متین بنام، معاون اجرایی شورای مرکزی باشگاه مناظره ایران در گفتوگو با ایسنا، با تأکید بر نقش این شورا در بازتاب دیدگاهها و انتقادات دانشجویان گفت: کاری که ما اکنون به عنوان هیئت موسسان و اعضای موسس شورای مرکزی انجام میدهیم، بیشتر در رابطه با تعیین آییننامه، اساسنامه، اهداف و رویکردهای شوراست تا بتواند به عنوان یک نهاد دانشجویی، نظرات و دیدگاههای دانشجویان را در مسابقات مناظره نمایندگی کند.
وی افزود: هدف اصلی ما ایجاد بازتابی از نظرات دانشجویان در فرایندهای اجرایی مسابقات مناظره است؛ یعنی ببینیم دانشجویان چه انتقادات، پیشنهادات و نظراتی دارند و بر اساس قابلیت اجرایی بودن آنها، چانهزنیهای لازم را با سازمان برگزارکننده انجام دهیم تا این موارد به عنوان مطالبه دانشجویی وارد فرایند مسابقات شوند.
شفافیت رأی داوران و افزایش پاسخگویی
این مقام مسئول با اشاره به طرحی که به عنوان بازخورد نظرات اجرا شده، اظهار داشت: اکنون فرم بازخوردی به داورها داده میشود که در آن، داور توضیح میدهد چرا به یک تیم امتیاز کمتری داده است. نقاط ضعف و قوت تیمها تشریح میشود و این باعث میشود داوران پاسخگو باشند. ما باید این طرحها را ارتقا دهیم تا رأیها شفافتر شود و دانشجویان اطلاعات دقیقتر و بیشتری از داوران دریافت کنند که این خود موجب ارتقای سطح مناظرات و افزایش بار آموزشی برای شرکتکنندگان خواهد شد.
مناظره؛ بستری برای تقویت مهارتهای کلیدی دانشجویان
معاون اجرایی شورای مرکزی باشگاه مناظره ایران همچنین درباره مهارتهای کسبشده از طریق مناظره گفت: اولین و شاید مهمترین مهارت، تفکر انتقادی و تحلیلی است. شرکتکنندگان مجبورند اطلاعات را بررسی و استدلالها را بسنجند تا بتوانند مسائل را عمیقتر ببینند و تصمیمات آگاهانهتری اتخاذ کنند.
وی ادامه داد: مناظره تمرینی جدی برای مهارتهای ارتباطی است؛ شرکتکننده باید یاد بگیرد نظر خود را بهصورت شفاف، مستدل و جذاب بیان کند و مهارت گوش دادن فعال نیز بسیار مهم است.
تأثیر مناظره بر اعتماد به نفس و هوش هیجانی
بنام افزود: مناظره همچنین باعث تقویت اعتماد به نفس و خودآگاهی میشود و در جهاد دانشگاهی، این امر به درستی با برگزاری مناظرات دانشجویی پیگیری میشود. همچنین، مناظره مهارتهای هوش هیجانی را بالا میبرد. در شرایط چالشی، فرد یاد میگیرد احساسات خود را کنترل کند و بهجای واکنش احساسی، پاسخ منطقی بدهد که این مهارتی بسیار ارزشمند است.
مناظره، مهارت حل تعارض و کار تیمی را ارتقا میدهد
وی تأکید کرد: در مناظرات گروهی، مهارتهای حل تعارض و کار تیمی نیز تقویت میشود؛ افراد یاد میگیرند چگونه با احترام و بهصورت منطقی با نظرات متفاوت برخورد کنند و بحثهای سازندهای را مدیریت نمایند. این مهارتها در زندگی روزمره و محیطهای کاری بسیار کاربردی هستند.
اهمیت مناظره در فضای دانشگاهی و جامعه
متین بنام خاطرنشان کرد: در بسیاری از دانشگاههای برتر دنیا، مناظره یکی از فعالیتهای مهم دانشجویی است. دانشگاه باید فضایی باشد که دانشجویان مهارتهای فکری و اجتماعی خود را تقویت کنند و برای حضور مؤثر در جامعه آماده شوند.
او با بیان اینکه مناظره باعث بهبود کیفیت آموزش میشود، گفت: دانشجویان یاد میگیرند چگونه دانش خود را در فضای چالشی و استدلالی به کار بگیرند و فرهنگ گفتوگو را در دانشگاه تقویت کنند. این مهارت، ضعف گفتوگوهای منطقی و علمی را در جامعه کاهش میدهد و به حل اختلافنظرها با احترام و بدون تنش کمک میکند.
مسابقات مناظره جهاد دانشگاهی؛ فرصتی برای پژوهش و آشنایی با دیدگاههای مختلف
این مقام مسئول افزود: مسابقات مناظره که توسط جهاد دانشگاهی و با محوریت موضوعات مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برگزار میشود، دانشجویان را وادار میکند درباره مسائل مختلف تحقیق کنند و با دیدگاههای گوناگون آشنا شوند که این خود، زمینهساز رشد فکری و فرهنگی است.
جهاد دانشگاهی؛ فراهمکننده بستری حرفهای برای مناظرههای دانشجویی
معاون اجرایی شورای مرکزی باشگاه مناظره ایران با اشاره به اهمیت رقابتهای مناظره گفت: این آگاهی که از طریق مناظره به دانشجویان منتقل میشود، به آنها کمک میکند شهروندانی مسئولتر و آگاهتر باشند.
وی افزود: جهاد دانشگاهی، بهعنوان متولی این رقابتها، سعی کرده بستری حرفهای و منظم برای برگزاری مناظرهها فراهم کند. امکانات اجرایی، محیط مناسب، تجهیزات صوتی و تصویری، و مستندسازی دقیق رقابتها و استدلالها، همگی نشاندهنده کیفیت بالای این رویدادهاست.
فرهنگسازی مثبت و ضرورت انتخاب موضوعات چالشیتر
این مقام مسئول با تأکید بر تأثیر مثبت مسابقات مناظره در دانشگاهها بیان کرد: مسابقات ملی مناظره طی سالهای گذشته فضای گفتوگو و استدلال را در میان دانشجویان تقویت کرده و فرهنگ بحث منطقی و محترمانه را گسترش داده است.
بنام ادامه داد: اما یکی از نکات مهم برای ارتقای بیشتر این مسابقات، انتخاب گزارههای چالشیتر و نزدیکتر به دغدغههای روز جامعه است. موضوعات باید به گونهای انتخاب شوند که به دانشجویان امکان دهند درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حرفهایی بزنند که شاید در سطح عمومی کمتر امکان طرح آزادانه آنها وجود دارد.
او با اشاره به وضعیت فعلی موضوعات گفت: هرچند تاکنون گزارههای مطرحشده در سطح قابل قبولی بودهاند، اما اگر چارچوبها و خط قرمزها کمی گستردهتر شوند، استقبال از مسابقات و به دنبال آن کیفیت و اعتبار مناظرات نیز افزایش خواهد یافت.
پیشنهادات برای دوره سیزدهم مسابقات مناظره
معاون اجرایی شورای مرکزی باشگاه مناظره ایران درباره پیشنهادات برای بهبود دوره سیزدهم مسابقات اظهار داشت: یکی از مهمترین پیشنهادات، کاهش محدودیتهای خطوط قرمز در انتخاب گزارهها است تا هم هماهنگی بیشتری با مسائل مهم جامعه وجود داشته باشد و هم فرصت بیان ایدههایی فراهم شود که در فضای عمومی کمتر امکان طرح آزاد دارند.
وی افزود: مسابقات ملی مناظره باید به عنوان محیطی علمی و آکادمیک، بستری امن برای بحث درباره موضوعاتی باشد که به دلیل ملاحظات مختلف در جامعه کمتر به آنها پرداخته میشود.
ضرورت بازتاب بیشتر مسابقات مناظره در رسانهها
بنام با انتقاد از نحوه بازتاب رسانهای این مسابقات گفت: مسابقات مناظره باید بیشتر در رسانهها بازتاب پیدا کند تا تأثیرگذاری اجتماعی آن افزایش یابد. متأسفانه امسال با وجود مستندسازی بسیار خوب این رقابتها توسط جهاد دانشگاهی، سازمان صدا و سیما به بهانههای مختلف از پخش تلویزیونی آن جلوگیری کرد که این آسیب بزرگی به فرایند اجرای مسابقات وارد کرد.
آموزش و تعامل؛ کلید ارتقای کیفیت مناظرات
وی در پایان تأکید کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی برای تیمهای شرکتکننده، جلسات تحلیل مناظرهها و ایجاد فرصتهای تعامل و گفتوگو بین تیمهای برتر میتواند سطح مسابقات را بالاتر ببرد. مناظره تنها یک رقابت نیست، بلکه فرصتی برای یادگیری است و هرچه این بستر آموزشی تقویت شود، خروجی آن برای جامعه مفیدتر خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات