مجتبی پورعابد، مدرس مهارتهای فردی و مشاور آموزشی، در کارگاه «روشهای یادگیری و مطالعه موثر در امتحانات» که امروز هفتم خرداد توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد قم برگزار شد، با بررسی عوامل مؤثر بر عدم تمرکز ذهنی در هنگام یادگیری، اظهار کرد: مسئله اصلی بسیاری از افراد در فرآیند مطالعه، نداشتن تمرکز نیست، بلکه ناتوانی در حفظ انرژی روانی، ضعف در ساماندهی ذهن و نداشتن انگیزه شخصی است. به همین دلیل، لازم است ابتدا به بازتعریف نگاه خود به مطالعه بپردازیم.
وی افزود: تمرکز، برخلاف تصور رایج، یک امر ثابت و ذاتی نیست، بلکه مهارتی اکتسابی است که نیازمند تمرین، اصلاح رفتارهای ذهنی و شناخت موانع درونی و بیرونی است. برخی از این موانع شامل شلوغی ذهن، چندوظیفگی، وابستگی به تلفن همراه، اضطراب، کمالگرایی و انتظارات غیرواقعبینانه از خود است.
پورعابد با تأکید بر اهمیت هدفگذاری فردی در مطالعه، بیان کرد: لازم است هر فرد از خود بپرسد چرا درس میخواند؟ اگر پاسخ مشخصی برای این سؤال نداشته باشیم، ذهن ما در برابر تمرکز مقاومت میکند و مطالعه را امری تحمیلی تلقی میکند.
مدرس این کارگاه با اشاره به ابزارهای کمکآموزشی، تصریح کرد: استفاده از تکنیکهایی مانند جدول برنامهریزی، مطالعه تکهای، شیوه پومودورو، یادداشتبرداری به روش قیف وارونه و مرور در فواصل زمانی مشخص، میتواند تمرکز را تقویت کرده و کیفیت مطالعه را بالا ببرد. البته هیچ روشی معجزه نمیکند مگر اینکه متناسب با شرایط شخصی، انعطافپذیر و هدفمند استفاده شود.
وی همچنین از مخاطبان خواست که به جای تمرکز بر نتیجه، به فرآیند یادگیری توجه کنند و افزود: بسیاری از ما وقتی از پیشرفت ناامید میشویم، بهدلیل آن است که به جای دیدن مسیر، فقط مقصد را در ذهن داریم. یادگیری مثل رشد درخت آرام، ولی ماندگار است.
پورعابد با بیان اینکه روش مطالعه برای افراد مختلف متفاوت است، تصریح کرد: برخی به شیوه آنلاین یاد میگیرند، برخی با نوشتن، ترسیم یا نقاشی، بعضیها با تایپ کردن یا هایلایت کردن مطالب؛ مهم این است که هر فرد روش خود را پیدا کند. حتی اگر کسی با زغال یا میخ روی دیوار مینویسد، تا زمانی که برای او اثربخش است، آن روش ارزشمند است.
این مدرس مهارتهای یادگیری با اشاره به نقش مهم محیط مطالعه، افزود: محل یادگیری باید برای مغز جدی باشد، اگر در جایی درس بخوانیم که همیشه در آن استراحت میکنیم؛ مغز یادگیری را جدی نمیگیرد. حالت نشستن، میز مطالعه، رنگ ماژیک یا حتی بوی مکان، میتواند اثرگذار باشد.
وی در پایان افزود: نوشتن، از روشهای قدیمی و مؤثر در یادگیری است؛ چه برای خود یادداشتبرداری کنید و چه برای آموزش به دیگران، فرایند نوشتن موجب تثبیت مطالب در ذهن میشود. حتی استفاده از اپلیکیشنهای گوشی برای نوتبرداری میتواند مفید باشد، به شرط آنکه نوتیفیکیشنها قطع باشند و گوشی مزاحم تمرکز نشود.
انتهای پیام
نظرات