اوقات فراغت تابستانی همواره فرصتی برای رشد مهارتی و هویتی دانشآموزان محسوب میشود. با این حال، بهرهگیری بهینه از این زمان نیازمند طراحی برنامههایی متناسب با زیستبوم و علایق نوجوانان است؛ مسئلهای که آموزش و پرورش فارس مدعی است امسال با رویکردی تازه به آن ورود کرده است.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نزدیکی ایام فراغت تابستان، از فعالسازی کانونهای فرهنگی و تربیتی در سراسر استان خبر داد و گفت: کانونهای فرهنگی ما از هماکنون برنامهریزی کردهاند و هرکدام با توجه به اطلس جغرافیایی و علایق دانشآموزان منطقه خود، در حوزههای قرآنی، فرهنگی و هنری فعالیت خواهند داشت.
سیدخداکرم فلاحی با بیان اینکه به دلیل فصل امتحانات فعلاً اجرای برنامهها متوقف مانده است، افزود: به محض اتمام امتحانات، کلاسهای قرآنی و فرهنگی هنری آغاز خواهد شد. برنامهها در هر منطقه متفاوت است و مربیان بومی متناسب با ظرفیتهای همان منطقه کلاسها را طراحی میکنند.
وی تأکید کرد: برنامههای اوقات فراغت باید منطبق با زیستبوم هر منطقه طراحی شود؛ چیزی که امسال بهطور ویژه به آن توجه شده است. همه کانونها موظفند لیست کلاسهایی را که برنامهریزی کردهاند، اعلام و اجرا کنند.
فلاحی در ادامه به دغدغه گفتمانسازی بین نسلی نیز اشاره کرد و گفت: کانونهای فرهنگی هنری و اردوگاههای ما حتماً به این موضوع توجه خواهند داشت. این مسئله در طراحی برنامهها مد نظر قرار گرفته است.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی فارس همچنین از فعالیت سازمانهای پرورشی مرتبط در این عرصه خبر داد و گفت: سازمان دانشآموزی در حوزه نسل زد، مطالعات و تحقیقات جامعی انجام داده و بر همین اساس برنامهریزیهایی در حال انجام است که میتواند در برقراری ارتباط مؤثر میان نسلها نقش ایفا کند.
به گزارش ایسنا، در حالیکه آموزش و پرورش فارس تلاش دارد با طراحی برنامههایی متنوع و منطقهمحور، تابستانی پربارتر برای دانشآموزان رقم بزند، موفقیت این طرحها در گرو اجرایی شدن دقیق و منسجم آنهاست.
توجه به گفتمان بیننسلی، بهرهگیری از ظرفیت مربیان بومی و رصد کیفیت اجرای برنامهها، میتواند به نقطه قوت این رویکرد جدید تبدیل شود؛ بهشرط آنکه فراتر از طراحی روی کاغذ، در میدان عمل نیز پاسخگوی نیازهای واقعی نوجوانان امروز باشد.
انتهای پیام
نظرات