به گزارش ایسنا، علی اکبری، معاون علوم، مهندسی وکشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی امروز در چهارمین رویداد صدرا که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحول ساختاری، ایجاد دانشکدههای موضوعمحور را در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه شکل سنتی دانشکدهها بر مبنای رشتههای تحصیلی تعریف شده بود، افزود: در مدل جدید، ما از نگاه رشتهمحور عبور کردهایم و به جای آن، ساختار دانشکدهها را بر اساس موضوعات بینرشتهای طراحی کردهایم. برای نمونه، دانشکده هوش مصنوعی یکی از این ساختارهای جدید است که تمامی رشتهها، از مهندسی عمران و برق گرفته تا حقوق و اقتصاد، میتوانند در آن نقشآفرینی کنند.
حضور دانشجویان با رشتههای متنوع در یک دانشکده
این مقام مسئول با تأکید بر بینرشتهای بودن ساختارهای جدید اظهار داشت: در دانشکده هوش مصنوعی، شما میتوانید دانشجویی با پیشزمینه مهندسی عمران، برق، کامپیوتر، حقوق یا اقتصاد باشید. موضوع محوری، هوش مصنوعی است، نه رشته تحصیلی. در حالیکه در گذشته، چنین رویکردی تنها در سطح پایاننامهها یا رسالههای تحصیلات تکمیلی دیده میشد، اکنون این نگاه از مقطع کارشناسی آغاز میشود.
تعامل با صنعت ساختمان برای افزایش مهارتمحوری
اکبری با اشاره به پیگیریهای اخیر درباره ارتباط دانشگاه با صنعت ساختمان گفت: هماکنون در حال رایزنی با سازمان نظام مهندسی کشور و استان تهران هستیم تا دانشکده صنعت ساختمان را با نیازهای واقعی بازار کار همسو کنیم. متأسفانه، بسیاری از فارغالتحصیلان ما، چه در دانشگاه آزاد و چه در وزارت علوم، پس از اتمام تحصیل، تجربهای برای ورود به محیط واقعی کار ندارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهایی مانند ازبکستان و عراق از ایران تقاضای نیروی متخصص برای پروژههای عمرانی دارند، اما با وجود تعداد بالای دانشجویان مهندسی، توان تأمین این نیروها را نداریم. این یک زنگ خطر جدی برای آموزش عالی کشور است.
ناتوانی آموزش عالی در تربیت نیروی کارآمد
معاون دانشگاه آزاد اسلامی با صراحت بیان کرد: تقریباً تمام آموزش عالی کشور در تربیت نیروی کارآمد ناتوان بوده است. حتی در رشتههایی مانند مهندسی کامپیوتر که تقاضای بالایی دارند و بهظاهر خروجی مناسبی نیز دارند، دانشآموختگان ما تا زمانی که وارد بازار کار نشوند، مهارت کافی برای فعالیت ندارند.
او در تشریح این وضعیت افزود: فارغالتحصیل مهندسی سازه با مدرک کارشناسی ارشد، در ابتدای ورود به بازار کار، در جایگاه یک نیروی مبتدی فعالیت خود را آغاز میکند. این وضعیت نتیجه جدایی فضای آموزشی از واقعیتهای مهارتی و فناورانه کشور است.
تفکیک آموزش از مهارتافزایی و فناوری
اکبری با تأکید بر ضرورت تغییر ساختار نظام دانشی دانشگاهها گفت: ما بهدنبال تفکیک بخش آموزشی از بخشهای مهارتی و فناورانه هستیم. قرار است موضوعات اولویتدار کشور در قالب دانشکدههای مستقل، با تمرکز بر موضوع نه رشته، دنبال شوند.
وی توضیح داد: در روال عادی، یک دانشجو وارد رشتهای مانند مهندسی برق میشود، درسهای خود را میگذراند و فارغالتحصیل میشود. اما اگر همان دانشجو بخواهد در زمینههایی چون هوش مصنوعی، صنعت ساختمان یا حملونقل فعالیت کند، باید این موضوعات را در دانشکدههای موضوعمحور دنبال کند.
جهتگیری حوزهمحور برای حل مسائل کشور
این مقام مسئول با جمعبندی دیدگاه خود تصریح کرد: ما در حال جهتگیری حوزهمحور برای پاسخ به مسائل واقعی کشور هستیم. در حوزه فنی و مهندسی، تاکنون هشت حوزه کلیدی را شناسایی کردهایم، که بسته به شرایط کشور ممکن است این تعداد تغییر کند. موضوعاتی مانند هوش مصنوعی و صنعت ساختمان در صدر اولویتهای ما قرار دارند.
توجه ویژه به حوزه کشاورزی و چالشهای تولید بذر مرغوب
این مقام مسئول با اشاره به کمتوجهی به رشتههای کشاورزی در دانشگاهها اظهار داشت: حوزه کشاورزی در دانشکدههای ما به شدت مغفول مانده است. شاید بسیاری از دانشجویان و مخاطبان آگاه نباشند که مثلاً تخممرغ، مرغ یا بذرهایی که کشاورزان در کشور استفاده میکنند، صنعتی تولید میشوند و این یک چالش اساسی در کشور ما است.
وی افزود: تولید بذر مرغوب برای تمامی کشاورزان کشور یکی از مشکلات جدی محسوب میشود. بسیاری از مواد غذایی ما وابسته به واردات است که این خود چالشی مهم در بخش کشاورزی به شمار میآید. متأسفانه تعداد دانشجویان رشتههای مرتبط با کشاورزی بسیار کم است، علت اصلی نیز عدم استقبال در رشتههای مرتبط با فیزیک و شیمی است که بخشی از تولید بذر مرغوب به آنها مرتبط است.
دانشکدههای موضوعمحور، راهحل کلان برای مشکلات ملی
علی اکبری با تأکید بر لزوم نگاه کلان به مسائل کشور گفت: ما باید به سمت ایجاد دانشکدههای موضوعمحور پیش برویم، مانند دانشکده هوش مصنوعی که همه ما روزمره با فناوریهای آن در تماس هستیم. این دانشکدهها میتوانند به حل مشکلات مختلف کشور کمک کنند.
او به مشکلات موجود در حمل و نقل ریلی نیز اشاره کرد و گفت: در دنیا حمل و نقل ریلی ارزانترین روش است، اما متأسفانه در کشور ما هزینه حمل و نقل ریلی هنوز به اندازه کافی پایین نیست که بتوانیم به طور گسترده از آن استفاده کنیم. مسائل و مشکلات متنوعی در کشور وجود دارد که امیدواریم با شکلگیری دانشکدههای موضوعمحور، بتوانیم در جهت حل آنها گام برداریم.
دانشگاه، مأمور تربیت نیروی انسانی و گزارشدهی به مسئولان
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با بیان اهمیت نقش دانشگاه در تربیت نیروی انسانی گفت: دانشگاه بخش مهمی از مأموریت خود را تربیت نیروی انسانی میداند. به قول حضرت آقا، «قوه عاقل است». بخشی از وظیفه دانشگاه نیز گزارشدهی به مسئولان است؛ یعنی اینکه دانشگاه برود تحقیق کند، کار کند، نتایج را ارائه دهد و بگوید برای حل مشکلات چه اقداماتی لازم است.
وی افزود: ما این دو رویکرد تربیتی و پژوهشی را در دانشکدههای موضوعمحور خود دنبال میکنیم.
دعوت به آگاهی بیشتر دانشجویان درباره رشتههای تحصیلی و بازار کار
اکبری خطاب به دانشجویان تأکید کرد: خواهش من این است که دانشجویان نسبت به رشتههای خود دیدگاهی بازتر و آگاهانهتر داشته باشند. رشتهها را به صورت محدود و جدا از هم نبینید؛ ما میخواهیم رشتههای شما انعطافپذیری بیشتری داشته باشند و قابلیت جابهجایی میان موضوعات مختلف را داشته باشند.
وی ادامه داد: ما در دانشگاه تلاش زیادی میکنیم تا دانشجویان را به بازار کار و صنعت یا به طور کلی جامعه متصل کنیم. منظورم این نیست که همه دانشجویان باید حتماً در صنعت مشغول به کار شوند، بلکه ممکن است دورههای آموزشی تخصصی یا بازدیدهای صنعتی برای آنها برگزار شود تا تجربه عملی به دست آورند.
انتهای پیام
نظرات