• پنجشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1404021812816
  • خبرنگار : 71560

نوش آبادی با اشاره به پیام رهبرانقلاب به حوزه علمیه قم

نوآوری‌های تمدنی برجسته‌ترین انتظار از حوزه‌ های علمیه است

نوآوری‌های تمدنی  برجسته‌ترین انتظار از حوزه‌ های علمیه است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی کشور، تاکید کرد: فقه امت‌ساز، محدود به حد و اندازه‌ی احکام عبادی و وظایف فردی نبوده بلکه نوآوری‌های تمدنی در چارچوب پیام جهانی اسلام‌ برجسته‌ترین انتظار از حوزه‌ های علمیه است.

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیام راهبردی مقام معظم رهبری به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ علمیه‌ قم، بیان کرد: مقام معظم رهبری در این پیام، عناصر و کارکردهای گوناگون حوزه را تبیین و  ویژه‌گی ها و الزامات تحقق یک «حوزه پیشرو و سرآمد» که نوآور، بالنده، به‌روز، پاسخگوی مسائل نوپدید، مهذّب، دارای روحیه پیشرفت و مجاهدت و هویت انقلابی و همچنین مستعد برای طراحی نظامات اداره جامعه را تشریح کردند.

حوزه علمیه شعله‌های مبارزه با دودمان خبیث رضاخان را به سراسر ایران فرستاد

وی اظهار کرد: معظم له با بیان تحولات سیاسی منطقه غرب آسیا پس از جنگ جهانی اول و آشفتگی و تباهی ملت‌های این منطقه در اثر دخالت‌های دولت‌های استعماری و تسلط بر منابع زیر زمینی آنان، ظهور حوزه علمیه قم را در طلیعه قرن چهاردهم، پدیده‌ای بی‌نظیر در میانه این حوادث تلخ دانستند که در چهار دهه پس از تاسیس آن، کانونی شد که شعله‌های مبارزه با دودمان خبیث رضاخان را به سراسر ایران می‌فرستاد و دل‌های افسرده و ناامید را برمی‌افروخت و جوانان منزوی را به میانه‌ میدان می کشاند.

حوزه علمیه اسلام را در جایگاه حاکمیت سیاسی ایران نشاند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سرانجام همین حوزه علمیه بود که در کمتر از شش‌دهه، قدرت معنوی و وجهه‌ی مردمی خود را به آنجا رساند که توانست رژیم خائن و فاسد و فاسق پادشاهی را به دست مردم ریشه‌کن کند و پس از قرن ها، اسلام را در جایگاه حاکمیت سیاسی کشوری بزرگ و بافرهنگ و دارای همه‌گونه استعداد بنشاند.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر این‌که امروز موضوعات مهمی برای حوزه اولویت یافته که در گذشته مطرح نبوده است، یادآور شد: مسئله‌ هایی از قبیل روابط دولت با مردمش و با دولت ها و ملت های دیگر، موضوع نفی سبیل، نظام اقتصادی و پایه‌های اصولی آن، پایه‌های اصولی نظام اسلامی، منشأ حاکمیت از نظر اسلام، نقش مردم در آن و موضع‌گیری در قضایای مهم و در مقابل نظام سلطه، مفهوم و محتوای عدالت، و ده‌ها موضوع اساسی و بعضا حیاتی دیگر، برای امروز و فردای کشور دارای اولویت و منتظر پاسخ فقهی است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عمان، بیان کرد: همچنین  با تشکیل نظام سیاسی اسلام، سوال اصلی، چگونگی نگاه کلان شارع به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر و پایه‌های اصولی آن است؛ از نگاه به انسان و جایگاه انسانی و هدف های زندگی او، تا نگاه به شکل مطلوب جامعه‌ی بشری، و نگاه به سیاست و قدرت و روابط اجتماعی و خانواده و جنسیت و عدالت و دیگر ابعاد زندگی. فتوای فقیه در هر مسئله باید نشان‌دهنده‌ی بخشی از این نگاه کلان باشد.

فقه معاصر باید پاسخگوی سوالات تحول یافته نسل امروز باشد

وی هم‌چنن با اشاره به بخش دیگری از پیام رهبر انقلاب و این‌که قدسیت دین را در سیره‌ پیامبر اعظم(ص) باید دید که در هنگام ورود به یثرب اولین اقدامش تشکیل حکومت و تنظیم نیروی نظامی و یکپارچه کردن عرصه‌ی سیاست و عبادت در مسجد بود اظهار کرد: همانطور که ایشان فرمودند، با عقلانیت تحول‌یافته‌ نسل ها، این پاسخگویی باید امروز بیش از گذشته دارای پشتوانه‌ی فکری و علمی استوار و در عین حال قابل فهم و هضم باشد و دیگر این‌که پدیده‌های پیچیده و پُرتعداد در زندگی امروز مردم، سوال های بی‌سابقه‌ای را پیش می‌آورد که فقه معاصر باید پاسخ آن‌ها را آماده داشته باشد.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: امام بزرگوار از این‌که جریان تحجّر و تقدس‌نمایی، حوزه‌ علمیه را دچار وسوسه‌ جدایی دین از سیاست کرده و راه درست پیشرفت را مسدود سازد، دخالت حوزه در مسائل اساسی مردم و ورود در فعالیت های اجتماعی و سیاسی و مبارزه‌ آن با ظلم و فساد را منافی با قدسیت دین و حریم معنوی  ندانستند.

وظیفه فقیه و فقاهت امروز سنگین است

وی افزود: کار برجسته‌ امام راحل در مباحث «ولایت فقیه» در هنگام تبعید به نجف، آغازی مبارک بود و امروز با حاکمیت و استقرار نظام اسلامی، وظیفه‌ی فقیه و فقاهت سنگین است. امروز نمی توان فقاهت را به تعبیر امام راحل، همچون ناآگاهان، غرق شدن در احکام فردی و عبادی دانست. فقه امت‌ساز، محدود به حد و اندازه‌ی احکام عبادی و وظایف فردی نیست.

وی با بیان این‌که «استقرار تمدن اسلامی برترین هدف دنیایی انقلاب است»، بیان کرد: یعنی تمدنی که در آن، علم و فناوری و منابع انسانی و منابع طبیعی و همه‌ی تواایی‌ها و همه‌ی پیشرفت های بشری، و حکومت و سیاست و نیروی نظامی و هر آنچه در اختیار بشر است، در خدمت عدالت اجتماعی و رفاه عمومی و کاستن از فواصل طبقاتی و افزودن بر پرورش معنوی و ارتقاء علمی و شناخت روزافزون طبیعت و استحکام ایمان به کار می‌رود.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی کشور، تصریح کرد: نوآوری‌های تمدنی در چارچوب پیام جهانی اسلام‌ این برجسته‌ترین انتظار از حوزه‌ی علمیه است و به امید آن که حوزه‌ی موفق کنونی، را در راه رسیدن به حوزه‌ای «پیشرو و سرآمد» کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha