محمدرضا رجبیمقدم در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: سرخس از لحاظ ژئوپلیتیک در تقاطع کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده است، که موقعیت بسیار حساس و مناسبی برای سرمایهگذاری و آینده این منطقه دارد.
وی با اشاره به اهمیت سرخس برای خراسان رضوی و کشور، بیان کرد: ۱۵ کشور آسیای میانه از طریق سرخس به آبهای گرم و همچنین کشورهایی مانند چین و هند از طریق این کریدور به کشورهای اروپایی متصل میشوند. از طریق کریدور شمالی ۸۰ درصد بارهای ترانزیتی از سمت چین و هند به اروپا میرفت، اما به دلیل جنگ اوکراین این کریدور با مشکل مواجه شد که این امر اهمیت سرخس را بیشتر کرده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: در سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ برای اتصال کریدور شمال به جنوب یعنی چابهار به سرخس، دو منطقه آزاد شروع به کار کردند و چابهار منطقه آزاد شد ولی متاسفانه هنوز سرخس به منطقه آزاد تبدیل نشده است. حدود ۲۶ سال طول کشید تا اصلاحیه انجام و سرخس به مرز متصل شود، برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد باید به مرز متصل شود.
رجبیمقدم با اشاره به اتصال منطقه سرخس به مرز در سال ۱۴۰۰ گفت: به زودی مدیران با ابلاغ جدید دولت کار خود را مبنی بر منطقه آزاد بودن سرخس، شروع خواهند کرد. سرخس تنها منطقه آزاد در کشور است که تمام زیرساختهای توسعه در آن با مبلغی بالای ۸۰ همت توسط نهاد غیردولتی آستان قدس سرمایهگذاری شده است.
وی با اشاره به مزیت لجستیکی منطقه ویژه آزاد سرخس، بیان کرد: در ۵۳۳۰ هکتار از منطقه ویژه سرخس حدود ۴۲ کیلومتر ریل عریض و نرمال قرار گرفته است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: اگر از کشورهای آسیای میانه قطار وارد ایران شده و به سمت اروپا حرکت کند، باید تغییر بوژی دهد و چرخهای خود را عوض کند، زیرا ریل ما متفاوت است ولی ما این بستر را فراهم کردیم تا واگنهایی که از آسیای میانه وارد منطقه میشوند، کنار سکو پهلو گیرند و واگن به واگن تخلیه بار انجام شود؛ مشکل ما بارهای کانتینری است که با سرمایهگذاری مشترک با شرکت چینی در آیندهای نزدیک این سکوها ایجاد میشود.
رجبیمقدم بیان کرد: برای درازمدت سرمایهگذاری ۲۰۰۰ میلیاردی با کشور چین مدنظر است تا حمل بار از چین به کشور انجام شود و سپس ادامه مسیر دهد. مهمترین مزیت منطقه زیرساخت حملونقل ترکیبی ریلی، جادهای و هوایی است. طراحی فرودگاه برای هواپیمای پهنپیکر در سرخس انجام شده و امیدواریم ظرف سه ماه آینده عملیات فرودگاه را اجرایی کنیم تا از کشورهای آسیا میانه و چین بار به سمت آفریقا و اروپا منتقل شود.
وی با اشاره به تهیه تمامی زیرساختهای آب، برق، گاز و فیبر در منطقه سرخس تصریح کرد: گمرکات شهرستان در داخل منطقه تجمیع و کار تسریع شده است، با ابلاغ و شروع به کار مدیریت منطقه آزاد تمام دستگاههای خدماترسان در ورودی منطقه آزاد سرخس مستقر و کار برای سرمایهگذار تسهیل میشود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه تغییر بوژی سبب افزایش هزینه بار میشود، بیان کرد: تغیر بوژی و اجاره آن هزینه زیادی را به همراه دارد به همین دلیل بسیاری از کشورهای آسیا میانه رغبتی برای انتقال بارهای خود از ایران ندارند، در سال گذشته رکورد بار ترانزیتی در سرخس زده و کار پنج میلیون تن بار ترانزیتی انجام شد، در منطقه سرخس دو میلیون تن بار ترانشیپمنت شده و در حال آمادهسازی ظرفیت ۱۲ میلیون تنی هستیم.
رجبیمقدم افزود: محدوده سرخس، گمرکی است که ۹ منطقه مختلف دارد و بخش اعظم زمینها واگذار شده است. یک منطقه کامل لجستیک داریم که ۲۷ شرکت سرمایهگذاری بینالمللی و داخلی آن را گرفتهاند و هرکدام بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در این سایتها سرمایهگذاری میکنند و ما حدود هشت شرکت خارجی در سال گذشته برای سرمایهگذاری جذب کردهایم. امیدواریم فضای ایجادشده برای سرمایهگذاری در منطقه ویژه سرخس سبب شود تا در آیندهای نه چندان دور این منطقه به مهمترین منطقه آزاد کشور تبدیل شود.
وی با بیان کارکرد منطقه آزاد سرخس برای اقتصاد کشور اظهار کرد: زمانی که باری وارد ایران شده و در مسیر حرکت کند، حوزه گردشگری و اقتصاد ما را به تحرک وامیدارد، مکانی زنده است که تحرک در شریانهای حیاتی (حملونقلی) آن وجود داشته باشد و مهمترین مزیت تحرک ایجاد شده در منطقه سرخس این است که با نیروی انسانی محلی کار انجام میشود. یکی از هابهای مهم منطقه انرژی و سوخت است که در این حوزه سرخس خود به هاب انرژی تبدیل شده و سوخت افغانستان و آسیای میانه در سرخس تبادل میشود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: ترانزیت و ارتباط بین کشورها در حوزههای مختلف بسیار مهم است ما پیگیر این امر هستیم که با کشورهای آسیای میانه ارتباط داشته باشیم و پیوند عمیقی شکل دهیم و همچنین منطقه آزاد سرخس و دوغارون به منطقه آزاد مشترک ایران و ترکمنستان و افغانستان تبدیل شود که سبب پیوند بین کشورها خواهد شد.
رجبیمقدم اظهار کرد: متاسفانه وضعیت نامساعد جادهها سبب آسیب به سرمایهگذاران ما خواهد شد. چندسال پیش تصمیم گرفته شد که جاده مشهد به سرخس را بسازند، در آن مقطع آستان قدس ۶۰ کیلومتر را متقبل شده که آن را ساخته است و ۱۲۰ کیلومتر باقیمانده متعلق به وزارت نفت و راه بوده و همیشه پیمانکار داشته اما کار کُند پیش رفته است.
وی با بیان مهمترین چالش و دغدغه در مسیر توسعه بیان کرد: مشکل اول ما جاده است، مشکل بعدی برای سرمایهگذاران خارجی مسئله فرودگاه است؛ مدیرکل فرودگاههای استان به سرخس آمده و از آن بازدید کرده است، متاسفانه یکی از مشکلات منطقه راکد ماندن آن و دوگانگی بین آستان قدس و دولت است. اکنون با وفاق ایجاد شده دوگانگی برداشته شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: با شروع به کار منطقه آزاد دوگانگی دولت و آستان قدس برداشته شده و کار برای همکاری هموار خواهد شد. اکنون و در طی یک سال اخیر کار خیلی بهتر پیش رفته است، استاندار خراسان رضوی ما را به خوبی درک میکند و بسیار برای حل مشکلات امیدوار هستیم. هر کس به استاندار مراجعه کرده و طرح موضوع کند، سریعا پیگیری میکند.
رجبیمقدم بیان کرد: مشکل بعدی ما ریزگرد است که مردم و سرمایهگذار را آزار میدهد. حوزه نفت و گاز، دولت و منابع طبیعی باید برای حل این مشکل تلاش کنند. در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ۱۰۰ هکتار فضای سبز داریم و باید طوری کار کنیم که مشکلات ریزگرد رفع شود.
انتهای پیام
نظرات