• پنجشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404021813004
  • خبرنگار : 50649

استاندار مطرح کرد

آمایش آموزشی؛ گامی ضروری برای ارتقای کیفیت دانشگاه‌های استان فارس

آمایش آموزشی؛ گامی ضروری برای ارتقای کیفیت دانشگاه‌های استان فارس

ایسنا/فارس استاندار فارس، به‌صورت شفاف و صریح از ضرورت بازنگری ساختار آموزش عالی، ارتقای کیفی دانشگاه‌ها و مقابله با سیاست‌های ناکارآمد در این حوزه سخن گفت و بر اتحاذ رویکردهای بین‌المللی، توسعه علم کاربردی و برنامه‌ریزی منسجم برای حل معضلات دانشگاهی تاکید کرد.

حسینعلی امیری امروز، ۱۸ اردیبهشت در نشست با رؤسای دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان فارس که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: توسعه مراکز آموزش عالی بدون توجه به نیازهای بومی و شرایط کشور، یکی از هزینه‌برترین رویکردهایی بوده که طی سال‌ها ضربه قابل‌توجهی به نظام آموزشی وارد کرده است.

وی گفت: در حالی که هیچ ضرورتی برای تعدد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود ندارد، این موضوع به رقابتی نابه‌جا بدل شده است. اگر بانکی به دلایل اقتصادی یک واحد در مناطق دورافتاده احداث می‌کند، چرا باید دانشگاه‌ ایجاد کنیم که نه کیفیت دارد و نه بازدهی لازم؟ 

امیری با بیان این مطلب که کیفیت فارغ‌التحصیلان یکی از دغدغه‌های اصلی است، تاکید کرد: تلاش برای ایجاد دانشگاه‌های متعدد بدون بررسی ابعاد و آمایش منطقه‌ای، نه‌تنها کیفیت علم و دانش را بالا نمی‌برد، بلکه بار هزینه‌های مالی و غیرمالی بسیاری را بر دوش کشور می‌گذارد. 

ضرورت برنامه‌ریزی بین‌المللی

 امیری در ادامه سخنان خود گفت: جهان امروز به سمت برنامه‌ریزی بین‌المللی پیش می‌رود. ما نمی‌توانیم با رویکرد متمرکز ملی به آینده علم و فناوری دست یابیم. دانشگاه‌های برتر دنیا نظیر سنگاپور و ملبورن، با نگاهی جهانی مسائل را پیش می‌برند و این دقیقا مسیری است که ما نیز باید طی کنیم.

وی همچنین افزود: هوش مصنوعی جزو مسائلی است که مدت‌ها از آغاز آن در جهان گذشته و ما تازه وارد آن شده‌ایم. باید به سمت تولید دانش حرکت کنیم، نه‌ اینکه صرفا مونتاژکننده محتواهای علمی ساخته‌شده توسط دیگران باشیم.

استاندار فارس با انتقاد از برخی از سیاست‌های محدودکننده، به لزوم تغییر نگاه نسبت به اعضای هیئت علمی و فرصت‌های مطالعاتی پرداخت و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، تابعیت مضاعف برای اعضای هیئت علمی نه‌تنها مانع نیست، بلکه یک امتیاز محسوب می‌شود. ما باید این نگاه منفی را تغییر دهیم و از ظرفیت ایرانیان فرهیخته خارج از کشور نیز بهره ببریم.

نقش دانشگاه‌ها در تربیت متخصصان چندبعدی

امیری با تاکید بر تلاش برای ارتقای علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها، گفت: ما زمانی می‌توانیم بگوییم که دانشگاه‌های ما به سطح مطلوب رسیده‌اند که خروجی آن‌ها نه‌تنها متخصصان علمی را پرورش دهد، بلکه افرادی مانند زکریای رازی، محقق داماد و اندیشمندانی بین‌المللی که بر چند زبان و حوزه مختلف مسلط باشند، تربیت کند.

وی خواستار ایجاد بسترهایی برای پیشرفت علمی، افزایش دسترسی به فرصت‌های مطالعاتی و برقراری تعاملات بین‌المللی بیشتر در محیط‌های علمی شد. همچنین بر ضرورت حمایت از پارک‌های علم و فناوری و تجاری‌سازی محصولات تولیدی این مراکز تاکید کرد.

تاکید بر مقابله با فشارهای غیرعلمی

امیری ضمن تأکید بر مستقل عمل کردن در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آموزش عالی، گفت: هیچ‌گاه تسلیم فشارهای سیاسی نخواهیم شد. علم ‌روشی خیانت به این کشور است و باید از حرکت‌های پوپولیستی پرهیز کنیم.

استاندار فارس تصریح کرد: برخی نگرش‌ها و اقدامات صرفا به دنبال جلب رضایت کوتاه‌مدت هستند، درحالی‌که اینگونه روش‌ها چیزی جز فریبی علمی و اتلاف منابع به همراه ندارد.

وی در خصوص قطعی برق دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و خوابگاه‌های دانشجویی نیز گفت: بحث‌های مربوط به ناتراژی انرژی دستورالعمل‌های ملی دارد و از تهران ابلاغ می‌شود ما در استان هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم. من بارها از رئیس جمهور درخواست کردم که مدیریت انرژی را به استان‌ها واگذار کنند و حتی دو روز پیش نیز از وزیر نیرو هم این درخواست را مطرح کردم و قرار شده است بازنگری در تقسیم یا تسهیم برق در استان‌ها انجام گیرد و ۱۵ درصد اختیارات جابه‌جایی انرژی را به استانداران بدهند و اگر این امر محقق شود می‌توانم در زمینه قطع برقی مراکز آموزش عالی و خوابگاه‌ها کمک کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha