علی مالمیر در نشست گردشگری «همدان مقصد گردشگری» که توسط کانون گردشگری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد، اظهار کرد: در رابطه با اینکه استان همدان مقصد گردشگری است یا خیر؟ اعتقاد شخصی بنده این بوده که در حوزه گردشگری داخلی همدان حداکثر در دو ماه از سال مقصد گردشگری است.
وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری خارجی همدان مقصد گردشگری نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به تعریف گردشگری و اقامتی که یک گردشگر در مقصد گردشگری براساس آن علایق و نیازهای خود خواهد داشت پاسخ به آن علایق و نیازهای گردشگر تقریباً در یکی دو ماه آخر تابستان که مردم در استانهای مختلف به دنبال جای خنک و خوش آب و هوا در کشور هستند سه جای کشور دارای این ویژگیها بوده که «سرعین» و «همدان» یکی از جمله این موارد است.
مالمیر گفت: مردم احساس میکنند آن نیازی که به دنبال فضای خنک و طبیعت خوب و بکر هستند و میتواند نیاز آنان را پاسخ دهد به آن مقصد سفر میکنند مانند مقصد گردشگری دریای شمال که یک ترکیبی از دریا و جنگل بوده و با ترکیب خدمات و فضایی که وجود داره همه آنها موجب شده که در بخش عمده از سال به هر حال شمال کشور مقصد گردشگری باشد.
همدان در طول سال دو ماه مقصد گردشگری بوده
وی با بیان اینکه، اینکه همدان در طول سال دو ماه مقصد گردشگری بوده الزاماً هنر ما نیست بلکه هنری بوده که در واقع خداوند از نظر آب و هوایی در این استان در تابستان به ودیعه گذاشته و این شرایط وجود دارد، تصریح کرد: هنر مقصد گردشگری شدن شامل دو بخش خدمات و بحث جاذبه و شرایطی است که بتواند پاسخگوی نیازهای پنهان گردشگران باشد و بتواند گردشگران را به عنوان مقصد گردشگری به سمت خود جذب کند.
وی افزود: اگر همدان قرار بر این باشد که این دو ماه مورد نظر در بحث مقصد گردشکری گسترش پیدا کند و اقداماتی در استان اتفاق بیفتد ذی مدخلان مختلفی دارد که بخشی دولت و بخشی خود اداره متولی خواهد بود.
این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: در این امر اداره متولی به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد بلکه دستگاههای فرابخشی، دستگاههای مختلف، رسانهها، مردم و جریانهایی که وجود دارند و در واقع مدخل هستند در این مسیر از اهمیت ویژه برخوردار خواهند بود و اگر قرار باشد استان همدان در تبدیل شدن به مقصد گردشگری توسعه پیدا کند یک کار جمعی و مشارکتی را میطلبد.
باید به مقصد گردشگری شدن استان همدان باور داشته باشیم
مدیرکل سابق میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه نخست ما باید به مقصد گردشگری شدن استان همدان باور داشته باشیم، گفت: اگر میخواهیم اتفاقی بیفتد یکی از بهترین و مهمترین مسیرها بهویژه در استان همدان این مسیر بوده که این باور را در مقصد گردشگری شدن داشته باشیم و این باور آنقدر عمیق باشد که ما را وادار به کنشگری بدون ملاحظات مختلف کند و در این مسیر اقداماتی انجام دهیم.
مالمیر اضافه کرد: این موضوع، موضوع خیلی پیچیدهای نیست که بخواهیم فکر کنیم و پاسخی برای آن نداشته باشیم، مدلهای داخلی و خارجی مختلفی در این رابطه اتفاق افتاده و همه چیز در این مسیر کاملا روشن بوده و تنها حلقه مفقوده این مسیر عزم بر شدن کار است و این در واقع آن چیزی است که در این حوزه استان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بر اساس تجربیات در مقطعی با تبلیغات در یک رویداد، همدان در ایام محدودی متناسب با آن رویداد و تبلیغات، همدان به مقصد گردشگری تبدیل شده است، اظهار کرد: شاید یکی از مهمترین چارچوبها و الگوها همین الگوهای بازاریابی ارتباطی بوده که بین مرکز ارائه دهنده خدمات با مشتری به وجود آمده و بر اساس اینکه مشتری چه محصولاتی نیاز دارد و چگونه ارائه خدمات را در رابطه با نیاز مشتری متنوع کنیم تا علاقمندی و ماندگاری مشتری را بیشتر کنیم و وی را از مبدا به استان همدان جذب کنیم، موضوعاتی است که در این امر قابل اهمیت خواهد بود.
این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه استان همدان ظرفیتهای ناشناخته مختلفی برای مقصد گردشگری شدن دارد، اظهار کرد: اقدامات مختلفی برای مقصد گردشگری شدن استان همدان میتواند انجام بگیرد اما حلقه مفقوده در این امر مهم عزم و اراده خواستن است.
رونق گردشگری همدان با برگزاری رویدادها
مالمیر با بیان اینکه همیشه ندیدهها را پررنگ میبینیم ولی دیدهها را نمیبینیم، گفت: در موضوع شهرهای جهانی که اتفاق افتاد مهمترین و موفقترین تجربه نمونه این شهرهای جهانی شهر ملایر بود در دیگر شهرهای جهانی هیچ اتفاقی در این رابطه نیفتاده است.در ملایر با اخذ سرتیفیکت و تاییدیه رسمی، هنوز هم این شهرستان درگیر پرورش آن و در حال هزینه هستند.
وی با اشاره به اینکه با برگزاری رویدادهای مختلف میتوان گردشگری استان را رونق بخشید، افزود: پکیجی که میخواهد درگیر موضوع گردشگری باشد و در حوزه گردشگری اتفاقی بیفند، باید پکیجی از تمام مردم از فعالان حوزه گردشگری، بخش خصوصی، رسانه و دولت باشد تا این کنشگری در این حوزه رقم بخورد.
مالمیر با تأکید براینکه باید موضوع میراث فرهنگی و گردشگری همواره در داشبورد مدیریتی مدیران ارشد استان به عنوان یک اولویت باشد و با چنین دیدگاه و رویکردی رشد گردشگری استان را رقم زد، اظهار کرد: استان همدان دارای ظرفیتهای بکر بسیاری بوده که اگر اعتقاد وجود داشته باشد روشهای مختلف علمی، تجربی بسیاری وجود خواهد داشت که همدان را تبدیل به مقصد گردشگری کنیم.
وی افزود: استان همدان یکی از جمله استانهای با تنوع در حوزه آب و هوا با چهار فصل کاملاً متمایز بوده که پاییزی قشنگتر از پاییز همدان را پیدا نمیکنیم .
مالمیر با اشاره به تنوع جاذبه استان همدان اعم از جاذبه تاریخی و جاذبه طبیعی، بیان کرد: با این همه ظرفیتهای موجود استان همدان ما فقط باید هنر آن را داشته باشیم که به گردشگران سرویس بدهیم نه اینکه ایجاد کنیم.
وی همچنین با اشاره به تعداد زیاد ظرفیت برندسازی در استان همدان، یادآور شد: در حوزه رویداد گردوی تویسرکان آیا ظرفیتی همسطح گلاب قمصر را ندارد که گردشگران بسیاری را درگیر خود کند؟. اگر در این مسیر اعتقاد وجود داشته باشد ظرفیتهای بسیاری برای تبدیل شدن استان همدان به مقصد گردشگری وجود خواهد داشت.
همدان مقصد گردشگری نیست
محمد سوزنچی، کارشناس ارشد حوزه گردشگری با بیان اینکه همدان مقصد گردشگری نیست بلکه همدان گذر و معبر گردشگری است، اظهار کرد: در مقایسه آمار همدان با زنجان، در ایام نوروز زنجان ۳۲ میلیون تردد به علت واقع شدن در مسیر شمال غرب کشور ثبت داشته و آمار گردشگری زنجان تقریباً یک پنجم اقامت ما بود.
سوزنچی ادامه داد: اگر همدان را به اسم مقصد میخواهیم بشناسیم و آن را مانند اصفهان بخواهیم فرض کنیم، اصفهان در ایام نوروز ۲.۵ میلیون نفر تردد ثبت کرده و بر اساس آمار ۵۲۴ هزار اقامت تنها در شهر اصفهان داشته است.
این فعال گردشگری با بیان اینکه بر اساس آمار خبرگزاریها، استان همدان ۱۳۲ هزار و ۶۵۵ گردشگر را در ایام نوروز ثبت داشته است، خاطرنشان کرد: این آمار نشان میدهد که همدان حداقل در ایام نوروز مقصد گردشگری نیست ضمن اینکه در ایام تابستان هم در اصل جز مقاصد اصلی گردشگری محسوب نمیشود.
سوزنچی با بیان اینکه همدان مقصد گردشگری نیست اما گذر و معبر خوبی دارد، تصریح کرد: به نظر بنده فرهنگ گردشگری را هنوز در استان همدان با خودمان تطبیق ندادهایم.
وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز بازار همدان تعطیل اما بازار شهرستان نهاوند باز و شلوغ بود، خاطرنشان کرد: این درحالیست که همدان را بولد گردشگری استان و نهاوند را زیر سایه میدانیم و این امر نشان از گره فرهنگی دارد.
نبود تطابق فرهنگی در تصمیم برای صنعت گردشگری
سوزنچی با بیان اینکه این گره فرهنگی در مدیران و حتی در صاحبان صنایع گردشگری هم وجود دارد، اظهار کرد: ما عدم تطابق فروش با همدیگر داریم به عنوان مثال شما نمیتوانید از خدمات مجتمع گنجنامه در مجتمع دیگر استفاده کنید با اینکه شما نمیتونید در هتل باباطاهر بلیط فلان هتل دیگر را استفاده کنید، حتی یک اتیکت کوچک هم از این موارد در یکدیگر وجود ندارد و این همان عدم تطابق فرهنگ است.
وی با بیان اینکه ما نبود تطابق فرهنگی در تصمیم برای صنعت گردشگری داریم، گفت: میراث فرهنگی استان از سالهای گذشته همواره بر آن بوده که شهر زیرزمینی ارزنفود را از سالهای گذشته با سرمایهگذاری لازم به یکی از مهمترین و بزرگترین شهرهای زیرزمینی خاورمیانه با بیشترین تعداد طبقه قابل بازدید برای جذب گردشگران از مبدا به مقصد استان همدان تبدیل کند.
سوزنچی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر حداقل به سرمایهای افزونبر ۲۰ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت، تصریح کرد: آیا در استان همدان یک سرمایهگذار وجود ندارد که با سرمایه لازم نسبت به این امر اقدام کند؟
وی خاطرنشان کرد: برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری استان همدان از آموزش در حوزه گردشگری نباید غافل شد.
سوزنچی با اشاره به بحث بیزینس در گردشگری، گفت: کسانی که در کار بیزینس هستند میدانند که چگونه باید در این حوزه درآمد کسب کنند، در همین رابطه اهالی روستای علیصدر سالیانه دارای ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد هستند که بهطور قطع دادن آزادی اختیار بیشتر به آنان از نقش موثری در جذب گردشگر دو چندان در این منطقه برخوردار خواهد بود.
وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه فروش اینترنتی در بحث صنعت گردشگری همدان تقریبا هیچگونه سهمی ندارد، تصریح کرد: در ایام نوروز با تلاش بسیار ۲۰ درصد فروش اینترنتی غارعلیصدر افزایش داشته که قول دادیم تا آخر سال ۱۴۰۵ کل فروش غار علیصدر را اینترنتی کنیم .
سوزنچی ادامه داد: اگر امروز جریان درآمدی در شهرستان ملایر اتفاق افتاده و ملایر به صحنه گردشگری مبدل شده بهدلیل مدیران و اداره میراث فرهنگی این شهرستان نیست بلکه به خاطر مبل و منبت و بیزینس و هلدینگ فروشندگان و مغازهداران این شهرستان بوده که گردشگران را به سمت این شهرستان جذب کرده است ضمن اینکه پارک مینی ورد این شهرستان ۱۵ سال پیش احداث شده و همین امر بیزینس و جریان درآمدی و مبل و منبت ملایر موجب شده که گردشگران ضمن سفر به این شهر امروز از این پارک نیز بازدید داشته باشند.
سوزنچی بیزینس را در امر گردشگری یک راهبرد دانست و خاطرنشان کرد: با راهبرد بیزینس شهرستان خور و بیابانک اصفهان در ایام نوروز رکورد گردشگری استان همدان را زده است.
وی با تاکید بر اینکه باید در گردشگری بیزینسی فکر کنیم، افزود: روستای بنبست شیون دزفول در ایام نوروز با ثبت ۲.۵ میلیون تردد، به گفته دهیار این روستا ۱۵ میلیارد تومان از قایقهای روی آب خود در این روستا دارای درآمد بوده حال آن که در ایام نوروز بلیط فروشیهای استان ما دو میلیارد تومان هم نتوانسته درآمد کسب کنند و این امر توجه به بیزینس را میطلبد.
انتهای پیام
نظرات