این معلم قرآن در گفتوگو با ایسنا با اشاره به مسیر ورود خود به حرفه معلمی، اظهار کرد: تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در گرگان گذراندم و برای آمادگی بیشتر کنکور، در سال ششم دبیرستان به مشهد آمدم، اما حضور در این شهر و آشنایی با جلسات مذهبی و تفسیر قرآن، مسیر زندگیام را تغییر داد و تصمیم گرفتم در مشهد بمانم.
وی با بیان اینکه از دوران کودکی به حرفه معلمی علاقهمند بوده است، افزود: به یاد دارم در کلاس پنجم ابتدایی سال ۱۳۴۴، در انشای مربوط به شغل آینده نوشتم که میخواهم معلم شوم. این علاقه درونی و ذاتی مانند استعداد ذاتی یک هنرمند برای شعر یا نقاشی بود و من نیز به روانشناسی و آموزش عشق میورزیدم.
آغاز مسیر معلمی با آزمون استخدامی
سرشور خراسانی ادامه داد: سال اولی که قصد شرکت در کنکور داشتم، به بیماری سختی دچار شدم و نتوانستم در آزمون شرکت کنم. سال بعد در رشته تربیتبدنی پذیرفته شدم اما علاقهای به آن نداشتم. یکی از دوستان پیشنهاد شرکت در آزمون استخدامی معلمان را داد که با پذیرش آن، بهعنوان معلم کلاس پنجم ابتدایی مشغول به کار شدم. پس از انقلاب مرا به عنوان معلم کلاس اول معرفی کردند، اما به دلیل نداشتن آمادگی کافی، دچار چالش شدم تا اینکه یک معلم باتجربه با آموزش روشهای مؤثر، مسیر کاریام را تغییر داد.
آموزش قرآن با زبان کودکانه، بازی و حرکت
وی افزود: از همان زمان آموزش قرآن را با استفاده از روشهایی مانند قصهگویی، بازی و ورزش آغاز کردم. کودکان توانایی بالایی در یادگیری قرآن داشتند و در کنار آموزش رسمی، جلسات خصوصی با آنها داشتم. این جلسات بعدها ساختار منسجمی پیدا کرد و به مجموعهای به نام «بیتالثقلین» تبدیل شد. با همکاری مجتبی الهی خراسانی، جلساتی عمومی برای نوجوانان برگزار کردیم تا استعدادهای قرآنی شناسایی و در مسیر تربیتی هدایت شوند.
این معلم قرآنی با اشاره به بازدید مسئولان آموزشوپرورش از کلاسهایش در دهه ۷۰ اظهار کرد: در سال ۱۳۷۶ و در زمان وزارت حسین مظفر، به تهران دعوت شدم و با همراهی همکاران، کتاب قرآن پایه سوم ابتدایی را بازنویسی و نسخهای از آن را برای پایه اول ارائه کردیم. اگرچه آموزشها در ابتدا مورد مخالفتهایی قرار گرفت، اما تجربه ۱۶ سال تدریس نشان داد روشهای ارائهشده اثربخش بوده است.
نقش مادران در تربیت نسل آینده
سرشور خراسانی با تأکید بر اهمیت نقش مادران در نظام تربیتی گفت: پس از بازنشستگی در سال ۱۳۸۳، همکاری خود را با دفتر تألیف ادامه دادم و با توجه به تحصیلات دانشگاهی به روانشناسی اسلامی و تربیت کودک علاقهمند شدم. جلسات آموزشی در حوزه همسرداری و تربیت فرزند برگزار کردم و در سال ۱۳۹۶، مؤسسه «آموزش تربیت حضرت خدیجه(س)» را تأسیس کردم. این مؤسسه بر ۳ محور «همسرداری، تربیت کودک و تربیت مربی» فعالیت میکند.
وی تأکید کرد: برخی افراد مذهبی با روانشناسی غربی ارتباط برقرار نمیکنند و بسیاری از روانشناسان نیز آشنایی کافی با آموزههای دینی ندارند. باید میان این دو پل زد، چرا که اگر چه روانشناسی غربی هدف ما نیست، اما میتواند به تبیین بهتر مفاهیم دینی کمک کند.
دغدغه تربیت در عصر رسانه و فضای مجازی
سرشور خراسانی درباره مشکلات تربیتی نسل امروز تصریح کرد: سبک زندگی امروز باعث شده بچهها فرصت تعامل و خلاقیت کمتری داشته باشند. در حالی که شخصیت انسان در ۷ سال نخست شکل میگیرد، رسانهها و حتی صداوسیما رفاهطلبی را تبلیغ میکنند و از ترویج تربیت دینی و قناعت غافل شدهاند.
تبیین مفاهیم دینی با زبان علم و منطق برای نسل جدید
وی ضمن انتقاد از روزآمد نبودن برخی مبلغان دینی گفت: نسل امروز عقلگراست و باید مفاهیم دینی را با زبان علمی و منطقی برای آنها تبیین کرد. نظام آموزشی ما نیز بیش از حد بر کنکور متمرکز شده و آموزش تربیتی را نادیده گرفته است. در کشورهای پیشرفته برای تربیت معلم سرمایهگذاری میشود، اما در ایران، تربیت دینی دانشآموزان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
این معلم قرآن تصریح کرد: آموزش قرآن باید به تغییر رفتار منجر شود، نه فقط حفظ آیات. معلم قرآنی باید الگوی رفتاری برای دانشآموز باشد و ارتباطی مؤثر و محترمانه با آنان برقرار کند. کتابهایی که نوشتهام شامل آثار تخصصی در حوزه آموزش قرآن ابتدایی، تربیت کودک و مشاوره خانواده است.
وی با بیان اینکه امروز بیشتر در حوزه مشاوره همسرداری و تربیت کودک فعالیت دارد، گفت: علاقهمندم دوباره با کودکان کار کنم، اما فعلاً مکان مناسبی ندارم. مشتاقم تجربیات ۴۰ سالهام را در سراسر کشور و حتی جهان منتشر کنم. معلم قرآن باید هم اخلاص داشته باشد و هم تسلط به ابزار روز.
معلمان قرآن پیامآوران زیست قرآنی هستند
سرشور خراسانی در پایان با اشاره به نقش ارزشمند معلمان قرآن، اظهار کرد: نیت پاک آغاز راه است، اما کافی نیست. معلم قرآن باید علاوه بر اخلاص، به مهارتهای روز چون روانشناسی و تربیت کودک نیز مجهز باشد. قرآن کتاب زندگی است و معلم باید بتواند آن را با زبان امروز به دل نسل امروز منتقل کند.
انتهای پیام
نظرات