سیدمحسن صادقی امروز (شنبه، ۲۳ فروردین) در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان، اظهار کرد: یکی از محورهای مهم توسعه استان، ارتقای زیرساختهای آموزش و پرورش است. تاکنون حدود ۱۴ هزار مترمربع فضای آموزشی در استان احداث شده است، اما این میزان پاسخگوی نیاز فعلی استان نیست.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت دانشآموزی، استان به ساخت ۱۲ مدرسه ۱۲ کلاسه و ۲۰ مدرسه شش کلاسه نیاز فوری دارد. در این زمینه، منابع دولتی به تنهایی کفایت نمیکند و باید با بسیج ظرفیتهای خیری، منابع عمومی و تسهیل فرآیندهای حقوقی و عمرانی، یک جهش جدی در مدرسهسازی صورت گیرد.
استاندار زنجان با تأکید بر لزوم همافزایی دستگاهها در این زمینه، از معاون عمرانی استانداری خواست تا هماهنگی لازم برای مشارکت نهادهای مختلف در اجرای پروژههای آموزشی را پیگیری کند.
او در ادامه به مناسبت فرارسیدن هفته معلم، به اهمیت بازنگری در شیوه برگزاری برنامههای فرهنگی در آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: برنامههای بزرگداشت معلم نباید به شکل تکراری و کلیشهای برگزار شود. لازم است از ظرفیت خلاقیت خود معلمان استفاده شود و با ایجاد بستر مناسب در سامانههای داخلی، ایدههای آنان دریافت و از طریق تعیین جوایز، انگیزهبخشی لازم صورت گیرد.
وی پیشنهاد داد برنامههایی با محوریت معلم نمونه از نگاه دانشآموز، معلم نمونه از نگاه خانواده، معلم پیشرو در حوزه پژوهش، تربیت دینی و مهارتهای حرفهای طراحی شود تا نگاه جامعه به معلمان توسعه یابد و وجهه واقعی آنان بهتر معرفی شود.
صادقی در ادامه از تدوین طرحی با عنوان نظام آراستگی مدارس خبر داد و گفت: این طرح از سال ۱۴۰۴ با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی، آموزش و پرورش و استانداری اجرایی خواهد شد. تمرکز این برنامه بر حفظ و نگهداری فضاهای آموزشی، زیباسازی و کیفیت محیطهای فیزیکی است که مستقیماً بر سلامت روحی و روانی دانشآموزان و معلمان تأثیرگذار خواهد بود.
استاندار زنجان با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین نهاد پیشگیرانه در حوزه آسیبهای اجتماعی است، بیان کرد: آموزش و پرورش روزانه ۸ ساعت دانشآموزان را در اختیار دارد، بنابراین باید محور نظام مراقبت اجتماعی باشد.
وی افزود: فرآیند پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از ایجاد انگیزه انحراف آغاز میشود و اگر این مرحله مدیریت نشود، مقابله با انحرافات بسیار دشوارتر خواهد بود. در این راستا باید برای مدیران مدارس و مربیان پرورشی دورههای تخصصی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی برگزار شود.
نماینده عالی دولت در استان با انتقاد از نبود آمار دقیق در این حوزه، گفت: یکی از چالشهای اصلی، اغراق یا کتمان در آمارهای آسیبهای اجتماعی است که موجب گمراهی در برنامهریزی میشود. دقت آماری مبنای برنامهریزی در این حوزه است و بدون آن، طراحی و اجرای اقدامات مؤثر امکانپذیر نیست.
صادقی در ادامه با تأکید بر لزوم تمرکز بر مسائل اولویتدار، بیان کرد: باید آسیبهای اجتماعی استان بر اساس فراوانی و پراکندگی در مناطق مختلف اولویتبندی شود. سپس، اقدامات هدفمند و منابع به سمت این اولویتها هدایت شود.
وی افزود: صرفا برگزاری جلسات و برنامهها ملاک ارزیابی نخواهد بود. در ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، ۷۰ درصد امتیاز بر اساس نتایج و اثربخشی فعالیتها محاسبه میشود. دستگاهی که صرفاً به برگزاری ۱۰۰ جلسه اکتفا کند، نمره کامل نمیگیرد. باید ببینیم آیا خروجی جلسات به کاهش آمار آسیبها در سال جاری نسبت به سال قبل منجر شده است یا خیر.
استاندار زنجان با اشاره به ضرورت مشارکت سایر دستگاهها در نظام مراقبت اجتماعی، عنوان کرد: شهرداریها باید امکانات اجتماعی و ورزشی خود را در اختیار مدارس قرار دهند تا نشاط اجتماعی در مدارس تقویت شود. همچنین همکاری سازمان بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی و سایر دستگاهها در افزایش آگاهی حقوقی، فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان مؤثر است.
او ادامه داد: سازمان بهزیستی آمادگی دارد کارشناسان اورژانس اجتماعی را به مدارس اعزام کند و این مستلزم آگاهی و آمادگی مدیران مدارس است. همه دستگاهها باید با نگاه حمایتی به آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم از سرمایه انسانی آینده کشور بهدرستی محافظت کنیم.
صادقی خاطرنشان کرد: سنجش و ارزیابی دقیق از وضعیت آسیبها، اساس اصلاح یا ادامه برنامههاست. اگر برنامهای اثربخش نبوده، نباید اصرار بر اجرای آن داشت. ما به دنبال یک نظام ارزیابی واقعبینانه هستیم که براساس آن، میزان موفقیت اقدامات اجتماعی و تربیتی در سطح مدارس سنجیده شود و این مسیر به شکل مداوم و مستند ادامه پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات