مژگان ثابتتیموری در گفتوگو با ایسنا درباره هجدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی مشهد اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری بویژه در مشهد بعنوان قطب گردشگری جهان تشیع با حضور فعالان این حوزه، تأثیر بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل تقویتکننده این موضوع، حضور کنسولگریها و نمایندگان رسمی کشورهای همسایه و غیرهمسایه در این نمایشگاه است. این حضور نهتنها فرصتی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری آن کشورها است، بلکه امکان تعامل فعالان اقتصادی ما و نمایندگان این کشورها و تبادل گردشگر را فراهم میکند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی اضافه کرد: مزیت اصلی این نمایشگاه حضور یکپارچه تمامی ارکان صنعت گردشگری است؛ از اقامت و حملونقل گرفته تا خدمات پذیرایی و ارائه انواع سوغات. در واقع این نمایشگاه امکان برنامهریزی و اجرای کامل سفر را فراهم کرده و در عین حال جاذبههای مقصد را به گردشگران معرفی میکند. این امر به کشورهای گردشگرفرست کمک میکند تا با ظرفیتهای خراسان رضوی و کشور ایران آشنا شده و متقابلاً ما نیز از امکانات و پتانسیلهای سایر کشورها مطلع شویم.
ثابتتیموری ادامه داد: پس از وقفهای هفتساله، احیای این نمایشگاه بسیار امیدوارکننده است و امیدوارم که این رویداد سالانه و پررونقتر از پیش برگزار شود. جذابیت بالای نمایشگاه برای شرکتهای مرتبط با گردشگری و رغبت کنسولگریها برای حضور پررنگ، نویدبخش آیندهای روشن برای گردشگری کشور است. این تعاملات مستقیم و رودررو میان متولیان و فعالان گردشگری داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: از آنجا که این نمایشگاه بینالمللی است علاوه بر جذب گردشگران خارجی به دلیل حضور استانهای مختلف کشور شرایط رونق گردشگری داخلی را نیز نوید میدهد. بسیاری از شهرستانهای ناشناخته، حتی برای دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری، در این نمایشگاه به معرفی جاذبههای خود میپردازند. این معرفی شهرستانها را به مقاصد بالقوه گردشگری داخلی تبدیل کرده و امکان تبادل گردشگر بین آنها و استان را فراهم میکند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نباید فراموش کرد که استان خراسان اغلب با مشهد شناخته میشود، در حالی که پتانسیل چهار فصل و تنوع فرهنگی و آداب و رسوم در سراسر استان وجود دارد. این تنوع و گوناگونی سنتها، آداب و رسوم و حتی پوشش محلی، در غرفههای نمایشگاه به خوبی به نمایش گذاشته شده و برای گردشگرانی که پس از زیارت امام رضا (ع) در مشهد به دنبال مقصدی جدیدند، بسیار جذاب خواهد بود. راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی میتوانند از این فرصت برای جذب گردشگران و ارائه خدمات در سایر نقاط استان بهره ببرند.
ثابت تیموری با اشاره به اینکه سوغات سفر برای بسیاری از گردشگران حرفهای اهمیت ویژهای دارد، تصریح کرد: صنایعدستی بومی و سنتی هر منطقه از جمله قالیبافی، سفال و سرامیک، گوهرسنگها و زیورآلات، همگی جزئی از این جاذبههاست. همچنین خوراکیهای محلی که توسط جوامع بومی تولید میشوند و قابلیت نگهداری طولانیمدت دارند، میتوانند بعنوان تحفههای سفر مورد توجه قرار گیرند.
وی درباره جانمایی سالنها در نمایشگاه اضافه کرد: جانمایی سالن ویژه گردشگری در مقابل سالن سوغات نقطه قوتی است که رونق بازار سوغات را بهبود میبخشد. امیدوارم تمامی شرکتکنندگان، بهترین دستاوردها را از این نمایشگاه کسب کنند.
انتهای پیام
نظرات