به گزارش ایسنا، چین در واکنش به تشدید تنشهای تجاری با ایالات متحده به شرکتهای هواپیمایی خود دستور داده تا دریافت هرگونه هواپیمای جدید از شرکت بوئینگ را متوقف کنند. منابع آگاه به بلومبرگ گفتهاند که پکن همچنین از خطوط هوایی خواسته است تا خرید تجهیزات و قطعات مرتبط با هواپیما از شرکتهای آمریکایی را نیز متوقف کنند.
این دستور پس از آن صادر شد که چین در واکنش به تعرفههای جدید وضعشده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، تعرفههای تلافیجویانهای به میزان ۱۲۵ درصد بر کالاهای آمریکایی اعمال کرد؛ اقدامی که عملاً هزینه واردات هواپیماهای آمریکایی به چین را ۲ برابر میکند و تحویل هواپیماهای بوئینگ را از نظر اقتصادی غیرعملی میسازد.
برخی خطوط هوایی چینی هواپیماهای بوئینگ را از طریق اجاره در اختیار دارند و اکنون با افزایش هزینهها مواجه شدهاند. اکنون دولت چین همچنین در حال بررسی روشهایی برای حمایت از این خطوط هوایی است.
پس از انتشار این گزارش، سهام شرکت بوئینگ در معاملات پیش از بازار تا ۴.۶ درصد کاهش یافت و از ابتدای سال تاکنون ۱۰ درصد افت کرده است.
در حال حاضر، حدود ۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس آماده ورود به ناوگان خطوط هوایی چین هستند؛ از جمله ۲ فروند برای خطوط هوایی جنوبی چین، ۲ فروند برای ایرچاینا و ۲ فروند برای خطوط هوایی «شیامن». برخی از این هواپیماها در نزدیکی کارخانه بوئینگ در سیاتل پارک شدهاند و برخی دیگر در مرکز مونتاژ نهایی در شهر «ژوشان» در شرق چین قرار دارند.
به گزارش بلومبرگ، امکان دارد برخی از این هواپیماها که پیش از اجراییشدن تعرفههای تلافیجویانه در تاریخ ۱۲ آوریل تحویلشان قطعی شده، مورد استثنا قرار گرفته و وارد چین شوند.
در همین حال، گزارش شده که شرکت هواپیمایی «جونیائو» نیز تحویل یک فروند بوئینگ ۷۸۷ را که قرار بود در هفتههای آینده انجام شود، به تعویق انداخته است.
چین که یکی از بزرگترین بازارهای هواپیمایی جهان محسوب میشود، تا سال ۲۰۴۵ حدود ۲۰ درصد از تقاضای جهانی برای هواپیما را به خود اختصاص خواهد داد. در سال ۲۰۱۸ نزدیک به یکچهارم از تولیدات بوئینگ به چین ارسال شده بود، اما از آن زمان به دلیل تنشهای تجاری و مشکلات فنی داخلی، این شرکت سفارشهای عمدهای از چین دریافت نکرده است.
چین نخستین کشوری بود که در سال ۲۰۱۹ پس از ۲ سانحه مرگبار، هواپیمای ۷۳۷ مکس را زمینگیر کرد. تنشهای تجاری با دولتهای بایدن و ترامپ نیز سبب شد که سفارشهای چینی به سمت شرکت اروپایی ایرباس متمایل شود. در سال ۲۰۲۴ نیز حادثه جداشدن درب اضطراری یکی از هواپیماهای بوئینگ در میانه پرواز، بحران جدیدی برای این شرکت بهوجود آورد.
با این حال، چین همچنان به واردات هواپیماهای مسافربری وابسته است. اگرچه ایرباس نقش پررنگتری در تأمین نیاز چین دارد و تولید داخلی چین با هواپیمای C۹۱۹ نیز در حال گسترش است، اما صدها فروند هواپیمای بوئینگ در ناوگان هوایی چین وجود دارد که نیازمند نگهداری، تعمیر و جایگزینی هستند.
چین روز جمعه اعلام کرد که از ۱۲ آوریل تعرفه ۱۲۵ درصدی بر تمامی کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد. این اقدام در ادامه روند تشدید جنگ تجاری صورت گرفته که از سوی ترامپ و با هدف کاهش کسری تجاری آمریکا آغاز شده بود. با احتساب تعرفه ۲۰ درصدی که پیشتر بهدلیل نقش چین در قاچاق فنتانیل وضع شده بود، اکنون مجموع تعرفههای آمریکا بر کالاهای چینی به ۱۴۵ درصد رسیده است.
بوئینگ همچنان تعداد زیادی هواپیمای آماده تحویل در انبار خود دارد که در اصل برای خطوط هوایی چین ساخته شده بودند. این شرکت آمریکایی هشدار داده است که تشدید درگیریهای تجاری میتواند به زنجیرههای تأمین نیز آسیب وارد کند؛ زنجیرههایی که پیشتر بهشدت تحتتأثیر همهگیری کرونا قرار گرفته بودند و تنها اخیراً نشانههایی از بازگشت به وضعیت عادی نشان دادهاند.
انتهای پیام
نظرات