• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404020906331
  • خبرنگار : 30147

/به بهانه روز دختر/

نبوغ و قدرت؛ در دستان دختران

نبوغ و قدرت؛ در دستان دختران

ایسنا/خراسان رضوی دختران به عنوان نیمی از جامعه، نه تنها نماد لطافت و زیبایی، بلکه حامل نبوغ و قدرتی هستند که می‌تواند دنیای ما را دگرگون کند؛ در دستان لطیف و خلاق آن‌ها، ایده‌ها و آرزوهای بزرگی نهفته است که می‌تواند به پیشرفت‌های شگرفی در زمینه‌های مختلف منجر شود.

در دنیای پرچالش و متغیر امروز، دختران به عنوان رهبران آینده، دانشمندان، هنرمندان و فعالان اجتماعی، نقش‌های کلیدی و تأثیرگذاری را ایفا می‌کنند، همچنین توانمندی‌های فکری و عاطفی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با چالش‌ها روبرو شوند و در مسیر تحقق آرزوهای خود پیش بروند.

امروزه، در جهانی که تغییرات به سرعت در حال وقوع است، لازم است که دختران به عنوان نیروی محرکه در این تحولات شناسایی و حمایت شوند؛ به همین دلیل، اهمیت آموزش و پرورش و تأمین حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی برای این گروه از جامعه، بیش از پیش نمایان می‌شود. بدون شک فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای دختران، نه تنها به نفع آن‌ها، بلکه به نفع کل جامعه خواهد بود.

زهرا ترشیزی، یک روانشناس به ایسنا گفت: روحیه لطیف دختران به معنای احساسات عمیق، حساسیت و قابلیت همدلی آن‌هاست؛ این ویژگی‌ها باعث می‌شود که دختران به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه این لطافت می‌تواند آن‌ها را در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دهد، ضروری است که خانواده‌ها و جامعه به این روحیه احترام بگذارند و شرایطی را فراهم کنند که دختران بتوانند در محیطی امن و حمایتگر رشد کنند.

بسیاری از دختران به دلیل حساسیت بالای خود، در مواجهه با مشکلات عاطفی یا اجتماعی دچار اضطراب و استرس می‌شوند، این احساسات ممکن است ناشی از فشارهای اجتماعی، انتظارات بالا و مقایسه‌های نامناسب با دیگران باشد؛ از این‌رو ایجاد فضایی که در آن دختران احساس امنیت و آرامش کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترشیزی بر این باور است که مراقبت از دختران به معنای ایجاد فضایی سالم و ایمن برای رشد و پرورش آن‌هاست؛ این مراقبت شامل جنبه‌های مختلفی از جمله آموزش، سلامت روان و حمایت عاطفی می‌شود.

نبوغ و قدرت؛ در دستان دختران

وی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی و آگاهی از حقوق و مسئولیت‌ها به دختران کمک می‌کند تا در برابر چالش‌ها و مشکلات اجتماعی ایستادگی کنند، افزود: برنامه‌های آموزشی می‌توانند شامل مهارت‌های ارتباطی، خودمراقبتی و مدیریت استرس باشند.

این روانشناس با تأکید بر اینکه دختران نیاز به حمایت عاطفی دارند تا احساس امنیت و اعتماد به نفس کنند، ارتباط مثبت و محبت‌آمیز با خانواده و دوستان را راهی دانست تا دختران احساس ارزشمندی و توانمندی بیشتری داشته باشند.

وی همچنین فراهم کردن محیطی امن و حمایتگر برای دختران را بسیار مهم دانست و گفت: این محیط باید به گونه‌ای باشد که دختران بتوانند بدون ترس از قضاوت یا آسیب، نظرات و احساسات خود را بیان کنند.

ترشیزی اظهار کرد: اگر فضایی ایجاد شود که در آن دختران احساس کنند می‌توانند به راحتی صحبت کنند و ایده‌های خود را مطرح کنند، به تقویت اعتماد به نفس و احساسات مثبت در آن‌ها منجر خواهد شد.

آسیب‌هایی که دختران را تهدید می‌کند

دختران همچنین با چالش‌ها و آسیب‌های متعددی روبرو هستند که می‌تواند بر روحیه و سلامت آن‌ها تأثیر منفی بگذارد که از جمله این چالش‌ها می‌توان به تبعیض‌های جنسیتی، فشارهای اجتماعی و انتظارات غیرمنصفانه اشاره کرد.

عباس عابدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بسیاری از جوامع، دختران به ویژه در سنین نوجوانی با محدودیت‌هایی در زمینه‌های تحصیل، انتخاب شغل و مشارکت اجتماعی مواجه‌اند.

وی با بیان اینکه این مسائل علاوه بر اینکه مانع از توسعه فردی آن‌ها می‌شود، می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی در آن‌ها نیز منجر شود، افزود: دختران به طور خاص در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار دارند.

این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه خشونت خانگی، آزارهای جنسی و فشارهای روانی ناشی از انتظارات اجتماعی تأثیرات عمیقی بر سلامت روانی و جسمی آن‌ها می‌گذارد، تصریح کرد: بسیاری از دختران با احساس تنهایی و انزوا مواجه هستند که این موضوع می‌تواند به بروز مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی منجر شود.

وی نقش خانواده و جامعه را در این زمینه بسیار حیاتی دانست و گفت: حمایت‌های عاطفی و آموزشی می‌تواند به دختران کمک کند تا با این چالش‌ها مقابله کنند و احساس قدرت و خودباوری پیدا کنند.

حمایت از دختران نه تنها به نفع آن‌ها، بلکه به نفع کل جامعه است؛ وقتی دختران توانمند شوند و فرصت‌های برابر برای پیشرفت داشته باشند، می‌توانند به عنوان رهبران آینده در زمینه‌های مختلف، تأثیرات مثبت و پایداری بر جامعه بگذارند.

عابدی در ادامه بیان کرد: دختران به ویژه در جوامع سنتی یا در شرایط خاص ممکن است با خطرات جدی از جمله خشونت خانگی، آزار و اذیت جنسی و تبعیض‌های جنسیتی مواجه شوند؛ ضمن اینکه این نوع آسیب‌ها تأثیرات روانی و اجتماعی عمیقی بر روی آن‌ها می‌گذارد و آگاهی از حقوق خود و داشتن حمایت‌های اجتماعی می‌تواند به دختران در مقابله با این چالش‌ها کمک کند.

عابدی با تأکید بر اینکه برخورد با دختران باید با احترام به شخصیت و احساسات آن‌ها باشد، گفت: شنیدن و درک احساسات و نگرانی‌های آن‌ها منجر به تقویت اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی آن‌ها می‌شود.

نبوغ و قدرت؛ در دستان دختران

وی با تأکید بر اینکه این احترام باید در تمامی تعاملات، چه در خانواده و چه در محیط‌های اجتماعی، لحاظ شود، افزود: همچنین، دختران باید تشویق شوند تا احساسات و نظرات خود را به راحتی بیان کنند و از سویی بزرگ‌ترها باید با رفتارهای مثبت و الگوهای مناسب، دختران را ترغیب کنند تا به ارزش‌ها و اصول انسانی پایبند باشند.

آموزش یک عنصر کلیدی در توانمندسازی دختران است؛ در جوامع مختلف، دختران باید فرصت‌های برابر برای تحصیل داشته باشند تا بتوانند مهارت‌ها و دانش لازم را برای موفقیت در آینده کسب کنند. دسترسی به آموزش‌های باکیفیت می‌تواند به دختران کمک کند تا به خودباوری و اعتماد به نفس برسند و توانایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف بهبود بخشند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه چالش‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به عنوان موانع مهمی در مسیر پیشرفت دختران عمل کند، افزود: در بسیاری از جوامع، هنجارهای فرهنگی ممکن است دختران را به سمت نقش‌های سنتی و محدود کننده سوق دهند.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت می‌تواند باعث کاهش فرصت‌های پیشرفت و موفقیت آن‌ها در زندگی شود، گفت:  با توجه به اینکه در برخی از جوامع، دختران ممکن است به دلیل انتظارات اجتماعی و فشارهای فرهنگی از تحصیل و فعالیت‌های حرفه‌ای بازداشته شوند، آگاهی‌بخشی در مورد اهمیت تحصیل و توانمندسازی دختران در جوامع مختلف بسیار حائز اهمیت است.

دختران به عنوان نیمی از جامعه، نیاز به مراقبت و حمایت ویژه‌ای دارند؛ روحیه لطیف آن‌ها نه تنها باید مورد احترام قرار گیرد، بلکه باید با فراهم کردن محیطی امن و حمایتگر، به آن‌ها کمک کنیم تا بتوانند به بهترین شکل ممکن رشد کنند.

با برخورد خوب و احترام به شخصیت آن‌ها و همچنین آگاهی از آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کند، می‌توانیم نقش مؤثری در شکل‌گیری آینده‌ای روشن و موفق برای دختران ایفا کنیم؛ بدون شک دختران سالم و شاداب، پایه‌گذاران آینده‌ای پایدار و موفق هستند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه با ایجاد فضایی شاد و امن، می‌توانیم به تقویت پیوندهای اجتماعی و فرهنگی میان مردم و ایجاد جامعه‌ای با نشاط و پویایی بیشتر کمک کنیم، گفت: دختران باید در یک محیط حمایتی و محبت‌آمیز رشد کنند تا بتوانند به بهترین نسخه از خود تبدیل شوند و به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، خدمت کنند.

در نهایت تغییر نگرش‌ها نسبت به دختران و توانمندی‌های آنان از دیگر نکات کلیدی در این مسیر است؛ باید به جامعه نشان دهیم که دختران نه تنها توانایی‌های بالایی دارند، بلکه می‌توانند به عنوان همکاران و رهبران در تمامی عرصه‌ها عمل کنند، این تغییر نگرش می‌تواند با همکاری رسانه‌ها، نهادهای آموزشی و سازمان‌های غیردولتی به وجود آید.

با توجه به اینکه دختران به عنوان آینده‌سازان جامعه شناخته می‌شوند، لازم است که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش آن‌ها به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود؛ این سرمایه‌گذاری نه تنها به نفع خود دختران خواهد بود، بلکه به نفع کل جامعه است، بدون شک با حمایت از دختران و فراهم کردن فرصت‌های برابر، می‌توانیم به توسعه پایدار و رشد اجتماعی دست یابیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha