حمید داودی راد در گفت وگو با ایسنا، افزود: دانشگاهها اغلب مهارتهای مورد نیاز بازار کار را آموزش نمیدهند. بسیاری از فارغالتحصیلان حتی در مهارتهای پایهای مانند ارتباط مؤثر، کار تیمی، یا مدیریت تعارض نیز ضعف دارند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، برخی از دانشجویان انتظارات غیرواقعی از بازار کار دارند و حاضر نیستند از سطح پایینتر شروع کنند.
داودی راد، در خصوص رفع این شکاف مهارتی بیان کرد: باید تحول اساسی در نظام آموزشی ایجاد کنیم؛ بازنگری برنامههای درسی با همکاری صنعت و کارفرمایان، آموزش مهارتهای نرم مانند هوش فرهنگی، خلاقیت، و سواد دیجیتال و یادگیری پروژهمحورتا دانشجویان با چالشهای واقعی بازار کار آشنا شوند از راهکارهای مدنظر است.
وی ادامه داد: همچنین دورههای کارآموزی باید از حالت نمایشی خارج شوند. و پیشنهاد در این رابطه ایجاد استانداردهای ملی کارآموزی با نظارت دقیق و ارزیابی مبتنی بر شایستگی است.
عضو انجمن علمی کسبوکارها ایران در ادامه در خصوص نقش دولت و بخش خصوصی در این زمینه بیان کرد: همکاری سهجانبه بین دانشگاه، صنعت، و دولت ضروری است.
وی گفت: تشکیل شورای مشترک برای شناسایی مهارتهای مورد نیاز آینده، ایجاد مشوقهای مالیاتی برای شرکتهایی که کارآموز میپذیرند یا با دانشگاهها همکاری میکنند و تسهیل راهاندازی استارتاپها" با کاهش بوروکراسی و حمایت مالی از راهکارهای رفع چالش اشتغال است.
انتهای پیام
نظرات