نرگس مرادخانی امروز (شنبه ۶ اردیبهشت) در همایش پتانسیلها و بسترهای ترانزیت و هاب لجستیکی در ایران و استان زنجان، اظهار کرد: این موضوع برای استان زنجان اهمیت ویژهای دارد و جزو اقدامهای اولویتدار ما در ارتباط با استانهای همجوار محسوب میشود.
وی افزود: بر اساس بررسیهای صورتگرفته، اگر از مرکز شهر زنجان شعاعی به طول ۳۰۰ کیلومتر ترسیم کنیم، بخش قابل توجهی از جمعیت کشور در این دایره جا میگیرند. این موقعیت سوقالجیشی فرصت بینظیری برای توسعه زیرساختهای ترانزیتی استان فراهم کرده است.
مرادخانی با بیان اینکه استان زنجان در کریدور اصلی شرق به غرب کشور قرار دارد، بیان کرد: چه در بخش ریلی و چه در بخش جادهای، زنجان جایگاه استراتژیکی در حمل و نقل کشور دارد و این ظرفیت میتواند بسیار گستردهتر از آن چیزی باشد که در مستندات موجود ترسیم شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ادامه داد: حمل و نقل، علاوه بر اهمیت ذاتی خود، به عنوان بخش پشتیبان سایر حوزههای اقتصادی عمل میکند. با این وجود، بودجههای عمرانی موجود به دلیل بالا بودن هزینههای زیرساختی پاسخگوی توسعه حمل و نقل نیست، به عنوان نمونه، ساخت هر کیلومتر راه اصلی حدود ۲۰ میلیارد تومان و راه روستایی حدود ۵ میلیارد تومان هزینه دارد.
مرادخانی با اشاره به اهداف تعیینشده برای سال جاری، گفت: دوخطه کردن راهآهن زنجان، توسعه خدمات فرودگاهی و اتصال شهرکهای صنعتی به خطوط ریلی از مهمترین برنامههای استان در سال جاری است.
او افزود: براساس مطالعات انجامشده در برنامه هفتم توسعه، در پنج سال اخیر علیرغم افزایش میزان تردد، نیازی به افزایش طول راههای موجود نداریم و تمرکز باید بر ارتقای کیفیت زیرساختها باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در ادامه تاکید کرد: در بخش توسعه حمل و نقل هوایی، مذاکراتی با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی انجام شده تا حمل و نقل باری و مسافری فرودگاه زنجان بهبود یابد.
مرادخانی تصریح کرد: در حال حاضر دولت بودجه کافی برای توسعه حملونقل ندارد و از این رو، مشارکت بخش خصوصی امری ضروری است. شرکتهای حملونقل بینالمللی فعلی پاسخگوی نیاز استان نیستند و نیاز به افزایش ظرفیت در این بخش وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت و استانداری زنجان تسهیلگری برای توسعه بخش خصوصی است، گفت: زمین به عنوان مهمترین منبع در اختیار دولت طبق ضوابط موجود با تسهیلات ویژه به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. علاوه بر این، مکانیزمهای تامین مالی پیشبینی شده در برنامه هفتم توسعه نظیر اوراق بام، اوراق گواهی خاص و سایر ابزارهای مالی الکترونیکی میتواند در تأمین سرمایه و تسریع پروژهها مورد استفاده قرار گیرد.
مرادخانی خاطرنشان کرد: هدف ما ایجاد بستری برای مشارکت فعالانه بخش خصوصی در توسعه زیرساختهای حملونقل و تبدیل زنجان به یک هاب لجستیکی بزرگ در سطح کشور است. تحقق این هدف مستلزم تقویت همزمان سایر بخشهای اقتصادی در کنار حمل و نقل است.
در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: توسعه حملونقل با بهرهگیری از فناوریهای نوین، لازمه رشد اقتصادی و رونق کسبوکارهاست.
صمد یوسفیاصل اظهار کرد: این نشستها فرصت مغتنمی برای تبادل اطلاعات و هماندیشی در راستای توسعه کسبوکارها به شمار میآید و حملونقل نیز به عنوان زیرساختی که با همه کسبوکارها در ارتباط است، نقش ویژهای در این مسیر ایفا میکند.
وی با بیان اینکه حملونقل باید متناسب با فناوریهای روز دنیا توسعه یابد، افزود: امروز صنایع مختلف نیازمند هماهنگی با تحولات فناوری هستند و حملونقل نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهروزرسانی در هر دو حوزه سختافزار و نرمافزار حملونقل از ضرورتهای امروز است.
یوسفیاصل در ادامه به ظرفیتهای استان زنجان در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: زنجانیها در زمینه شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای حوزه آیتی پیشگام بودهاند. به عنوان نمونه، بنیانگذاران دو شرکت بزرگ کشور در این حوزه، یعنی دیجیکالا و آسان پرداخت، زنجانی هستند.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان تاکید کرد: شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی میتوانند در بهکارگیری فناوریهای نوین برای تجهیز صنعت حملونقل نقشآفرینی کنند. استفاده از هوش مصنوعی و کاهش وابستگی به نیروی انسانی یکی از نیازهای اصلی این صنعت است.
انتهای پیام
نظرات