جمال نوروزباقری، نویسنده و کارگردان «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: داستان نمایش «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» درباره مرد و زنی است که بعد از واپسین جنگ هستهای دنیا در مأمنی پناه گرفتهاند. این دو شخصیت در انتظار بهسر میبرند تا از طریق امواج رادیویی به آنها اطلاع دهند که میتوانند از پناهگاه بیرون بیابند و دیگر تشعشعات هستهای تهدیدشان نمیکند.
وی افزود: وقتی مرد و زن نمایش برای دریافت پیام رادیویی انتظار میکشند، بینشان مجموعهای از گفتوگوها شکل میگیرد. شخصیت زن داستان ناامید است، اما مرد درباب رسیدن پیام رادیویی و آینده روشن زمین به او امیدواری میدهد.
کارگردان نمایش«آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» ضمن قدردانی از سیروس همتی، تهیهکننده اثر ادامه داد: در دنیای امروز، یکی از محتملترین اتفاقاتی که بشر با آن روبهرو است، جنگ هستهای محسوب میشود. شواهدش هم در اخبار روزانه است و بارها دیدهایم که کشورها همدیگر را به حملات هستهای تهدید میکنند. بهدلیل این مواجهه همیشگی بشر با مسائل هستهای و اهمیت موضوع، ما نیز در نمایش موردبحث به سراغش رفتیم.
اگر فردایی نباشد چه اتفاقی میافتد؟
نوروزباقری با نظر به مفهوم امید در نمایش «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» توضیح داد: داستان نمایش روایتگر چالشی ویرانگر است، اما از همین مسیر برای بازتاب امید تلاش میکند. در طول تاریخ، زندگی بشر همواره با انواع معضلات آمیخته بوده، آنچه اهمیت دارد، امیدآفرینی در این بستر و پیداکردن راه درست زیستن است. ما باید بیاموزیم که در دل همین موقعیت پرفرازفرود زیست کنیم و ناامید نباشیم.
وی با تأمل در دیگر پیامهای این نمایش خاطرنشان کرد: در این نمایش، اهمیت زمان نیز زیر ذرهبین میرود. در «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» مخاطب را با این پرسش مواجه میکنیم که واقعاً چقدر فرصتشناس است و قدر موقعیتها را میداند. همه ما رؤیاها یا اهدافی داریم که برای فردا گذاشتهایم. اگر فردایی نباشد چه اتفاقی میافتد؟ بنابراین، زندگی در لحظه و اهمیتدادن به اکنون یکی دیگر از پیامهای موردتوجه در این نمایش است.
برخی متولیان فرهنگ و تئاتر عامل تبعیضاند
کارگردان «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» با نظر به اهمیت نگاه فلسفی و انسانی حاکم بر نمایش بیان کرد: از هرکسی که دوست دارد نگاهش را به زندگی و فرصتها تغییر دهد، برای تماشای «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» دعوت میکنم. این نمایش میتواند به سهم خود موجب دگرگونی نگرش و بینش افراد شود. «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» برای ارائه یک زاویه دید جدید به مخاطب میکوشد.
نوروزباقری با نظر به مشکلات و چالشهای کنونی در تئاتر اصفهان ابراز کرد: بهطور کلی، باید بگویم که تبعیض گریبان تئاتر اصفهان را گرفته است. این واقعیت تئاتر ما است و نمیتوان انکارش کرد. برای برخی همهگونه امکاناتی فراهم است و برای برخی هیچگونه امکاناتی وجود ندارد.
وی با تأمل در عملکرد شماری از سازمانهای شهر که خود را متولی هنر میدانند، اینگونه تبیین کرد: بخشی از تبعیض در دنیای تئاتر اصفهان به سوءمدیریتها بازمیگردد. براساس قانون، شهرداری موظف است که زیرساختهای فرهنگی را فراهم کند. این موضوع به صراحت در قانون آمده، اما در جایی مثل اصفهان شهرداری برنامهگذار فرهنگی است! یعنی شهرداری تهیهکننده و کارگردان برنامههای خودش است، بهجای اینکه زیرساختهای فرهنگی را مهیا کند.
نمایش شما را «من نپسندیدم!»
کارگردان نمایش «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» با نظر به یکی دیگر از مسائل تئاتر اصفهان گفت: هماکنون، یکی از چالشهای پیشروی ما کمبود سالن است. کسی که متولی فرهنگ شهر است، باید سالن نمایش فراهم ببیند و بدون تبعیض در اختیار هنرمندان قرار دهد. همه بچههای تئاتر اصفهان کمبود سالن و پلاتو تمرین را معضل میدانند.
نوروزباقری با نظر به نظارتهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: ما اهالی هنر انتظار داریم که در بحث نظارتهای تئاتر مطابق قانون عمل شود، نه اینکه براساس سلیقه و تصمیم شخصی بیایند و درباره یک نمایش نظردهی کنند. گاهی ناظر برمیگردد و خیلی راحت میگوید «من نپسندیدم!» یا میگوید «اگر من نمایش شما را تأیید کنم، دیگری از من ایراد میگیرد که چرا به این مجوز دادی!»
بازیگران سرخورده اصفهان به پایتخت مهاجرت میکنند
وی با تأکید بر اینکه برخی سوءمدیریتها و بیقانونیها در تئاتر اصفهان تأثیرات منفی میگذارد، افزود: بچههای نمایش در اصفهان وقتی این رفتارها میبینند، واقعاً دچار سرخوردگی میشوند. این رفتارها جز ایجاد دافعه و ناامیدی در جامعه تئاتر اصفهان هیچ پیامدی ندارد. بازیگران تئاتر اصفهان هر روز مهاجرتشان به شهر تهران بیشتر میشود که متأسفانه بهخاطر همین مسائل است؛ چون میبینند حمایتی نیست یا فقط از یک گروه خاص حمایت میشود.
کارگردان نمایش «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» از زاویه دیگر به مسائل تئاتر اصفهان نظر کرد و ادامه داد: الان در اصفهان برخی خود را منتقد تئاتر معرفی میکنند. بیشتر هم در فضای مجازی باب شده است. قصد توهین به هیچکس را ندارم، اما هرکسی نمیتواند کار نقد کند. نقد هنری یک دانش است و اصول خودش را دارد. یکی از این اصول که در تئاتر شهرمان فراموش شده، رعایت اخلاق است. گاهی منتقد میآید و در همان شب اول از ابعادی نمایش را نقد میکند که اصلاً با اهداف و فکری که پشت آن اثر بوده، هیچ نسبتی ندارد. آنهم شب اول که میدانید نمایش مشکلات خاص خود را دارد و هنوز به نهایت انسجام و صلابتش نرسیده است.
مردم شهرِ ارحامصدر را با تئاتر آشتی دهید
نوروزباقری سپس توضیح داد: ما تئاتریهای اصفهان خودمان هم گاهی رفتارهای اشتباهی داریم. میبینیم که گاهی اهالی تئاتر به کار یکدیگر برچسبهای نادرستی میزنند. بچههای تئاتر بهجای اینکه یار و پشتیبان یکدیگر باشند، گاهی فقط همدیگر را تخریب میکنند. البته من باز به همان مسئله تبعیض گریز میزنم، چون بخشی از این تخریبها برآمده از همان ناعدالتیهای تئاتر اصفهان است. بحث کمی دستمزدها و تناسبنداشتن با زحمتی که کشیده میشود، موضوع دیگری است که نمیشود انکار کرد.
وی با نظر به موضوع تماشاگران تئاتر خاطرنشان کرد: وقتی تئاتر درگیر سوءمدیریتها، تبعیض، نقدهای نابجا و اختلافات درونی باشد، نمیتواند مخاطب جذب کند. هماکنون وضعیت اطلاعرسانی تئاتر اصفهان در پایینترین کیفیت بهسر میبرد. باید اجازه بدهند از بسترهایی که در سطح شهر وجود دارد، برای اطلاعرسانی استفاده شود. باید مردم شهر اصفهان با تئاتر آشتی کنند؛ مردمی که یک زمان برای نمایش افرادی چون ارحامصدر شوق فراوان داشتند و صفها میکشیدند. تئاتر اصفهان از اوج و اعتلای خود و شخصیتهایی چون ارحامصدر به وضعیت کنونی رسیده است.
هنروران «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳»
به گزارش ایسنا، عوامل نمایش «آخرین رئیسجمهور دنیا در سیارک ب۶۱۳» که از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ در سالن «پرواز» مجتمع فرشچیان اصفهان روی صحنه میرود، به این شرح است: نویسنده و کارگردان: جمال نوروزباقری، تهیهکننده: سیروس همتی، بازیگران: حسین داوری و شیدا جمشیدی، دستیاران کارگردان: حسین داوری و محمدجواد حقانیفر، اجرای نور و صدا: محدثه مزروعی، طراح پوستر: جلیل نوروزباقری، عکاس و تولید محتوا: نگار فصیحی، جانشین تهیهکننده: محمدحسین حسینی، تولید: سامان هادیان، طراح صحنه و لباس: جمال نوروزباقری، مدیر صحنه: مبینا کرمانی، مجری گریم: کیوان حاجیباقری و نگین سپیده، ساخت دکور، تصویر و ادیت: محمدجواد حقانیفر، گیشه: مریم زینلی و تینا طغیانی.
انتهای پیام
نظرات