزادی، سازگاری با مهارتهای مقابله با تکرار جرم و مصرف مواد مخدر، تغییر نگرش نسبت به دوستان بزهکار قبلی و شبکههای حمایتی معارض با قانون و معرفی فعالیت مراکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندانیان به زندانیانی که در ماههای پایانی حبس قرار دارند، داده میشود. سپس زندانیان در صورت تمایل به برخورداری از خدمات مراکز مذکور با مراجعه و درخواست خدمات حمایتی تحت پوشش این مراکز قرار میگیرند و از خدماتی شامل مشاوره، راهنمایی، اشتغال از طریق اعطای تسهیلات بانکی، معرفی به کارآفرینان و کارفرمایان متقاضی کار و تسهیل در بازگشت به محل کار قبلی، تامین هزینههای درمانی، معیشتی، آموزشی برخوردار میشوند.
در این میان یکی از ابزارهای تشخیص مسائل و مشکلات زندانیان آزاد شده، مصاحبه با اعضای خانواده و بازدید از محل سکونت و کار زندانیان آزاد شده است. در این ارتباط مددکاران اجتماعی مراکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج در صورت مشاهده عوامل زمینه ساز تکرار جرم، مشاوره و راهنماییهای لازم به زندانیان آزاد شده و اعضای خانواده را ارائه میدهند. آمارهای استخراج شده از افراد تحت پوشش حمایت این مراکز نیز حاکی از نرخ بسیار پایین میزان بازگشت افراد تحت پوشش این مراکز به زندان در مقایسه با سایر زندانیان آزاد شده در طول سنوات اخیر میباشد. لیکن برای توسعه آن به تمامی زندانیان آزاد شده متقاضی دریافت خدمت لازم است سازمان طرح و برنامه و سازمان امور استخدامی همکاری لازم را نسبت به بازتعریف نمودار سازمانی این مراکز و افزایش پستهای مورد نیاز در حوزههای مددکاری اجتماعی، روانشناسی، حقوق و علوم اجتماعی در تناسب با جمعیت زندانیان آزاد شده داشته باشد و ثانیاً اعتبارات مصوب و تخصیصی به این مراکز در قانون بودجه سنواتی در رفع نیازمندیهایی نظیر اشتغال، ودیعه مسکن، آموزش اختصاص یافته یا رشد چشمگیری یابد تا بتوان دامنه زندانیان آزاد شده برخوردار از این تجربه موفق را توسعه داد.
بازگشت مجدد به زندان بدلیل ارتکاب عمل مجرمانه تابع عوامل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است
البته در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که بازگشت مجدد به زندان بدلیل ارتکاب عمل مجرمانه تابع عوامل و مولفههای مختلف و گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که به طور خاص در حوزه عملکرد سازمان زندانها قرار نمیگیرد. به سخن دیگر هر چند اقدامات حمایتی خوبی در زندانها با ارائه آموزشهای فرهنگی و تربیتی، مددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی انجام میگیرد، اما با بازگشت فرد به جامعه و عدم رفع نیازهای زیستی فرد امکان بازگشت به جرم محتمل است، اما طی سه سال گذشته بازگشت مجدد زندانیان در شاخص کوتاه مدت به صورت چشم گیری کاهش یافته است.
انتهای پیام
نظرات