۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابطعمومی، بهانهای است برای مرور نقش مهم این نهاد در توسعه انسانی و سازمانی. در دورانی که افکار عمومی از مهمترین منابع قدرت به شمار میرود، روابطعمومی تنها یک واحد اداری نیست بلکه بازوی فکری مدیران و پل ارتباطی با مردم است.
خبرنگار ایسنا بههمین مناسبت با مسئولان روابط عمومی برخی دستگاههای اجرایی استان و دانشآموختگان این رشته در خصوص ضرورت بازتعریف رابطه رسانه و روابط عمومی پرداخته و از شاخصهای روابط عمومی هوشمند، نقدپذیر و آیندهنگر به گفتوگو نشسته است.
روابط عمومیها در خط مقدم بحران و ارتباطاتاند
علی نیکوکار سرپرست روابط عمومی و امور بینالملل استانداری ایلام در گفتوگو با ایسنا در خصوص نقش روابط عمومیها اظهار کرد: روابط عمومی دیگر صرفاً یک بخش اجرایی در سازمانها نیست، بلکه نقشی استراتژیک، تصمیمساز و تعیینکننده در شکلدهی افکار عمومی دارد، در استان ایلام، با توجه به ساختارهای اداری و فضای رسانهای خاص، این حوزه با چالشها و ظرفیتهایی متنوع روبهروست.
وی در خصوص جایگاه روابط عمومی در دنیای امروز و اینکه چرا این جایگاه هنوز در بسیاری از دستگاهها به رسمیت شناخته نمیشود، خاطر نشان کرد: در دنیای امروز، روابط عمومی قلب تپنده سازمانهاست و دیگر نمیتوان آن را صرفاً بخشی اجرایی برای صدور اطلاعیه و نصب بنر دانست. روابط عمومیها وظیفه هدایت افکار عمومی، تولید محتوای هوشمند، پیشبینی بحرانها و حتی مشاوره به مدیران در تصمیمسازی را دارند. اما متأسفانه در برخی از دستگاهها، این جایگاه همچنان درک نشده و نگاه ابزاری یا صرفاً تبلیغاتی به روابط عمومی حاکم است. این مسئله، توان اثرگذاری این واحدها را بهشدت کاهش میدهد.
نیکوکار به مهمترین چالشهایی که روابط عمومیها با آن مواجهاند، اشاره و تشریح کرد: یکی از چالشهای جدی، کمبود نیروی متخصص است، بسیاری از روابط عمومیها از نیروهایی استفاده میکنند که نه آموزش حرفهای دیدهاند و نه تجربه رسانهای دارند از سوی دیگر، نبود استقلال، کمتوجهی به جایگاه مشورتی روابط عمومی، کمبود بودجه، و گاهی فشارهای بیرونی و سیاسی نیز کار را دشوار میکند. روابط عمومیها باید بتوانند به عنوان صدای سازمان، هم به مردم پاسخگو باشند و هم بازتابدهنده بازخورد مردم به مدیران. اما در غیاب ساختارهای حمایتی، این نقش بهدرستی ایفا نمیشود.
سرپرست روابط عمومی و امور بینالملل استانداری ایلام در پاسخ به این سوال که در مواجهه با بحرانها، روابط عمومی چه وظیفهای دارد؟ توضیح داد: در شرایط بحران، روابط عمومی اولین و آخرین خط دفاعی اعتماد عمومی است. اگر در همان دقایق نخست، اطلاعرسانی شفاف، دقیق و بهموقع صورت نگیرد، شایعات و اخبار غیررسمی میتوانند جای حقیقت را بگیرند و اعتماد را از بین ببرند. در استان ما نیز، روابط عمومیها باید از هماکنون برای مواجهه با بحرانهایی مثل حوادث طبیعی، بحران آب و برق یا مسائل اجتماعی آماده باشند، تدوین سناریو، تشکیل اتاق فکر، آموزش تیمها و داشتن سخنگوی بحران از الزامات است.
نیکوکار افزود: در بُعد بینسازمانی، متأسفانه هنوز ما با جزیرهای عملکردن دستگاهها مواجهیم. ارتباطات منسجم، تبادل اطلاعات و همافزایی رسانهای کمتر دیده میشود. روابط عمومیها باید به عنوان پل ارتباطی، پیوند میان نهادها را تقویت کنند، در بُعد بینالمللی، با وجود ظرفیتهای مرزی، فرهنگی و اقتصادی استان ایلام، هنوز روابط عمومیهای ما در این زمینه ضعیف عمل میکنند، ایجاد سامانههای چندزبانه، انتشار محتوای بینالمللی، معرفی فرصتهای استان در سطح منطقهای و جهانی از جمله کارهایی است که باید جدی گرفته شود.
وی ادامه داد: ما بهدنبال ایجاد یک شبکه منسجم از روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی هستیم که با همفکری، آموزش و تولید محتوای مشترک، قدرت رسانهای استان را تقویت کند، راهاندازی دبیرخانه دائمی شورای اطلاعرسانی، راه اندازی مجدد شورای روابطعمومی های استان با حضور نخبگان این عرصه در استان، برگزاری کارگاههای تخصصی، ارتباط مستمر با اصحاب رسانه و تولید روایتهای محلی از خدمات دولت بخشی از این برنامههاست، همچنین توسعه روابط بینالملل استان، در قالب دیپلماسی عمومی و فرهنگی، از اولویتهای ما در سال جاری است، اخیراً هم در یک حرکت ابتکاری، شورای مشورتی رسانه و ارتباطات را برای بهرهگیری از خرد جمعی استارت زدهایم.
نیکوکار اضافه کرد: روابط عمومیها باید از لاک انفعال بیرون بیایند، بهروز، حرفهای، تحلیلگر و روایتساز باشند. در دنیای اطلاعات، آنکس که روایت میکند، حقیقت را میسازد.
روابط عمومی باید بازوی مشورتی مدیران و نماینده افکار عمومی باشد
مسعود احمدیان رئیس اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزش و پرورش استان ایلام نیز در گفتوگو با ایسنا درباره مهمترین چالشهای فعلی حوزه روابط عمومی در دستگاههای اجرایی اظهار کرد: مهمترین نکتهای که باید ابتدا به آن بپردازیم، ضرورت بازتعریف مأموریتهای روابط عمومی است، متأسفانه نگاه سنتی و ناکارآمدی که سالها بر این حوزه حاکم بوده، باعث ایجاد چالشهای متعددی در بدنه دستگاههای اجرایی شده است، وقتی ساختار و وظایف روابط عمومی شفاف نباشد، نه تنها نقش واقعی آن دیده نمیشود، بلکه با کمتوجهی به ابعاد گسترده و حساس این حوزه، نیروهای انسانی متخصص نیز کمتر به کار گرفته میشوند.
وی در خصوص اینکه این بازتعریف دقیقاً شامل چه مؤلفههایی میشود؟ گفت: اولین مؤلفه، ایجاد ساختار تشکیلاتی جدید برای روابط عمومیهاست، امروز دیگر نمیتوان با یک یا دو نیروی روابط عمومی، دستگاهی را مدیریت کرد که باید پاسخگوی حجم گستردهای از دادهها، اخبار، مطالبات و افکار عمومی باشد، یکی از واحدهایی که باید در این ساختار دیده شود، واحد رصد فضای مجازی است. این بخش باید بتواند بازخوردها و تحلیلها را از سطح جامعه جمعآوری کرده و به مدیران ارائه دهد.
احمدیان در خصوص اینکه تولید محتوا در سالهای اخیر با تحولات زیادی روبهرو شده است افزود: امروز دوران گزارشهای بلند و کسلکننده گذشته است، ما باید محتوا را به شکل موجز، کپسولی، جذاب و در عین حال جامع تولید کنیم، ابزارهایی مثل موشنگرافی، اینفوگرافی و حتی هوش مصنوعی میتوانند در این زمینه بسیار مفید باشند اما لازمه استفاده از این ابزارها، تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد ساختارهای نوین در روابط عمومیهاست.
رئیس اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزش و پرورش استان ایلام در خصوص ارتباط با مردم و دریافت انتقادات و جایگاه آن در روابط عمومیها تشریح کرد: وجود واحد ارتباطات مردمی یک نیاز جدی است، مخاطب باید بداند برای طرح مشکل یا پیشنهادش باید به کجا مراجعه کند اگر این بخش با ساختار منسجم و ابزارهای مناسب شکل بگیرد، بسیاری از انتقادات و گلایهها بهجای رسانهای شدن، ابتدا در این واحد شنیده و بررسی میشود. البته تقویت زیرساختهای ارتباطی، مثل درگاههای مجازی یا سامانههای ثبت و پیگیری نیز در این زمینه ضروری است.
وی ارتقای جایگاه سازمانی روابط عمومی را یکی از چالشهای روابطعمومی دانست و گفت: متأسفانه روابط عمومی در بسیاری از دستگاهها زمانی به چشم میآید که بحران رسانهای رخ میدهد، در حالی که اگر این بخش در سطح تصمیمسازی دستگاهها حضور فعال و مشورتی داشته باشد، از بروز بسیاری از چالشها جلوگیری میشود. این حضور باید فراتر از انتشار خبر باشد و شامل ارائه پیوست رسانهای برای پروژهها و طرحها نیز بشود.
احمدیان با بیان اینکه بودجه رسانهای هم باید در ساختار پروژههای روابط عمومی تعریف شود ادامه داد: امروز در بسیاری از پروژههای عمرانی، خدماتی، آموزشی و... بودجهای برای پیوست رسانهای تعریف نمیشود یا بسیار ناچیز است. باید درصد مشخصی از بودجه هر طرح به این امر اختصاص یابد تا بتوانیم خدمات انجام شده را به شکل درستی به افکار عمومی منتقل کنیم.
وی در خصوص رویکرد اصلاحی در انتشار اخبار روابط عمومیها اظهار کرد: یکی از اشکالات موجود در خبررسانی دستگاهها، مدیرمحوری بهجای خدمتمحوری است. روابط عمومیها باید بدانند که انتشار خبر یک جلسه یا بازدید، بهتنهایی ارزش خبری ندارد، مگر آنکه خروجی ملموس و مفیدی برای مردم داشته باشد. باید بهسمت فرآوردهمحوری حرکت کنیم؛ یعنی آنچه در نهایت تولید و اجرا شده و مشکلی را از مردم حل کرده، باید مورد تمرکز قرار گیرد.
رئیس اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزش و پرورش استان ایلام در خصوص رابطه روابط عمومی با رسانهها نیز گفت: تعامل روابط عمومی با رسانهها باید دو سویه و مسئلهمحور باشد. رسانهها نباید صرفاً منتشرکننده نقدها باشند، بلکه روابط عمومی باید آنقدر فعال باشد که پاسخها را نیز قبل از انتشار دریافت و ارائه کند. این کار اعتمادسازی میکند و مانع خدشه به خدمات ارزشمند دستگاهها میشود.
روابطعمومی یعنی شجاعت در شنیدن، صداقت در گفتن و جسارت در اقدام
/
نعمتاله آرماننیا کارشناس ارشد روابطعمومی با بیش از ۲۰ سال تجربه در حوزه رسانه و روابطعمومی در خصوص ضرورتها، مهارتها و چالشهای این حرفه به ایسنا اظهار کرد: روابطعمومی یعنی ارتباط اثربخش با درون و برون سازمان. یعنی مشاوره به مدیران، پاسخگویی به مردم، ارتباطسازی با رسانهها و دفاع عالمانه از وجهه سازمان، صداقت، تحلیل، تعامل و تعهد، پایههای این حرفهاند.
وی خاطرنشان کرد: روابطعمومی یعنی ایجاد تفاهم میان سازمان و مردم، یعنی انتقال مطالبات جامعه به مدیران و برعکس، از طریق رسانههای مدرن و سنتی یعنی حضور هوشمندانه در رسانهها، و فعالسازی ارتباطات داخلی مثل نشستهای پرسش و پاسخ و در کل تقویت و توسعه ارتباطات انسانی و اخلاقی.
آرماننیا در خصوص اینکه روابطعمومیها در برابر مردم چه مسئولیتی دارند، توضیح داد: روابطعمومی باید صدای مردم باشد، نه فقط بلندگوی سازمان یعنی انتقادات را بشنود، خواستهها را منتقل کند و مدیران را برای احترام و تکریم اربابرجوع ترغیب کند مردممداری، نه در شعار، بلکه در عمل.
این مدیر روابط عمومی به نقش روابط عمومیها در مواجهه با بحرانها اشاره کرد و گفت: اول پیشگیری، بعد واکنش سریع. روابطعمومی باید در ستاد بحران نقش کلیدی داشته باشد؛ با اطلاعرسانی درست، پرهیز از دروغ و همراهی با رسانهها. حتی گاهی عذرخواهی شجاعانه، اعتماد عمومی را بازمیگرداند.
وی درباره دیدگاه خود در تولید و گزارش در روابط عمومی ادامه داد: خبر یعنی «اطلاعات تازه و مفید»، گزارش باید با تحقیق، گفت و گو و رعایت اصول نگارشی تهیه شود، نویسنده روابطعمومی باید اهل مطالعه باشد، روزنامه، کتاب و البته فضای مجازی اما هیچچیز جای تحلیل عمیق و نوشتن حرفهای را نمیگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که کدام چهرهها را در پیشرفت روابطعمومی مؤثر میدانید؟ افزود: در جهان، افرادی چون ایوی لی و ادوارد برنیز؛ در ایران، دکتر حمید نطقی و دکتر کاظم معتمدنژاد، اینها نهتنها نظریهپرداز، که معماران تفکر مدرن در روابطعمومیاند.
اخذ نظرات مردم در خصوص آینده سازمان
/
حسام مهرابی، دکترای ارتباطات اجتماعی خبرنگار و رئیس روابط عمومی پست بانک استان ایلام نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اگر بخواهیم معنی لغوی روابط عمومی را در نظر بگیریم میتوان گفت که روابط عمومی به روشهای مختلف از ابتدای زندگی گروهی انسانها در قبایل اولیه هم وجود داشته و معمولا رهبران قبایل و ایلات برای ارتباط با رعیت خود و جلب همکاری رعایا برای پرداخت مالیات همواره افرادی واسطه مردم با حکومت بوده و این افراد انتقال دستورات پادشاه به مردم و انعکاس انتظارات مردم را به عهده داشته و نقش روابط عمومی را ایفا کردهاند در همین استان ایلام هم خانها و کدخداهای طوایف استان معمولا افرادی را در اطراف خود داشته اند که واسطه ارتباط با مردم بوده اند.
وی افزود: اگر روابط عمومی را به عنوان یک عنوان رسمی و تشکیلاتی در نظر بگیریم اولین بار در سال ۱۹۰۶، اداره راهآهن ایالت پنسیلوانیای آمریکا، عنوان کارشناس روابط عمومی را برای مدیریت بخش ارتباطات اداره در نظر گرفت و یک خبرنگار به نام «ای وی لی» را برای این سمت در نظر گرفتند که این اولین انتصاب رسمی روابط عمومی تلقی می شود.
مهرابی خاطرنشان کرد: در کشور ما هم اولین روابط عمومی توسط شرکت نفت ایران و انگلیس در سال ۱۳۲۷ بهوجود آمد که مرکز مهمترین تشکیلات و فعالیتهای آن در آبادان بود.
وی توضیح داد: تلقی و نگاه مدیران و مردم به وظایف روابط عمومی در زمانهای مختلف و در کشورهای مختلف یکسان نبوده بنابراین طبیعی است که تعاریف مختلفی از روابط عمومی ارائه شده باشد اما از نظر شخصی من تعریف کاملتر و متناسب با فضای کشور و استان ایلام این است که روابط عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مخاطبان و همچنین زمینهسازی برای دریافت انتظارات و خواستههای مخاطبان به منظور تحقق خواستههای معقول آنان است.
رئیس روابط عمومی پست بانک استان ایلام در پاسخ به این سوال که به نظر شما هدف نهایی روابط عمومی تأمین منافع سازمانهاست یا تامین منافع مردم؟ تشریح کرد: تا زمانیکه که روابط عمومی با تبلیغات مساوی تلقی شود فقط به فکر منافع سازمان است اما نگاه جدید به روابط عمومی اینگونه نیست، در واقع روابط عمومی تلاش دارد تا با تجزیه و تحلیل فعالیتهای سازمان و انتظارات مردم، ارتباط مناسبی با مخاطبان برقرار کند و ضمن تشریح عملکرد و اهداف سازمان، شرایطی فراهم کند که نظرات و پیشنهادات مردم در برنامههای آینده سازمان در نظر گرفته شود تا هم منافع سازمان و هم منافع مردم و مخاطبان به صورت یک تعامل و برد دو طرفه شکل گیرد.
مهرابی در پاسخ به این پرسش که بهعنوان کسی که هم در حوزه روابط عمومی و هم در حوزه رسانه تجربه فعالیت دارید به نظرتان چرا برخی از روابط عمومی ها نزد مردم و رسانه ها محبوبیت فراوان کسب میکنند و برخی ها هم همیشه مورد انتقاد مردم و رسانه ها هستند؟ گفت: به نظرم این موضوع کاملا به هدف و انگیزه مدیر روابط عمومی بستگی دارد، بهطور کلی روابط عمومی ها اگر صرفا توجیه کننده برنامههای سازمان و مدیر خودشان باشند و انتقادپذیر نباشند هم خود و هم سازمان را به سوی نابودی میبرند، اگر صرفا تبیین گر باشند و خدمات مثبت سازمان خود را منعکس کنند شاید بهطور موقت موفقیت هایی داشته باشند اما بهدلیل بیتوجهی به ضعفهای موجود نمی توانند یک سازمان متعالی داشته باشند اما اگر روابط عمومی تحلیلگر باشد و بطور مستمر نقاط قوت و ضعف سازمان را بررسی کند و انتظارات و انتقادات مردم و رسانهها را در برنامههای سازمان لحاظ کند هم به رشد سازمان کمک میکند و هم خودش محبوبیت سازمانی و مردمی پیدا میکند.
تعامل حرفهای با رسانهها، رمز موفقیت روابط عمومیهاست
/
مریم داریپور دکترای علوم ارتباطات و مدرس رسانه نیز در گفتوگو با ایسنا به تبیین ضرورت بازتعریف رابطه رسانه و روابط عمومی پرداخت و در خصوص شاخصهای روابط عمومی هوشمند، نقدپذیر و آیندهنگر اظهار کرد: در تعامل رسانهها با روابط عمومیها، به نظر من باید بازتعریفی از سبک ارتباطی این دو حوزه صورت بگیرد، روابط عمومی باید بپذیرد که امروز در یک فضای شیشهای قرار دارد، فضایی که شفافیت و اطلاعرسانی صریح و بهموقع، رمز موفقیت آن است، ارزش زمان در خبررسانی بسیار مهم است، اما این سرعت نباید فدای کیفیت شود اگر روابط عمومی در این فضای شیشهای اطلاعرسانی صادقانه و بهموقع داشته باشد، دیگر تعلل و تأخیرها که باعث سوءتفاهم و برداشتهای متفاوت در جامعه میشود، رخ نمیدهد. بسیاری از آسیبها در حوزه رسانه و روابط عمومی ناشی از همین تأخیرها و سکوتهاست.
وی در خصوص ویژگیهای روابط عمومی هوشمند خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید به سمت تولید خبر حرکت کند و خودش پیشنهاددهنده اطلاعات به رسانهها باشد، مخاطب برایش مهم نیست پشت پرده روابط عمومی چه میگذرد. مهم این است که بعد از انتشار خبر، چه چیزی به او میرسد، روابط عمومی هوشمند باید به موقع و با محتوای مناسب به سمت رسانهها برود و رابطهای حرفهای و برد-برد با رسانهها برقرار کند. این حرفهای بودن یعنی هم سازمان را به اهدافش نزدیک کند و هم ارتباط مناسبی با مخاطب و رسانهها برقرار نماید.
این دانشآموخته ارتباطات نقش نقد و شفافیت رسانهها در این تعامل توضیح و ادامه داد: درخشش ارتباطات زمانی اتفاق میافتد که حق نقد به رسانه داده شود، روابط عمومی نباید خبرنگار را به سمت یک بسته خبری دلخواه هدایت کند، استفاده از میانبرهایی مثل هدایا و امتیازات به خبرنگاران، آسیبزا است و نتیجه مطلوبی نمیدهد همچنین، روابط عمومی نباید صرفاً ابزار تبلیغاتی باشد و اطلاعات غیرضروری را به مخاطب تحمیل کند، چون این انباشت اطلاعات باعث بیتوجهی مخاطب میشود.
داریپور در خصوص رویکرد روابط عمومیها نیز گفت: روابط عمومی باید از تمرکز صرف بر زبان و حرف زدن به سمت شنیدن و گوش دادن حرکت کند، نباید فقط متکلم وحده باشد، بلکه باید مرکز تولید گفتگوها باشد و از ارتباط با رسانه برای اهداف دیگر نیز استفاده کند. متاسفانه، روابط عمومیها اغلب فقط در زمان گزارش عملکرد یا نشست خبری با رسانهها ارتباط دارند و مرکز گفتوگو نیستند، روابط عمومی باید از ظرفیت رسانهها و خبرنگاران برای ایجاد گفتوگو و ارائه راهحلهای جدید برای سازمانش بهره ببرد.
وی شاخصهای موفقیت روابط عمومی اینکونه بیان کرد: در بسیاری از سازمانهای موفق دنیا، وجود یک روابط عمومی قوی در کنار مدیران کلیدی بوده است، اعتماد، مهمترین ویژگی روابط عمومی موفق است. متأسفانه، ارزیابی روابط عمومیها در ایران اغلب کمی و بر اساس تعداد اخبار، مصاحبهها و گزارشهاست اما باید به کیفیت، خلاقیت، نوآوری و ارتباط انسانی نیز توجه شود. روابط عمومی باید بتواند خطاها را پیشبینی کند، مشاور مدیر باشد و در صورت بروز خطا قدرت عذرخواهی داشته باشد.
داریپور در خصوص معیارهای انتخاب مدیر روبط عمومی افزود: مدیران باید فعالترین، خلاقترین و مشتاقترین افراد را برای پست روابط عمومی انتخاب کنند، نگاه مدیر به روابط عمومی نباید صرفاً تبلیغاتی یا تشریفاتی باشد، بلکه باید علمی و تخصصی باشد، متاسفانه، گاهی تغییرات مدیر روابط عمومی با تغییر دولتها و سیاستها انجام میشود که نتیجه مطلوبی ندارد، همچنین، باید تفکیک شغلی بین مدیر روابط عمومی و رئیس دفتر مدیر وجود داشته باشد تا روابط عمومی از انفعال خارج شود و نقش تأثیرگذار خود را ایفا کند.
این دانشآموخته ارتباطات در مورد مهمترین آسیبهای روابط عمومی در ایران ادامه داد: یکی از آسیبها این است که روابط عمومی هنوز جایگاه واقعی خود را در بین مدیران پیدا نکرده است همچنین نبود امنیت شغلی و استقلال عمل برای مدیران روابط عمومی یکی دیگر از مشکلات است، روابط عمومی باید بتواند با ارتباط صحیح با مدیر و سازمان، حتی برخلاف برخی دستورالعملها، نوآوری و تحول ایجاد کند.
داریپور اضافه کرد: افق روابط عمومی باید فرهنگسازی و جهتدهی به افکار عمومی باشد، روابط عمومی باید بر محدودیتها و نقاط ضعف خود مسلط باشد و برای رفع موانع تلاش کند، این شغل ترکیبی از هنر، خلاقیت، فن بیان و شنیدن است. آموزش و ارتقای سطح خبرنویسی در روابط عمومیها بسیار مهم است و باید از خبرنگاران حرفهای و اتاق فکر بهره برد. روابط عمومی نباید در مقابل رسانهها سنگر بگیرد، بلکه باید همکاری و تعامل سازنده داشته باشد تا اعتماد مخاطب جلب شود.
وی گفت: امیدوارم روابط عمومیهای استان مسئولیت کاهش التهابات اجتماعی را بر عهده بگیرند و اخبار امیدآفرین و مثبت منتشر کنند تا جامعه از رخوت و منفینگری دور شود. این آینده روشن تنها با نگاه حرفهای و همکاری صادقانه با رسانهها محقق میشود. از شما و دغدغهمندی خبرنگاران فعال سپاسگزارم و روز روابط عمومی را به همه فعالان این عرصه تبریک میگویم.
انتهای پیام
نظرات