امیدحسین ابیانهنظری امروز (شنبه ۶ اردیبهشت) در همایش پتانسیلها و بسترهای ترانزیت و هاب لجستیکی در ایران و استان زنجان با بیان اینکه انبارهای عمومی و خدمات گمرکی از سال ۱۳۴۰ با هدف نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی مشابه شیوه نگهداری سکه و اسکناس در بانکها ایجاد شده است، اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر با ۸۸ مرکز در سراسر کشور به فعالان اقتصادی خدمات ارائه میدهد.
وی با اشاره به اهمیت لجستیک در اقتصاد کشور، افزود: لجستیک تنها شامل حمل و نقل نیست بلکه بستهبندی، انبارداری، رهگیری، ارسال و دیگر خدمات مرتبط را نیز دربر میگیرد. سهم لجستیک در GDP کشور حدود ۸ درصد است در حالی که در کشورهای همسایه این عدد به بیش از ۲۰ درصد میرسد.
ابیانهنظری با بیان اینکه لجستیک مغفول مانده و نیازمند توجه جدی است، بیان کرد: یکی از دلایل پایین بودن سهم لجستیک در اقتصاد ایران، عدم حضور فعال بخش خصوصی در این حوزه است. ما آمادگی داریم با بخش خصوصی وارد تعامل شده و زمینه سرمایهگذاری و توسعه پارکهای لجستیکی را فراهم کنیم.
او ادامه داد: امروز دنیا در حوزه لجستیک به سرعت به سمت فناوریهای نوین و هوش مصنوعی حرکت کرده و ما نیز باید خود را با این تحولات هماهنگ کنیم. برنامهریزی برای ایجاد انبارهای هوشمند و مجهز در دستور کار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران قرار دارد.
مدیرعامل انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به ظرفیتهای استان زنجان، گفت: زنجان به دلیل موقعیت استراتژیک خود، میتواند به یک هاب لجستیکی مهم در شمال غرب کشور تبدیل شود. استان زنجان به ویژه در حوزه تولید روی، کشاورزی و صنایع وابسته ظرفیتهای بالایی دارد که میتواند از توسعه زیرساختهای لجستیکی بهرهمند شود.
ابیانهنظری بیان کرد: توسعه پارکهای لجستیکی در استانهایی مانند زنجان، مستلزم واگذاری زمین مناسب، حمایتهای لازم و تعامل نزدیک میان دولت و بخش خصوصی است. شرکت انبارهای عمومی آماده سرمایهگذاری و همکاری برای راهاندازی پارک لجستیکی در زنجان است.
وی با تاکید بر نقش لجستیک در امنیت ملی و توسعه پایدار کشور، اظهار کرد: لجستیک دیگر تنها یک فرایند اقتصادی نیست بلکه به موضوعی تمدنی تبدیل شده است. ایجاد کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب کشور از جمله اقدامات مهم در این زمینه است که میتواند به ارتقای امنیت و رونق اقتصادی ایران کمک کند.
ابیانهنظری خاطرنشان کرد: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران طی سالهای اخیر توسعه ۳۰ درصدی در حجم بارهای جذب شده داشته و با راهاندازی مراکز جدید در سرخس، بازرگان و سایر مرزهای کشور به دنبال افزایش نقشآفرینی در حوزه لجستیک و پشتیبانی از تجارت خارجی است.
انتهای پیام
نظرات