دکتر سیدمحمود طباطباییفر ۲۱ اردیبهشت در نشست تخصصی اعضای اجتماعات یادگیری شهرستان سمنان در تالار همایش شهید استاد مرتضی مطهری سمنان با تأکید بر نقش حیاتی معلمان در تربیت نسل آینده اظهار کرد: همکاری خانه، مدرسه و جامعه بهعنوان سه ضلع تربیت و شکوفایی استعدادها ضروری است.
وی با اشاره به این حدیث امام علی(ع) که هرکس کلامی به من آموخت، مرا بنده خود کرده است، افزود: اگر آموزههای مکتب حیاتبخش اسلام و سفارش پیامبر اکرم(ص) و سخنان ائمه هدی(ع) را مطالعه و بررسی کنیم همه آنها به روشنی به اهمیت و جایگاه نقش معلمان در عرصه تعلیم و تربیت عنایت خاصی داشته و همگان را به تکریم شأن این قشر نقشآفرین در جامعه اسلامی دعوت کردهاند که خود گویای نقش معلمان و تعلیم و تربیت در جامعه است.
این چهره ماندگار با بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود در سال ۱۳۲۸، از معلم فقیدش احمد رضایی بهعنوان الگوی ایثار و فداکاری یاد کرد و گفت: معلمی که با خانوادهها ارتباط تنگاتنگ دارد، نیمی از راه تربیت را پیموده است.
رئیس پیشین دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی با توصیف جایگاه رفیع معلمان افزود: معلمی تلفیقی از عشق، ایثار و فداکاری و آمیزهای از شرف، ایمان، اخلاص، شادی، غصه، رنج، تنهایی و ایثار است و معلم کسی است که تعلیم را به قیمت عمرش بهدست میآورد و زندگی یک معلم هرگز یکنواخت نیست؛ چراکه او با جان و دل، آیندهسازان جامعه را پرورش میدهد.
دکتر طباطباییفر با اشاره به تأثیر عمیق معلمان در مقایسه با والدین افزود: اثرگذاری یک معلم خوب میتواند فراتر از تأثیر خانواده باشد.
این جراح برجسته ایرانی با تأکید بر نقش جامعه بهعنوان سومین ضلع مثلث تربیت، به داستان توماس ادیسون و نقش مادرش در شکوفایی استعدادهای او، اشاره و تصریح کرد: همان تشویقهای ساده مادر ادیسون، جرقهای شد برای خلق بیش از ۲۵۰ اختراع که تا امروز به یادگار مانده است.
وی با هشدار درباره اهمیت سالهای ابتدایی زندگی تأکید کرد: عالیترین مقطع یادگیری کودکان بین ۴ تا ۷ سالگی است و اگر پایهریزی آموزشی در این سنین بهدرستی انجام شود، آیندهای درخشان در انتظار فرزندان ما خواهد بود.
دکتر طباطباییفر با خوانش شعری از اقبال لاهوری در وصف معلمان، از عموم جامعه خواست:برای این قشر زحمتکش و فرهیخته، حقوق وسیع، مسئولیتی همچون دیپلمات، اختیارات رئیسجمهور و تقدسی امپراتورگونه قائل شوند.
انتهای پیام
نظرات