مصطفی اسدی امروز ۸ اردیبهشت، در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت مقام معلم، اظهار کرد: ما به سعادت جامعهای میرسیم که در تراز و معیار انسانی و بشری باشد و این امر جز با تلاش معلمان امکانپذیر نیست؛ معلمان تراز جامعه و سازندگان تمدنها هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در کلام خود در سورههای مختلفی چون الرحمن و قلم به تعلیم و آموزش اشاره کرده است، معلمان در طول تاریخ به عنوان نمایندگان این تعلیمات از سوی پروردگار در راستای رشد و تعالی جامعه گام برداشتهاند.
نقش محوری و اساسی معلمان در فرآیند توسعه
وی ادامه داد: اگر به مقام معلمان توجه کنیم و در راستای ارتقاء وضعیت فکری، جایگاهی، منزلتی و معیشتی آنها تلاش کنیم، قطعاً به ارتقاء منزلت خود نیز کمک خواهیم کرد؛ عموماً جوامعی که در آنها معلمان مورد احترام قرار میگیرند و در صدر جامعه نشستهاند، به پیشرفتهای چشمگیری دست یافتهاند.
اسدی بیان کرد: برای دستیابی به یک جامعه توسعهیافته نیاز است که معلمان در فرآیند توسعه نقش محوری و اساسی داشته باشند، اگر به دنبال امنیت هستیم، باید به معلمان توجه کنیم و اگر خواهان فرهنگی غنی و پویا هستیم راه آن از طریق تقویت معلمان میگذرد.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هیچ شکی در این امر وجود ندارد که در صورت تضعیف جایگاه معلمان و دور شدن آنها از حقوق اولیه خود، جامعه به سمت توسعه نخواهد رفت، در واقع این دو موضوع به هیچ وجه قابل جمع نیستند.
وی با بیان اینکه رسانهها در این زمینه میتوانند نقشی هدایتگر ایفا کنند و با ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به پیشرفت جامعه کمک کنند، تصریح کرد: این رسالت نیازمند تعهد جدی از سوی رسانهها است تا بتوانند آموزش و پرورش را به چالش بکشند و وضعیت موجود را بهبود ببخشند.
اسدی عنوان کرد: درخصوص بیان کمبودها و ضعفها باید گفت که این انتقادات باید به زبان ایجابی مطرح شوند، در واقع ما خواهان راهی برای مطالبهگری از دستگاههای مختلف برای آموزش و پرورش هستیم؛ اگر به دنبال ترقی در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و دیگر حوزهها هستیم باید چالشهایی که در آموزش و پرورش وجود دارند، مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: انتخابهای ما در این خصوص باید بهگونهای باشد که به سمت ریلگذاری درست حرکت کنیم و باید مشخص کنیم که با کدام وسایل نقلیه به مقصد خواهیم رسید. تمامی افراد نیز باید در کنار آموزشوپرورش قرار بگیرند و مسئولیتهای اجتماعی خود را بهدرستی ایفا کنند؛ ما نباید خود را از این مسئولیتها معاف کنیم و باید ارادهای قوی برای ایجاد تغییرات مثبت در این حوزه داشته باشیم.
نهضت عدالت آموزشی قابل تحسین است
مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد: اقدام اخیر رئیسجمهور در راستای نهضت عدالت آموزشی قابل تحسین است و باید توجه و تمرکز بیشتری به این امر معطوف شود. حضور و همت مسئولین بهویژه استانداران میتواند نقش مؤثری در برطرف کردن بیعدالتیهای آموزشی ایفا کند.
اسدی بیان کرد: آموزش و پرورش و رفع نگرانیها و دغدغههای موجود در این حوزه به ویژه در زمینه فضای آموزشی مهم است. لازم است که فضای آموزشی عادلانهای برای تمام آحاد جامعه فراهم شود؛ تلاشهای مستمر در حال انجام است و خوشبختانه امروز مدارسی که نیاز به تخریب دارند، شناسایی شدهاند. این مدارس شامل کلاسهای ناکافی و فرسوده هستند و در حال حاضر در استانهای مختلف شناسایی شدهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بیش از ۷۵ درصد از این مدارس در استان شناسایی و پروژههای مرتبط با آنها در حال اجرا است. امیدواریم تا پایان سال ۲۵ درصد باقیمانده نیز شناسایی و در پیشبرد پروژههای مربوطه تلاش شود.
وی درخصوص برنامه عدالت آموزشی، ادامه داد: این برنامه نیازمند همت و همکاری مردم و مسئولین است و ارتباط میان این دو گروه باید تقویت و تعمیق شود. در صورتی که موفقیتهایی در برنامه آموزش و پرورش حاصل شود این ظرفیتها میتوانند در سایر برنامههای ملی نیز به کار گرفته شوند.
اسدی بیان کرد: نقش رسانهها در این روند بسیار حیاتی است. پوشش رسانهای و ثبت این پیشرفتها نه تنها برای ما ارزشمند است، بلکه در تاریخسازی و تمدنسازی تاثیرگذار خواهد بود.
علم به عنوان قدرت در برابر چالشهای جهانی
وی اظهار کرد: امید داریم که بتوانیم به ارزشهای گذشته خود بازگردیم و به یاد آوریم که ایرانیان در گذشته علم را به بشریت اهدا میکردند. در حال حاضر ما در تلاش برای بازگشت به هویت اصلی خود هستیم و به سوی دورههای طلایی خود پیش میرویم. علم به عنوان قدرت و برهان امروز در برابر چالشهای جهانی و به ویژه فشارهای قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا ما را یاری میکند.
اسدی اضافه کرد: ما تنها بر پایه موشکها و پهپادها ایستادگی نکردهایم، بلکه بر پایه اندیشه و تفکر که توانایی تولید فناوریهای پیشرفته را به ما میدهد، ایستادهایم. اندیشه ما اجازه تجاوز به حدود کشورمان را نمیدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی توضیح داد: هفته معلم هر سال باید با سالهای گذشته تفاوت داشته باشد؛ گزارشاتی که تهیه میکنیم باید متنوع و راهگشا باشد و به سمت حل مسائل پیش برود. یکی از مسائل مهمی که اکنون مطرح است موضوع عدالت آموزشی و فضای آموزشی است که توسط رئیسجمهور شناسایی شده و ما اکنون در تلاش برای بررسی ابعاد این موضوع هستیم.
دنیای آینده تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت
اسدی تصریح کرد: بر روی کیفیت آموزشی و کاربرد هوش مصنوعی تمرکز داریم و کارگروهی در این زمینه در استان تشکیل دادهایم. از نخستین روزی که به این مسئولیت منصوب شدم، به مسئول فناوری اداره کل اعلام کردم که هوش مصنوعی برای من یک برنامه راهبردی است. به وضوح مشخص است که دنیای آینده تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت و ما باید به این ابزار قدرتمند تسلط پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: این موضوع به عنوان یکی از مسیرها و راهکارهای اصلی، نیازمند ریلگذاری صحیح است تا بتوانیم در آینده نسبت به هوش مصنوعی و تکنولوژیهای مرتبط تسلط داشته باشیم.
سپس اسدی درخصوص پروندههای خشونتهای برخی معلمان در سیستم آموزشی، بیان کرد: در مواجهه با چنین مواردی دو حالت وجود دارد. یک بخش، بخش اداری و سازمانی این پروندهها است که در آن مقدمات لازم طی میشود تا به مراحل رسیدگی به تخلفات اداری برسد و حکم برای فرد صادر شود. واضح است که این احکام نمیتوانند بهسرعت صادر شوند، زیرا مراحل قانونی و زمانبندی خاص خود را دارند و لازم است که فرد متخلف پاسخگو باشد.
وی گفت: مرحله بعدی مرحله اجرای تصمیمات قانونی است؛ در اینجا اگر بزهای احراز شود، ممکن است فرد بهطور موقت از مسئولیت خود تعلیق شود و حکمی که در آینده صادر میشود، ممکن است تأیید یا تشدید کند.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در هر جامعه و در هر برنامهای معمولاً وجود یک درصد معین از تخلفات طبیعی است، برای مثال در یک جامعه یک صد هزار نفری در استان خراسان وجود یک تا سه مورد تخلف بهعنوان یک درصد منصفانه ارزیابی میشود. ما یک جامعه نسبتاً منزه و پاک داریم و نباید یک یا چند مورد نقض و خطا باعث تغییر ادراک کلی ما از کل معلمان و سیستم آموزشی شود.
انتهای پیام
نظرات