محسن زارعی امروز، ۱۴ اردیبهشت در همایش ملی «نقطه تحول» که با حضور سرگروهها و مسئولان دبیرخانه دروس فیزیک، عربی، فلسفه و منطق مدارس کشور در شیراز برگزار شد، گفت: هر چه سطح یادگیری اوج بگیرد، میزان انتظارات از دانشآموز نیز افزایش مییابد.
وی از تدوین و انتشار بستههای یادگیری به عنوان راهنمای عمل برای دانشآموزان در فضای مجازی خبر داد و افزود: لازمه یادگیری، آرامش است لذا دبیران تلاش کنند فضای آرامی را برای دانشآموزان مهیا کنند.
زارعی سنجش و ارزیابی را موتور تحول دانست که به فرایند تعلیم و تربیت سو میدهد و سپس ادامه داد: هرچه ارزشیابی دقیقتر و به روزتر باشد، فرایند تعلیم و تربیت در مسیر بهتری قرار میگیرد.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سالهاست که نظام ارزشیابی دانشآموزان، جهتگیری یادگیری را تغییر داده و آنان را به سمت حفظیات سوق داده است که این باید اصلاح شود.
وی همچنین بر اصالت داشتن سنجش و ارزیابی در فرآیند یادگیری تأکید کرد و افزود: تربیت چیزی جز تغییر رفتار نیست بنابراین تربیت همان اهداف یادگیری است که دانشآموزان آن را در رفتار خود به کار میگیرد.
زارعی به برگزاری همایش نقطه تحول در شیراز اشاره کرد و گفت: هدف از این اجتماع یادگیری این است که نقطه تحول را بیابیم و ببینیم آیا میشود و چگونه تحولی را ایجاد کنیم.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مهم این است که ارزشیابیها مورد تحلیل قرار گیرند و مبنای برنامهریزی باشند، افزود: برخی اوقات همه دلایل کاهش عملکرد دانشآموزان در امتحانات، به آموزش و پرورش بر نمیگردد چون عواملی خارج از فرآیند تعلیم و تربیت نیز موثر هستند.
وی یادآور شد: تحقیقات نشان میدهد عملکرد دختران در امتحانات بهتر از پسران است و این دلایل مختلفی دارد که از آن جمله دلایل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، محیط آموزشی، نوع مدرسه، سوابق و سطح تحصیلات معلمان و ...، میتوان نام برد.
زارعی ادامه داد: میزان حضور دانشآموزان در مدرسه، مشارکت در یادگیری، همبستگی بین آزمونهای مستمر، فضای فیزیکی مدرسه، فاصله بین میانگین نمرات مستمر و نهایی و ...، در موفقیت دانشآموزان در آزمونها موثر است.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان شرط اصلی تحقق اهداف تعلیم و تربیت را عاشق بودن معلم دانست و افزود: معلم عاشق تلاش میکند بهترینها را بیاموزد و دانشآموزان را ارتقاء دهد.
انتهای پیام
نظرات