به گزارش ایسنا، «کوین سیستروم»(Kevin Systrom) یکی از بنیانگذاران اینستاگرام باور دارد که چتباتهای ارائهشده توسط شرکتهای هوش مصنوعی بیش از اندازه تلاش میکنند تا با پرسیدن سؤالات پیدرپی به جای ارائه اطلاعات سودمند، تعامل با کاربران را افزایش دهند.
به نقل از تک کرانچ، سیستروم معتقد است این تاکتیکها نمایانگر نیرویی هستند که به ما آسیب میرساند و آنها را با تاکتیکهایی مقایسه کرد که شرکتهای ارائهدهنده رسانههای اجتماعی برای گسترش سلطه خود استفاده میکنند. او در گردهمایی سالانه استارتآپها گفت: میتوانید ببینید که برخی از این شرکتها در تلاش برای افزایش مشارکت، در همان مسیری افتادهاند که همه شرکتهای مصرفکننده برای افزایش مشارکت در آن هستند. هر بار که من سؤالی میپرسم، چتبات در پایان سؤال کوچک دیگری میپرسد تا ببیند آیا میتواند مرا به پرسیدن یک سؤال دیگر وادارد یا خیر.
این نظرات در حالی مطرح شدهاند که از «چتجیپیتی»(ChatGPT) شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) به دلیل رفتار بسیار چاپلوسانه با کاربران به جای دادن پاسخ مستقیم به پرسشهای آنها انتقاد میشود. اوپنایآی به خاطر این مشکل عذرخواهی کرده و بازخوردهای کوتاهمدت کاربران را عامل آن دانسته است.
سیستروم اظهار کرد که تعاملی بودن بیش از اندازه چتباتها یک مشکل نیست، بلکه یک ویژگی عمدی است که برای شرکتهای هوش مصنوعی طراحی شده تا معیارهایی مانند زمان صرفشده و کاربران فعال هر روز را به نمایش بگذارند. وی افزود: شرکتهای هوش مصنوعی باید به جای تغییر معیارها به سادهترین شکل ممکن، بر ارائه پاسخهای با کیفیت بالا تمرکز کنند.
سیستروم در اظهارات خود از هیچ شرکت هوش مصنوعی خاصی نام نبرد و به درخواست تک کرانچ مبنی بر اظهار نظر پاسخ نداد.
در واکنش به این صحبتها، اوپنایآی به مشخصات کاربری خود اشاره کرد که نشان میدهند مدل هوش مصنوعی آن اغلب همه اطلاعات لازم را برای ارائه یک پاسخ خوب ندارد و ممکن است توضیح یا جزئیات بیشتری را بخواهد. این در حالی است که هوش مصنوعی باید تلاش کند تا درخواست را برآورده کند و به کاربر بگوید که میتواند درباره اطلاعات خاصی سودمندتر باشد؛ مگر این که پرسشها خیلی مبهم یا پاسخ دادن به آنها دشوار باشد.
انتهای پیام
نظرات