• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404031106735
  • خبرنگار : 51020

/امام امید و اقتدار/

اولویت تربیت بر تعلیم، اساس نگرش امام خمینی(ره) به دانشگاه بود

اولویت تربیت بر تعلیم، اساس نگرش امام خمینی(ره) به دانشگاه بود

ایسنا/قم عضو هیات علمی الهیات دانشکدگان فارابی گفت: نگاه امام راحل به نهاد علم، چه در حوزه علمیه و چه دانشگاه، نگاه مبتنی بر تقدم تربیت بر تعلیم است؛ ایشان دانشگاه را به کارخانه انسان سازی تشبیه کرده است.

محمدعلی عبداللهی عضو هیات علمی الهیات دانشکدگان فارابی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دیدگاه امام خمینی(ره) در باب علم در تعالیم دینی ریشه دارد، اظهار کرد: انتظار امام راحل از دانشگاه و نظام آموزشی آن تربیت انسان بود نه ماشین‌هایی که فقط فرم و صورت را خوب فرا گرفته اما از محتوای انسانیت خالی‌اند، زیرا دانشگاه اگر در تربیت نیروی متعهد و متخصص موفق باشد بی‌شک جامعه نیز اصلاح خواهد شد.

او ادامه داد: خاستگاه اندیشه امام در باب علم و آگاهی همان است که امام علی(ع) می فرماید: «الجهل معدن الشر»؛ نادانی سرچشمه همه بدی‌ها است. امام خمینی(ره) در آثار عرفانی خود از علم معنایی، عرفانی به دست می‌دهند که با درس و بحث عادی و متعارف به دست نمی‌آید. رموز علم ادریسی بود نه تدریسی. کسی که ذهن خود را انبان اصطلاحات می‌کند چه بسا دچار غرور می‌شود و همین علم حجاب اکبر می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چه تفاوتی میان نگاه امام خمینی(ره) به علم با نگاه رایج در دوران پیش از انقلاب اسلامی وجود داشت، تصریح کرد: تفاوت نگاه امام راحل به دانشگاه با نگاه مبتنی بر سکولاریزم در همین نکته مهم نهفته است که امام علم الادیان را بر علم الابدان مقدم می‌دانست. انتظار از دانشگاه پس از تبدیل مدارس علمیه کلیسا به دانشگاه صرفا تربیت نیروی متخصص است؛ نیروی متخصص ممکن است برای جامعه رفاه تکنیکی به بار آورد اما سعادت و خیر را هرگز به همراه نخواهد داشت لذا باید گفت نوعی جدایی علم و دین در نگاه پیش از انقلاب به دانشگاه وجود داشت.

عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی اضافه کرد: امام راحل معتقد بود که دین اسلام می‌تواند تمدن بشر را متحول کند و انسان را به کمال مطلوب برساند، بی‌شک بال اصلی تمدن اسلامی علم است و دانشگاه اسلامی از نگاه امام خمینی(ره) همان مرکزی است که باید انسان عالم تربیت کند.

عبداللهی با بیان اینکه جوانان امروز امام خمینی(ره) را نمی‌شناسند و با اندیشه‌های او آشنا نیستند، اضافه کرد: دانشگاه امروز چیزی نیست که امام راحل درنظر داشت، علت اصلی آن هم تبدیل شدن دانشگاه به تربیت نیروی کار، کارمند و انسان دارای مدرک است. اگر دانشگاه به وظیفه انسان‌سازی خود می‌پرداخت وضع و حال امروز جامعه متفاوت بود. دانشگاه اکنون مشغول ترجمه است؛ الگوی قاطع و قطعی دانشگاه و دانشگاهیان اکنون در روزگار ما روگرفت‌های ناقصی است که از غرب تقلید می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه امام راحل امری ضروری بود، به این دلیل که علوم انسانی بسیار مهم است. اکنون دانش‌آموزان ما با استعداد و تعلیم یافته در دبیرستان‌ها بیشتر به رشته‌های فنی و علوم پزشکی می‌روند تا علوم انسانی چون کارامدی علم را به معنای پول زایی و درآمدزایی تفسیر کرده‌ایم. درحالی که موتور محرک علم در جامعه، علوم انسانی است لذا وحدت حوزه و دانشگاه اگر به درستی صورت گیرد علوم انسانی به خصوص علوم اجتماعی از وضع ترجمه گرایی درخواهد آمد و به اصالت نزدیک خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha