• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404020906311
  • خبرنگار : 50990

یک کارشناس مذهبی پاسخ داد

چرا باید حضرت معصومه(س) را بیشتر بشناسیم؟

چرا باید حضرت معصومه(س) را بیشتر بشناسیم؟

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: حضرت معصومه(س) نه‌ تنها از جایگاه والای علمی و معنوی برخوردار بودند، بلکه با نقش‌آفرینی مؤثر در تبیین مقام ولایت و برگزاری جلسات تفسیر قرآن، الگویی جامع برای دختران مسلمان به شمار می‌آیند؛ الگویی که امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی و بازشناسی دارد.

عباس نصیری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص محوریت تبیین جایگاه زن در اسلام و مقام حضرت معصومه (س) اظهار کرد: خداوند متعال در آفرینش مخلوقات، انسان را به ‌عنوان موجودی شامل دو جنسیت مرد و زن خلق کرد که این دو مکمل یکدیگر هستند. ویژگی‌های هر یک از این دو جنس در راستای تکامل و توسعه انسان به یکدیگر کمک می‌کند. در حقیقت نگاه خداوند به آفرینش انسان یک نگاه تکاملی است.

وی با بیان اینکه نقش‌های مرد و زن در این فرآیند متفاوت است، خاطرنشان کرد: نقشی که خداوند برای مردان تعیین کرده و نقشی که برای زنان مقرر کرده است، هر دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. این تفاوت در نقش‌ها به معنای استقلال و عدم نیاز آن‌ها به یکدیگر نیست. به‌طوری‌که در روایات آمده است که فردی که ازدواج نکند، نیمی از ایمانش ناقص خواهد بود، زیرا تکامل انسان بدون هم‌زیستی و همکاری این دو جنس امکان‌پذیر نخواهد بود. 

وی ادامه داد: به همین دلیل حقوق زن و مرد نیز با توجه به نقش‌های متفاوتی که در زندگی دارند، متفاوت است. در حالی که برخی برابری حقوق زن و مرد را در همه زمینه‌ها مطرح می‌کنند، باید در نظر داشته باشیم که خداوند هر یک از آن‌ها را با توجه به ویژگی‌های خاص‌شان خلق کرده است و این تنوع موجب رشد و تکامل افراد می‌شود.

حضرت معصومه(س)، بانویی در مرتبه عصمت

نصیری‌فرد در خصوص لقب معصومه و مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: این لقب به دلیل نزدیکی ایشان به مقام‌های عصمت به ایشان داده شده است. زندگی حضرت معصومه(س) به گونه‌ای بوده که نه تنها مرتکب گناه نشده‌اند، بلکه در بسیاری از موارد از مکروهات نیز پرهیز می‌کرده‌اند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: عدم ازدواج ایشان نیز به این دلیل بوده است که هم‌کفوی برای ایشان یافت نمی‌شد که در مقام عصمت هم‌تراز ایشان باشد. از این رو حضرت معصومه(س) به دلیل خصوصیات قابل توجه خود، عنوان معصومه را دریافت کرده است. زیارت‌نامه‌های ویژه‌ای برای برخی از امامزادگان داریم که یکی از آن‌ها زیارت‌نامه حضرت ابوالفضل(ع) از امام سجاد(ع) و دیگری زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) از امام رضا(ع) است.

نقش حضرت معصومه (س) در تبیین ولایت

وی اضافه کرد: در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) فرازهایی همچون «اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ»، «اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ» و «اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ» به چشم می‌خورد. از آن‌جا که در تاریخ افراد زیادی با عناوین دختر، خواهر و عمه امامان حضور داشته‌اند، این پرسش مطرح می‌شود که چرا این ویژگی‌ها در مورد حضرت معصومه (س) بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است؟ و پاسخ این سوال به تلاش‌ها و کوشش‌های ایشان در تبیین مقام ولایت و امامت برمی‌گردد. حضرت معصومه (س) با توانمندی‌های خاص خود سهم قابل توجهی در اثبات جایگاه ولایت ائمه معصومین در زمان خود داشت، به‌گونه‌ای که سایر امامزادگان از این ویژگی برخوردار نبودند. تلاش‌ها و کوشش‌های ایشان در روشنگری و اثبات جایگاه ائمه معصومین (ع) در زمان خود نقشی بی‌بدیل داشته است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی دیگر از نکات برجسته در زیارت‌نامه عبارت «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ‏» است. این فراز که درخواست شفاعت در بهشت را مطرح می‌کند، نشان‌دهنده جایگاه رفیع حضرت معصومه (س) است. شفاعت معمولاً در روز قیامت و قبل از ورود به بهشت مطرح می‌شود، اما حضرت معصومه (س) به قدری در مقام و جایگاه خود است که توانایی شفاعت در داخل بهشت را نیز دارند. این شفاعت در بهشت به معنای مقام بالاتر رفتن در مراتب بهشتی است و به‌دلیل این شخصیت والا امکان‌پذیر است.

وی درخصوص جایگاه علمی و معنوی حضرت معصومه (س) اظهار کرد: علاوه بر این حضرت معصومه (س) بانویی مجتهد، مفسر قرآن و حافظ کل قرآن بودند و در زمان تبعید امام رضا (ع) به خراسان، شیعیان مدینه برای اخذ پاسخ به سوالات شرعی خود به ایشان مراجعه می‌کردند. ایشان جلسات تفسیر قرآن برای زنان در مدینه برگزار می‌کردند و در مسیر سفر خود به خراسان دائماً به تبیین مقام، جایگاه امامت و نقش امام رضا (ع) می‌پرداختند.

نصیری‌فرد با اشاره به شباهت حضرت معصومه (س) به حضرت فاطمه زهرا(س) یادآور شد: در احوالات و تجربیات عرفانی علما اشاره شده است که حضرت معصومه(س) به‌ ویژه از نظر ظاهری و ویژگی‌های فیزیکی، شباهت بسیاری به حضرت فاطمه زهرا (س) داشتند.

این کارشناس مذهبی درخصوص اهمیت الگوبرداری از اهل بیت (ع) برای دختران، عنوان کرد: ضروری است که مفاهیم و آموزه‌های اسلامی به‌طور درست و شفاف برای دختران تبیین شود. متأسفانه در بسیاری از موارد دختران جوان شناخت کافی از اسلام و الگوهای اسلامی نظیر حضرت زهرا و حضرت معصومه (س) ندارند؛ بنابراین باید به الگوسازی عملی پرداخته شود تا دختران بتوانند آموزه‌های دینی را در زندگی روزمره خود پیاده‌سازی کنند. اگر ما اسلام را به گونه‌ای معرفی کنیم که دختران احساس کنند با شادی و نشاط آن‌ها سازگار نیست، طبیعی است که این آموزه‌ها را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: پس از معرفی اسلام به شیوه‌ای کاربردی و متناسب با فطرت بشر، شخصیت‌های بزرگواری مانند حضرت معصومه (س)، حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه زهرا (س) باید به‌طور صحیح و جامع به دختران معرفی شوند. در این صورت دختران تمایل بیشتری به پیروی از این الگوها پیدا می‌کنند.

نصیری‌فرد گفت: متأسفانه ما در الگوسازی و معرفی الگوهای مناسب برای نسل جوان به ‌ویژه دختران، موفق عمل نکرده‌ایم و گاهی اسلام به ‌صورت سلیقه‌ای مطرح می‌شود. ما باید اسلام را به ‌عنوان دینی اخلاقی و سازگار با فطرت بشر معرفی کنیم تا دختران به‌راحتی به آن گرایش پیدا کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جشن‌های اهل بیت (ع) همانند دهه کرامت، باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جامعه این است که عموماً شیعه به ‌عنوان موجودی محصور در غم و اندوه معرفی می‌شود. در حالی که امام صادق (ع) فرموده‌اند« یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا و یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا، در شادی‌های ما شاد باشید و در غم و اندوه ما غمگین باشید».

شادی در چارچوب دین؛ راهکاری برای نشاط اجتماعی

وی بیان کرد: ما در زمینه جشن‌ها و شادی‌های دینی و مذهبی با کمبود الگو مواجه هستیم. برای رفع این مشکل باید مدل‌های شادی طراحی شود. حوزه‌های علمیه، روانشناسان و جامعه‌شناسان باید در این زمینه مشارکت کنند تا مدل‌های شادی ایجاد شود که هم مردم را دور هم جمع کند، هم شادی و نشاط را به ارمغان آورد و هم در چارچوب شرعی قرار داشته باشد.

نصیری‌فرد عنوان کرد: به دلیل نبود الگوهای ساختارمند دینی و مذهبی در شادی و نشاط، جلسات شادی و نشاط اغلب به رقص، اختلاط زن و مرد و کارهای حرام ختم می‌شوند. برای برگزاری مراسمات عزاداری، مدل‌ها و الگوهایی وجود دارد که به‌خوبی قابل اجرا و مورد استقبال قرار می‌گیرند. حال لازم است که ما نیز مدل‌هایی مبتنی بر مبانی دینی و مذهبی برای شادابی و جشن‌ها ایجاد کنیم. به نظر می‌رسد که مردم از این مدل‌ها استقبال خواهند کرد و با این اقدام می‌توانیم مانع برگزاری بسیاری از برنامه‌هایی شویم که به فساد و گناه می‌انجامند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha