محمد امین امروز، ۲۶ فروردین در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان این خبر گفت: این بسته شامل تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم حضرت احمدبن موسی(ع)، طرح ساماندهی بزرگراه امام خمینی(ره) و اتمام عملیات حفاری فاز دو خط دوم مترو شیراز هستند.
وی تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم حضرت احمدبن موسی(ع) را بزرگترین تقاطع شهری در سطح کشور معرفی کرد و افزود: این تقاطع در محل اتصال بزرگراه امام خمینی(ره) و بلوار احمدبن موسی(ع) و بلوار نواب صفوی قرار دارد که در این پروژه مناطق پنج و ۹ شهرداری مشارکت دارند.
امین، هزینه این پروژه را بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: طول عرشه این تقاطع ۵ کیلومتر است که شامل ۵ پل میشود و سطح مقطع اشعالی پروژه نیز حدودا ۲۲ هکتار است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، هدف از اجرای این پروژه را تسهیل و هدایت ترافیکی در بزرگراه امام خمینی(ره)، کاهش حجم ترافیک در محور کمربندی و.. عنوان کرد و گفت: با افتتاح این تقاطع ۴ دوربرگردان همسطح در بزرگراه امام خمینی(ره) حذف شد که این دوربرگردانها یکی از عوامل اصلی تصادفات در این محور بودند.
وی با بیان اینکه پروژه مذکور موجب صرفهجویی اقتصادی سالیانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان مصرف سوخت شهری میشود، گفت: این پروژه صرفا به واسطه ابعاد بزرگترین پروژه تقاطع غیرهمسطح نیست، بلکه در تملک هم رکوردزنی شد که مقدار آن تملک ۱۶ هکتار زمین بوده است.
امین با تصریح اینکه پروژه مذکور شامل ۶۶ پلان است که سهم منطقه ۹ شهرداری، ۴۹ پلاک و سهم منطقه پنج، ۱۷ پلاک بوده است، گفت: جابجایی تأسیسات با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان اعم از شبکههای برق، آب، فیبرنوری، آبهای سطحی و... نیز در این پروژه داشتهایم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز همچنین یادآور شد: این پروژه طی دو سال و در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۴ به سرانجام رسید.
وی همچنین به طرح ساماندهی بزرگراه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: پیش از اینها از کمربندی شیراز به عنوان محور مرگ یاد میشد چرا که روزانه دارای تصادفات و کشتههای زیادی بود اما از اواخر سال ۱۴۰۱ در یک تفاهمنامه مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، استانداری، راهداری، شورای شهر و فرمانداری تقسیم کار صورت گرفت و ۱۸ کیلومتر از این کمربندی که از تقاطع شهدای حرم احمدبن موسی(ع) تا پل امام حسن مجتبی(ع) را شامل میشود، به شهرداری شیراز واگذار شد و ۲۴ کیلومتر باقیمانده هم در اختیار راهداری قرار گرفت.
کاهش ۵۷ درصدی تصادفات در کمربندی شیراز
امین با بیان اینکه راه و شهرسازی موظف به اجرای تقاطعهای سفیر ـ کمربندی و قائم ـ کمربندی شده است که هنوز این پروژهها به سرانجام نرسیدهاند، گفت: در سال اولی که ۱۸ کیلومتر از کمربندی یا همان بزرگراه امام خمینی(ره) در اختیار شهرداری قرار گرفت، با اقداماتی که انجام دادیم، شاهد کاهش ۳۷ درصدی تصادفات در این محور بودیم و این عدد در سال ۱۴۰۳ به ۵۷ درصد رسید.
وی اقدامات اصلاحی این محور را شامل احداث شانه راه، نصب نیوجرسی در تمام مسیر، اصلاح آسفالت، اصلاح هندسی، احداث و تکمیل تقاطعها، افزایش عرض راه و... را برشمرد و گفت: حتی برای تأمین روشنایی مسیر نیز با شرکت توزیع برق شیراز هم تفاهم کردیم.
امین با بیان اینکه در سال گذشته قریب ۳ میلیارد تومان و امسال حدود ۷ میلیارد تومان هزینه تجهیزات روشنایی کمربندی کردهایم، افزود: یکی از کارهای خوبی که در این محور انجام شده، تکمیل تقاطعهاست و دوربرگردانهاست.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در بخش پایانی سخنان خود از نصب ۱۴ سامانه نظارت تصویری و ۶ سامانه ثبت تخلف در طول ۱۸ کیلومتر کمربندی خبر داد.
انتهای پیام
نظرات