افزایش بیرویه خودروهای شخصی، کمبود زیرساختهای حملونقل عمومی و نبود امکانات کافی برای پارک خودروها، از جمله عواملی هستند که باعث شدهاند خیابانهای این شهر در بیشتر ساعات روز قفل شده وجریان عبور و مرور مختل باشند.
خیابانهای کمعرض؛ ظرفیت محدود و بار ترافیکی بالا
یکی از مشکلات عمده در ارومیه، کمعرض بودن بسیاری از خیابانهای اصلی و فرعی است. این در حالی است که با رشد سریع جمعیت شهری و افزایش تعداد خودروها، خیابانهای فعلی دیگر پاسخگوی نیازهای حملونقل نیستند و همین مسئله موجب شکلگیری گرههای ترافیکی سنگین به ویژه در ساعات اوج شده است.
ناوگان فرسوده؛ حملونقل عمومی غیرجذاب
فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی ارومیه، موضوع دیگری است که بر تشدید ترافیک دامن زده است. بسیاری از اتوبوسهای فعال در سطح شهر، قدیمی، کند و فاقد امکانات مناسب هستند. این شرایط باعث شده رغبت شهروندان به استفاده از وسایل حملونقل عمومی کاهش یافته و گرایش به خودروهای شخصی افزایش یابد؛ امری که به شکل مستقیم بار ترافیکی معابر شهری را بالا برده است.
کمبود پارکینگ؛ معضلی بزرگ در شهر
کمبود پارکینگهای عمومی به ویژه در مناطق مرکزی و پرتردد شهر و خیابانهایی که تمرکز ساختمانهای پزشکان در آن مناطق زیاد است، یکی دیگر از چالشهای جدی ارومیه محسوب میشود.
در نبود فضاهای مناسب برای پارک، بسیاری از رانندگان ناچار میشوند خودروهای خود را در حاشیه خیابانها متوقف کنند؛ مسئلهای که علاوه بر اشغال یک لاین از خیابان، موجب کند شدن جریان عبور و مرور و در نهایت تشدید ترافیک میشود.
کارشناسان امور شهری معتقدند رفع معضل ترافیک در ارومیه نیازمند اتخاذ راهکارهای جامع و بلندمدت است.
توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، احداث پارکینگهای طبقاتی در نقاط استراتژیک شهر، بازنگری در طراحی معابر شهری و ارتقای فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی از جمله اقداماتی هستند که میتوانند نقش مؤثری در بهبود شرایط موجود ایفا کنند.
حل معضل ترافیک ارومیه در دستور کار جدی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: حل معضل ترافیک شهر ارومیه از طریق اجرای پروژههای مختلف از جمله تقاطعهای همسطح و غیرهمسطح در دستور کار جدی قرار دارد.
یاسر رهبردین ۷ اردیبهشت در دومین جلسه شورای ترافیک که در استانداری برگزار شد، با گلایه از وضعیت ترافیک شهر فزود: فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی باید ارتقاء یابد تا بار ترافیکی کمتر شود.
وی با اشاره به معضل ترافیک خیابان حسنی ارومیه و پارک چندین خودرو کنار هم در خیابان، اظهار کرد: احداث پارکینگ مدرن در این خیابان سبب جمع شدن خودروهای پارک شده میشود و خود به خود معضل ترافیک این خیابان حل میشود.
افزایش اتوبوس جدید در ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه
آیدین رحمانی رضائیه، شهردار ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به تاثیر افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک شهر اظهار کرد: لازمه رفع این معضل علاوه بر افزایش ناوگان عمومی، فرهنگسازی است و در واقع باید ذائقه مردم را برای استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش دهیم.
رحمانی رضائیه با اشاره به اینکه طی سال جاری ۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و بزودی به ناوگان افزوده میشود، گفت: در شرف عقد قرارداد برای افزودن ۲۰ دستگاه اتوبوس تا ۶ ماهه اول سال به ناوگان عمومی شهر هستیم، همچنین برنامهریزی شده طی ۵ سال آینده ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه شود.
شهردار ارومیه با بیان اینکه پل «آذربایجان» بار ترافیکی شهر را کاهش داده است، گفت: فاز نهایی پل آذربایجان غربی آغاز شده و امسال به اتمام خواهد رسید.
وی با اشاره به اجرای پروژه تقاطع «آهندوست_ورزش» نیز اظهار کرد: دستگاههای خدماترسان در اجرای پروژه مذکور با شهرداری همکاری کنند و نسبت به اجرای وظایف محوله اقدام کنند تا فضای کارگاه به موقع در اختیار پیمانکار قرار گیرد و پروژه در زمان پیشبینی شده اتمام یابد.
رحمانی رضاییه تاکید کرد: نباید زمان اجرای پروژهها طولانی شود چرا که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، آغاز بارشها سبب تاخیر در اتمام پروژه و موجبات نارضایتی مردم خواهد شد.
حل معضل ترافیک ارومیه با ارتقای ناوگان عمومی حل میشود
همچنین سرهنگ الماسیان، رئیس پلیس راهور ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه برای حل مشکل ترافیک شهر مدیریت جهادی لازم است، افزود: برای حل معضل ترافیک شهر ارومیه، باید ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود چرا که بدلیل نبود ناوگان کافی و استاندارد مردم رغبتی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند و ترافیک در شهر بدلیل استفاده از خودروهای شخصی افزایش داشته است.
وی ادامه داد: با ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی مردم نسبت به استفاده از اتوبوس ترغیب خواهند شد لذا بار ترافیک شهر کاهش خواهد یافت.
به گزارش ایسنا، به نظر میرسد برای حل بحران ترافیک در ارومیه، تنها اجرای پروژههای مقطعی کافی نخواهد بود. مدیریت یکپارچه شهری، برنامهریزی علمی و مشارکت جدی شهروندان در تغییر الگوهای رفتاری حملونقل، میتواند آیندهای بهتر و خیابانهایی روانتر را برای این شهر به ارمغان آورد.
انتهای پیام
نظرات