• سه‌شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404021611099
  • خبرنگار : 50214

در گفت‎وگو با حسین مسرت؛

از یزد تا فرنگ؛ جلوه‌های هنر نساجی صفوی در هدایای شاهانه

از یزد تا فرنگ؛ جلوه‌های هنر نساجی صفوی در هدایای شاهانه

ایسنا/یزد پژوهشگر و نویسنده کتاب «یزد، یادگار تاریخ» دوران صفویه را دوره‌ی زرّین و اوج هنر بافندگی و صنایع پوشاکی ایران به ویژه در یزد خواند و با بیان این که شهر یزد از دیرباز جایگاه و پایگاه هنر بافندگی بوده است، از هنرمندان یکه‌تاز آن دوران به «خواجه مولانا غیاث الدّین علی نقشبند یزدی» که شاه عباس صفوی تولیدات ابریشمی او را برای پادشاهان دیار فرنگ هدیه می‌فرستاد و هنوز برخی آثارش پس از ۴۰۰ سال در موزه‌های ایران و جهان وجود دارد، یاد کرد.

حسین مسرّت در مورد جایگاه شهر یزد و هنرمندان یزدی در شکوفایی هنر و صنعت پارچه‌بافی ایران به ویژه در دوره صفویه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از پیدایش و پیشینه آغاز بافندگی در جهان  و ایران، آگاهی چندانی در دست نیست و آنچه در دست است بر پایه‌ی گمانه‌زنی‌ها و موجودی موزه‌ها و تصاویر درون غارها و برخی سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌ها و نقاشی‌هاست ولی درباره نخستین نمودهای این صنعت در ایران می‌توان گفت که بنا بر شواهد باستان‌شناختی، کهن‌ترین شیوه‌ی بافندگی در ایران، ریشه در حصیربافی داشته است.  

وی با بیان این که دوک‌های نخ‌ریسی که یکی از نخستین ابزارهای بافندگی بوده، در کهن‌ترین زیستگاه‌های بشری در ایران نظیر تپه‌ی سیلک کاشان و شهر شوش به دست آمده‌اند، گفت: دیرینگی این دوک‌ها به اواخر هزاره‌ی هشتم و اوایل هزاره‌ی هفتم پیش از میلاد باز می‌گردد که این یافته‌ها، پیشینه‌ی صنعت بافندگی ایران را به حدود ۱۰ هزار سال پیش می‌رساند هرچند که از زمانی که خط و به دنبال آن کاغذ پیدا شد، این نشان و نمود بهتر شد گرچه که همین کتاب‌ها نیز بارها بر اثر نادانی، موریانه، غارت، آتش‌سوزی و کتاب‌سوزی، از بین رفتند.

این پژوهشگر و نویسنده یزدی با تاکید بر این که شهر یزد از دیرباز جایگاه و پایگاه هنر بافندگی(نساجی) بوده است، عنوان کرد: چنان که ابن بلخی بین سال‌های ۴۹۸ تا ۵۱۱ هجری قمری می‌گوید: «جامه‌های دیبا و مُشطی و فرّخ و مانند این نیکو کنند، از آنچه همه گوسپندان ایشان، بز باشد...» یا هنگامی که مارکو پولو، جهانگرد و بازرگان ونیزی در حدود سال ۱۲۷۱ میلادی پای به  یزد می‌گذارد، می‌نویسد: «یک نوع پارچه‌ی ابریشمی و طلایی در آنجا بافته می‌شود که موسوم است به پارچه یزدی و به همه جای دنیا صادر می‌شود» و آمبرسییو کنتارینی نیز می‌نویسد که در بازار تبریز، «اجناس ابریشمی ساخت یزد فراوان است».

مسرت همچنین به نوشته‌ای از جوزافا باربارو(۱۴۱۳–۱۴۹۴ م) که در سال ۱۴۷۴ میلادی به یزد سفر کرده و می‌گوید: «کسانی که یزد را دیده‌اند، می‌دانند ... که مردم همه به نساجی و بافتن پارچه‌های گوناگون ابریشمین سرگرمند.»، اشاره و خاطرنشان کرد: این عبارت هم از لطف‌علی بیک آذر بیگدلی در آتشکده‌ی آذر در دست است که نوشته؛ «شغل نساجی در یزد شیوع دارد والحق در آن باب صاحب تصرفند و اکثر ملبوس آنجا به ولایات ایران می‌بردند» و حتی لرد جرج کرزن (۱۸۵۹–۱۹۲۵ میلادی) که در دوره قاجار به یزد آمده، از وجود ۱۸۰۰ دستگاه ابریشم‌بافی یاد می‌کند که ۹ هزار کارگر در آن مشغول به کار بودند.

وی در ادامه نکته دیگری که در بسیاری از کتاب‌ها و سفرنامه‌ها از آن یاد می‌شود را تولید ابریشم و وجود کارخانه‌های فراوانِ بافت و تولید انواع پارچه‌های ابریشمی در یزد ذکر کرد و گفت: می‌دانیم که پرورش ابریشم به توتستان‌های بزرگی نیاز دارد که این کار را میسّر سازد؛ نکته‌ای که در فارس‌نامه‌ی ابن بلخی نیز آمده؛ «از آن ناحیت، ابریشم خیزد، از آنچ درخت بسیار باشد»؛ ابریشمی که به گفته برخی از مورخان، حتی زمانی به استرآباد صادر می‌شده، همان کاری که سده‌ها بعد عکس آن انجام شد و ابریشم از استرآباد به یزد آورده می‌شد.

نویسنده کتاب «یزد، یادگار تاریخ» با بیان این که شهر یزد به دلیل جای گرفتن در اقلیم گرم و خشک و دسترسی نداشتن به آب و پیامد آن، به ناچار به فرآورده‌های دستی(صنایع دستی) روی آورده است، اظهار کرد: از این روست که می‌بینیم در سده‌های گذشته، بافندگی و در سده‌های نزدیک‌تر به شیرینی‌سازی و صنایع بزرگ و ماشینی روی آورده است.

 وی تصریح کرد: در یک بررسی کلی می‌توان دوره‌ی صفوی را دوره‌ی زرّین و اوج هنر بافندگی و صنایع پوشاکی ایران به ویژه یزد دانست که باز نام هنرمندی یکه‌تاز مانند «خواجه مولانا غیاث الدّین علی نقشبند یزدی» (درگذشت ۱۰۱۷ قمری)، در صدر این دوره جای دارد که نه تنها در شهریزد آوازه‌اش پیچید، بلکه از سوی پادشاهان صفوی به دربار و پایتخت آن اصفهان فراخوانده شد و سرپرستی بزرگ‌ترین کارگاه دربار را بردوش گرفت.  

به گفته‌ی مسرت، او به اندازه‌ای در کار خود استاد و مهارتی بسزا در بافتن پارچه‌های ابریشمی داشت که شاه عبّاس از کارهای او برای پادشاهان دیار فرنگ هدیه می‌فرستاد. خود او در دیوانش نیز گفته است: «من که در یزد، رشکِ اقرانم///از هنر، برگزیدۀ دورانم».

وی اضافه کرد: چنان که در پژوهش‌های گوناگون آمده است، نقشبند یزدی در هنرهایی همچون زری‌بافی، مخمل‌بافی، مینیاتور، نگارگری، بافندگی، نقّاشی، نقشبندی، طرّاحی و تذهیب، دستانی توانا داشت به طوری که هنوز و پس گذشت ۴۰۰ سال، برخی از آثارش در موزه‌های ایران و جهان وجود دارد.

وی با بیان این که تاکنون درباره پیشینه‌ نساجی در ایران چندین کتاب نوشته شده است ولی هیچ کدام مستقل و به گونه‌ی ویژه به عصر پربار صفوی نپرداخته‌اند، از رونمایی کتاب «شکوه دیبا» در سی و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تاریخ یزد خبر داد و گفت: خوشبختانه بالاخره این مهم از سوی دکتر فاطمۀ ضرّابی زاده در اثر «شکوه دیبا» به انجام رسید و نویسنده در دیباچه‌ کتاب خود درباره انگیزه و هدف خود نوشته است؛ «این کتاب با هدف بررسی جامع و شناسایی جایگاه هنرصنعت پارچه‌بافی ایران عصر صفوی در عرصه‌ تجارت، سیاست و اقتصاد  جهانی، علل و عوامل رشد و رونق آن در این دوره، شناخت مراکز عمده پارچه بافی و در نهایت علل رکود و انحطاط آن در اواخر این دوره تدوین شد. به رغم بررسی‌های عمیق و وسیع در زمینه‌ هنر عصر صفوی، هنرصنعت پارچه بافی به میزان زیادی مغفول واقع شده و بررسی‌های اندک صورت گرفته نیز از شمول و جامعیت کافی برخوردار نیستند.»

مسرت خاطرنشان کرد: این کتاب دارای چهار فصل است که هر کدام از این فصل‌ها زیر مجموعه‌هایی دارند که در مهمترین آن‌ها به «نقش و جایگاه پارچه در اجتماع، سیاست، فرهنگ و هنر دوره صفوی» شامل انواع پارچه‌های تولیدی در دوره صفوی مانند ترمه، زربفت، مخمل، ساتن، دارایی و قلمکار، نقوش پارچه‌ها در دوره صفوی، رنگرزی پارچه‌ها در دوره صفوی، کاربرد گسترده پارچه‌ها در دوره صفوی، «عوامل رشد و شکوفایی و رکود هنر- صنعت پارچه بافی در دوره صفوی» شامل ثبات و امنیّت داخلی، انحصار تجارت ابریشم در دست شاهان صفوی، ساخت کاروانسراها، ایجاد و توسعه مسیرهای تجاری، «مراکز عمده پارچه‌بافی ایران در دوره صفوی» شامل اصفهان، تبریز، رشت، کاشان و یزد و «نقش و جایگاه پارچه و ابریشم در تجارت دوره صفوی» شامل کالاهای وارداتی و صادراتی عصر صفوی، نقش ارامنه در تجارت ایران دوره صفوی و رقابت کشورهای خارجی در تجارت با ایران، پرداخته می‌شود.

وی به دو پیوست رنگی این کتاب شامل «بافته‌ها، رودوزی‌ها و پوشش‌ها» و «سندها، فرمان‌ها و نقشه‌ها» اشاره و اضافه کرد: نویسنده کتاب نامبرده به غیر از استناد به پژوهش‌های جامع در زمینه تاریخ دوره صفوی و کتاب‌های نساجی(۲۲۳ مأخذ فارسی و عربی، ۴۸ مأخذ لاتین و ۱۳ مأخذ ارمنی) و اسناد اداری و نقش‌ها که با رعایت امانت انجام گرفته، با بهره‌گیری از دانش خود به نتایجی قابل درنگ هم رسیده است که از آن جمله می‌نویسد: «با وجود جایگاه رفیع ایران در عرصه هنر و صنعت و نقش تعیین کننده این کشور در صنعت پارچه و پوشاک جهان در دوره صفوی، پرسش‌هایی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی سبب پیدایش چنین تحول بزرگی در این دوره و ارتقاء این امپراتوری به چنین جایگاه والایی در جهان گردید و در مقابل چه علل و عواملی باعث شد این شکوه و عظمت در زمانی کوتاه از بین برود و پس از چند قرن به چنین تنزلی برسد؟ سرزمینی که زمانی نه چندان دور پذیرای بازرگانان و نمایندگان سیاسی از سراسر کشورهای جهان بود و پارچه‌ها و بافته‌هایش در دورترین مناطق، شناخته شده و پرطرفدار بودند، امروز به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان پارچه و لباس در جهان تبدیل شده است.»

این نویسنده و پژوهشگر استان از دیگر محاسن این کتاب را بهره‌وری از تصاویر زیبا و گویای انواع گوناگون بافته‌ها و پوشاک آن دوره ذکر و ضمن بیان این که بی‌گمان این تصاویر با تلاش زیاد به دست آمده است، گفت: معمولاً موزه‌های ایران، چندان با پژوهشگران همکاری نمی‌کنند و بارها باید با سماجت و پیگیری زیاد موفق به تهیه یک عکس شد و این دشواری در دست‌یابی به اندوخته‌های موزه‌های بیرون از ایران دوچندان است چنان که نویسنده این کتاب ناچار شده بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ سفرهایی به ترکیه و هند انجام دهد و با نامی‌ترین موزه‌های جهان نیز پیوند برقرار کند.

مسرت در پایان نیز صفحه‌آرایی بسیار خوب، بهره‌وری از قلم‌های زیبا و چشم نواز، گزینش آستر بدرقه‌ی متناسب با متن کتاب(برگرفته از هنر مخمل غیاث نقشبند)، طرح جلد زیبا و جایگذاری مناسب طرح‌ها و نقش‌ها در کنار مطلب را باعث شکوه بیشتر این اثر دانست و گفت: خواننده پس از خواندن و بهره‌وری از این کتاب، چنین توقع دارد که نویسنده اینگونه کتاب‌ها را درباره پیشینۀ و شکوه بافندگی دوره‌های گوناگون تاریخی ایران به ویژه زند، افشار و قاجار هم پژوهش و چاپ کند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha