نیما حسنبیگی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت سناریو در آثار تصویری، اظهار کرد: فیلمنامه هسته اصلی هر اثر است و ما فیلمنامهنویسان باسوادی داشته و داریم اما متأسفانه در سالهای اخیر نقش فیلمنامه در فیلم بسیار کمرنگ شده و فیلمهایی که تولید میشوند از لحاظ داستان و فیلمنامه ضعیف هستند.
وی بیان کرد: متأسفانه امروز شاهد هستیم اهمیت فیلمنامه کاهش و حضور بازیگران چهره افزایش یافته است، تهیهکنندگان، کارگردانان و سرمایهگذاران بهجای اینکه به هسته فیلم توجه داشته باشند صرفاً با استفاده از بازیگران مشهور روی ظاهر فیلم سرمایهگذاری میکنند تا فیلم دیده شود و بدین گونه شاهد حضور تعدادی از بازیگران به صورت تکراری در فیلمهای متعدد هستیم.
این مستندساز قزوینی با اشاره به اینکه امیدوارم فیلمسازان ارزش فیلمنامه را درک کنند، تصریح کرد: موضوع دیگر توجه به فرم است فیلمسازان بهجای اینکه در وهله اول داستانی قوی مدنظر داشته باشند از تکنیکهایی که دائم در حال تکرار است استفاده میکنند، به عنوان مثال معمولاً دوربین روی دست است و یا داستان ضعیف است اما چون در فیلم به مسائل اجتماعی پرداخته میشود کارگردان گمان میکند نیازی به فیلمنامه ندارد و میتواند با استفاده از چند بازیگر که قدرت بداههگویی دارند موقعیت بسازد و مخاطب را جذب کند.
وی افزود: عدم توجه به فیلمنامه سبب شده تنشهای ساده جایگزین کشمکشهای پیچیده در فیلمها شوند و در فیلمهای مختلف شاهد تکرار این تنشهای ساده به جای کشمکشهای پیچیده باشیم که متأسفانه امروزه شاهد این رویکرد توسط فیلمسازان در سینمای بدنه هستیم.
حسنبیگی در خصوص سینمای دفاع مقدس، گفت: بعد از هر جنگ بزرگی هنرمندان آن سرزمین شروع به کار میکنند، دست به دوربین و قلم میشوند تا لحظات ناب جنگ را ثبت کنند؛ پس از جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام فیلمهای بسیاری ساختهشده است که فیلمهای خوبی هستند اما آنچه سینمای دفاع مقدس ما را متفاوت میکند این است که فیلمسازان غیرازاینکه به موضوع جنگ بپردازند به لحظات معنوی رزمندگان نیز توجه دارند.
این فیلمساز بیان کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ فیلمهای دفاع مقدسی ما از لحاظ تکنیکی مثل اکنون نبود و نسبت به کشورهای دیگر عقبتر بودیم اما آن معنویت جاری در فیلم باعث میشد سینمای دفاع مقدس ویژه کشور ما باشد؛ در طول این سالها از لحاظ تکنیکی پیشرفت کردهایم و با قدرت میتوانیم بگوییم از لحاظ تکنولوژی و جلوههای ویژه از کشورهای دیگر پایینتر نیستیم.
وی بیان کرد: من فکر میکنم امروز شاهد ساخت فیلمهای جنگی هستیم که در کشورهای دیگر هم ساخته میشوند و فیلم دفاع مقدسی کمتر ساخته میشود چرا که حس معنویتی که سبب میشد که مخاطب با شخصیتهای داستان همزادپنداری کند در سینمای دفاع مقدس کمرنگ شده و دلیل این موضوع فاصله گرفتن نسل جدید فیلمسازان از سینمای دفاع مقدس است.
حسنبیگی که کار هنری خود را از سال ۱۳۸۰ با داستاننویسی و شعر آغاز کرده از سال ۱۳۸۴ با حضور در کارگاههای نمایشنامهنویسی بهطور جدی و حرفهای وارد عرصه نمایشنامهنویسی شده است؛ در سال ۱۳۸۵ با ورود به انجمن سینمای جوانان ایران فیلمنامهنویسی و فیلمسازی را آغاز کرده و از ۱۳۸۷ تا امروز بهعنوان نویسنده و فیلمساز با انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حوزه هنری و صداوسیمای ایران همکاری میکند.
به گزارش ایسنا، به دنبال یک فرشته، آواز گُمشده، پلهای پنهان، جنگ و صلح، گوشوارههای ابریشمی، یک توطئه خانوادگی، معادله شتابِ مرگ، راوی رنگها، انتهای سفر پروانهها، وارث باربد، هم سایه، اقبال ایران، آسمان سرپناه، جنگل پنهان، اولین عید ازجمله تولیدات این هنرمند قزوینی است. این نویسنده قزوینی تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی از جشنوارههای مختلف شده که برخی از این جوایز به شرح زیر است:
جایزه بهترین پژوهش در فیلم مستند از هفتادمین جشنواره منطقهای سینمای جوان در قزوین برای مستند «آواز گمشده»، جایزه بهترین مستند کوتاه از سومین دوره جوایز بینالمللی فیلم Birsamunda در هند برای مستند «پلهای پنهان»، جایزه بهترین کارگردانی از سومین دوره جوایز بینالمللی فیلم Birsamunda در هند برای مستند «پلهای پنهان»، جایزه اول (دیپلم افتخار و تندیس) بخش نمایشنامهنویسیِ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایشنامه «سونات ناتمام یک زندگی مشترک»، جایزه بهترین فیلم مستند از فستیوال جهانی OTB در فلوریدا برای مستند «پلهای پنهان»، جایزه بهترین فیلم مستند از نخستین جشنواره فیلم کوتاه رؤیابافها در بخارست رومانی برای مستند «گوشوارههای ابریشمی»، جایزه مستند کوتاه در بخش «شناخت» در هفدهمین جشنواره جهانی فیلم «Accolade» در کالیفرنیا برای مستند «گوشوارههای ابریشمی، جایزه دوم جشنواره ملی نمایشنامهنویسیِ میرزا آقا تبریزی برای نمایشنامه «سردِ سُرخِ تبریز»، جایزه اول نمایشنامهنویسی در هجدهمین جشنواره تئاتر استان قزوین برای نمایشنامه «روایت یک مرد مُرده»، جایزه سوم بخش نمایشنامهنویسی در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت خرمشهر برای نمایشنامه «ما برای میهنمان جنگیدیم»، جایزه اول فیلمنامه در دومین جشنواره ملی فیلم «اشراق» برای فیلمنامه «انتهای سفر پروانهها»، برگزیده بخش نمایشنامهنویسیِ سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایشنامه «کلاغها مرگ میبارند»، مقام دوم در دومین جشنواره فیلمنامهنویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای فیلمنامه «پنجرهای رو به کودکی» و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه از نهمین جشنواره منطقهای سینمای جوان در بوشهر برای فیلمنامه «خاتون».
انتهای پیام
نظرات