یوسف تقیزادگان، در رابطه با برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره و ملزومات این صنعت در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه، آشناسازی هرچه بیشتر مردم با این صنعت پرظرفیت است؛ در واقع میخواهیم جوانان، نوجوانان و افراد خلاقی که استعدادهای نهفتهای دارند را شناسایی و به شکوفایی این استعدادها کمک کنیم.
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهرات مشهد ادامه داد: در این نمایشگاه علاقهمندان میتوانند از نزدیک با فعالیتها و دستاوردهای این صنعت آشنا شوند. در این راستا، تعداد زیادی از افراد مستعد شناسایی شدهاند و هدف ما ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیتهای مرتبط با زیبایی و هنر است.
وی بیان کرد: همانطور که همگان آگاه هستند، صنعت طلا با ۷ هزار سال قدمت دارای اهمیت ویژهای است و باید با تمام قوا از آن محافظت کرد. متاسفانه، قوانین دست و پا گیر زیاد است و هرگونه غفلت و بیتوجهی میتواند منجر به نابودی این صنعت شود. اما با برگزاری بازدیدها، نمایشگاهها و کلاسهای آموزشی، مخاطبان و علاقهمندان میتوانند با این صنعت آشنا شوند و به گسترش روزافزون آن کمک کنند.
سهم صفر درصدی ایران از صادرات طلا
تقیزادگان افزود: از نظر مالی، گردش این صنعت سالیانه بیش از پانصد میلیارد دلار در کل دنیا است. سوال مهم این است که سهم ما از این بازار چقدر است؟ با وجود تحریمهای بینالمللی، ما با "خود تحریمی" نیز مواجه هستیم؛ یعنی با موانعی که از درون برای این صنعت ایجاد میکنیم، باعث عقبماندگی آن میشویم در واقع سهم صادرات ما از صنعت طلا صفر است.
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهرات مشهد گفت: تعداد زیادی از تولیدکنندگان پیشکسوت ما با وجود قوانین دست و پا گیر، از این صنعت خارج شدهاند؛ اما با برگزاری نمایشگاههایی از این دست، گویی در حال آشتی با مردم و دستاندرکاران این صنعت هستیم و به دنبال ایجاد همدلی و همکاری بیشتر هستیم.
وی افزود: این نمایشگاه، با وجود کیفیت بالایی که دارد میتوان گفت در سطح بینالمللی است و استقبال خوب و بازدید از غرفههای آن نشاندهنده پویایی و ظرفیت بالای این صنعت است. با وجود رکود حاکم بر بازار، ۷۵ غرفه به تفکیک ۴۴ غرفه توسط فعالان بومی و ۳۱ غرفه که توسط نمایندگان سایر استانها برپا شده اند، این نشان دهنده توانمندیهای داخلی است. ما از اتحادیههای سراسر کشور دعوت کردیم تا از این نمایشگاه بازدید کنند و این دستاورد خوبی برای کل کشور دارد چرا که هدف ما تنها مشهد نیست.
مشهد قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعتی طلا و نقره را دارد
تقی زادگان تصریح کرد: هدف ما این است که شهر مشهد را به یک قطب صنعتی در زمینه تولید طلا و نقره تبدیل کنیم و جایگاه آن را در سطح کشور ارتقا دهیم. همچنین، به کشورهایی که امکان حضور در این نمایشگاه را ندارند، کمک میکنیم تا از تجربیات و دستاوردهای ما بهرهمند شوند.
رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر مشهد عنوان کرد: در این راستا از همه مهمتر مسئولین نظام هستند که باید به اهمیت این صنعت آشنایی کامل پیدا کنند و میزان ارزآوری این صنعت را بدانند و با رفع موانع از پتانسیل های آن به نحو احسن استفاده کنند.
مشهد، اولین در نقره، آخرین در طلا
وی عنوان کرد: در حال حاضر، ما در زمینه تولید طلا از بین پنج استان در رتبه پنجم یعنی آخر کشور قرار داریم، اما اگر تولیدات نقره را نیز در نظر بگیریم، حرف اول را در کشور میزنیم. بیش از بیست هزار خانواده در صنعت نقره مشغول به کار هستند. بنابراین، چه دلیلی دارد که واردات طلا، نقره و پلاتین آزاد باشد، اما صادرات آن با محدودیت مواجه شود؟ در حال حاضر صادرات نقره محدود به سه کیلو است لذا باید صادرات نقره آزاد شود تا فعالان این حوزه بتوانند محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند و ارزآوری داشته باشند.
وی اضافه کرد: در مورد صادرات نقره به عنوان مثال اگر صد کیلوگرم نقره صادر کنیم، معادلش ۲۰۰ کیلوگرم ارز آوری به کشور داریم. دلیل این موضوع این است که در صادرات نقره ارزش افزوده اصلی در اجرت ساخت و فرآوری آن نهفته است. بنابراین، صادر کردن صد کیلوگرم نقره این فرصت را ایجاد میکند که ارز بیشتری به کشور بازگردد.
تقی زادگان با بیان اینکه روند صادرات برای ایرانیها کمی سختگیرانهتر بود، گفت : اخیراً تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا ایرانیها هم بتوانند راحتتر اقدام به صادرات کنند.
رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر مشهد گفت: علاوه بر موانع و محدودیتهای دست و پاگیری که در زمینه صادرات داریم، مسئله اینجاست که تولیدکنندگان اصلی ما، حتی آنهایی که خیلی خوب و توانمند هستند، به تعداد کافی نیستند. ما برندهای خوبی داریم، اما همیشه این صحبت مطرح میشود که "این کار ترک است" یا "این کار ایتالیایی است. " سوال اینجاست که چرا ما خودمان نتوانیم چنین کیفیتی را ارائه دهیم؟ ما تمام تواناییها و پتانسیل لازم را داریم که حتی بهتر از آنها عمل کنیم. باید این روند ادامه پیدا کند تا بتوانیم قوانین دست و پاگیر را حذف کنیم و راه را برای صادرات هموارتر کنیم.
وی افزود: در این نمایشگاه ما با اطلاعرسانی و برگزاری رویدادهای مختلف، تلاش میکنیم تا این صنعت را به جایگاه واقعی خود برسانیم. برگزاری دو کارگاه آموزشی دستاورد بزرگی است. تا چهار سال پیش، مشهد واردکننده طرحهای طلا و نقره بود، اما اکنون میتواند صادرکننده این طرحها باشد و با برقراری ارتباط با سایر کشورها، ارزآوری داشته باشد.
تقی زادگان با بیان اینکه در این نمایشگاه از داوران مجرب برای ارزیابی آثار و ایدهها بهره بردیم، گفت: برگزاری مسابقه طراحی طلا در حاشیه نمایشگاه از دیگر تدابیر بوده که تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر رسیده در این راستا دوره آموزشی رایگان برگزار کردهایم و هیچ هزینهای از شرکتکنندگان دریافت نکردهایم که تا پایان نمایشگاه سه نفر از طراحان برتر معرفی و جوایزی به آنها اهدا خواهد شد. همچنین، سه ورکشاپ در سالن فردوسی برگزار خواهد شد ضمن اینکه تاکنون با حضور مسئولین استانی و استقبال خوب مردم مواجه بودیم.
رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر مشهد اظهار کرد: اکنون ما در یک پارادایم جدید قرار داریم و امیدواریم با همکاری و همدلی همه فعالان و دستاندرکاران، این صنعت را به شکوفایی برسانیم.
انتهای پیام
نظرات