سردار مجتبی باستان امروز یکشنبه ۱۸ خرداد در نشست راهبری طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، مشاوران، مدیران و اعضاء راهبری طرح نماد برگزار شد با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی، تأکید کرد: آموزش و پرورش نقطه کانونی توسعه انسانی و تمدنی کشور است و همه دستگاهها باید در کنار آن ایفای نقش کنند.
وی با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی، تأکید کرد: آموزش و پرورش نقطه کانونی توسعه انسانی و تمدنی کشور است و همه دستگاهها باید در کنار آن ایفای نقش کنند.
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی کشور با قدردانی از حضور مسئولان و فعالان حوزه تربیت خاطرنشان کرد: تمام دستگاههای کشور باید در تربیت نسلی متعهد، مؤمن و توانمند، همافزا و همراستا عمل کنند؛ چراکه استمرار انقلاب و آینده کشور به این موضوع وابسته است.
باستان با اشاره به تمرکز دشمنان بر نوجوانان و جوانان، تصریح کرد: دشمنان نظام، وقتی در جنگ سخت شکست خوردهاند، به جنگ نرم و شناختی روی آوردهاند و امروز میدان جنگ، قلب و ذهن نوجوانان ماست. بنابراین باید مشاور، مدیر، مربی، و همه فعالان حوزه تربیت با حساسیت، آگاهی و دغدغه، نسبت به این حوزه ایفای نقش کنند.
وی با بیان اینکه اگر امروز از آموزش و پرورش سخن میگوییم، به این دلیل است که آینده کشور در گرو آن است، ادامه داد: نباید نگاه اداری به دانشآموز داشت؛ معلم و مشاور باید مثل والدین، با عشق و دلسوزی با دانشآموز برخورد کنند.
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی کشور، با تأکید بر برنامههای تحولی وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: در این طرح، شش اقدام کلیدی باید در استانها اجرایی شود، غربالگری دقیق دانشآموزان، ارتباط فعال و موثر با دستگاههای پشتیبان، مهارتآموزی خانوادهها، توجیه و توانمندسازی مدیران و مشاوران، تهیه اطلس آسیبهای اجتماعی و در نهایت توجیه کامل همه ارکان آموزش و پرورش نسبت به این اقدامات است.
سردار باستان همچنین بر ضرورت تشکیل شبکههای حمایتی درون مدرسهای تأکید و اظهار کرد: هر مدرسه باید یک شبکه از معتمدان محلی، اولیای دلسوز، مربیان پرورشی، روحانیون و مشاوران تشکیل دهد تا در برابر آسیبهای فرهنگی و اجتماعی، مقاومسازی شود.
وی با اشاره به برنامههای فرهنگی، ورزشی و تربیتی در استان، افزود: برنامههایی چون سریالها، ورزش، سرگرمیهای بومی و محلی، بسیج دانشآموزی و تولید محتوای جذاب، میتواند جایگزینی مناسب برای جریانات مخرّب فضای مجازی باشد و زمینه رشد و بالندگی نوجوانان را فراهم آورد.
سردار باستان از زحمات مدیران، مشاوران، فرمانداران، مسئولان تشکلها و تمامی فعالان حوزه تعلیم و تربیت استان قدردانی کرد و ادامه داد: امیدوارم با همافزایی و همراهی همه نهادها، شاهد تربیت نسلی باشیم که در مسیر رشد، شکوفایی و عزت ایران اسلامی گام برمیدارند.
فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نیز در این نشست با اشاره به اهمیت رسالت بسیج دانشآموزی، اظهار کرد: ماموریتهای این نهاد اگر به درستی و با برنامهریزی عملیاتی شوند، میتوانند نقشی مؤثر در توانمندسازی دانشآموزان و تقویت بنیانهای اعتقادی آنان ایفا کنند.
وی، تربیت روحیه ایثار، فداکاری و ارتقای آمادگی دفاعی را از مهمترین اهداف بسیج دانشآموزی عنوان کرد و افزود: امروز، ترویج فرهنگ بسیجی در جامعه نه تنها یک ضرورت، بلکه یک نیاز جدی است؛ چرا که نسل فعلی در دوران شکلگیری شخصیت قرار دارد و بیش از هر زمان دیگری با بحران هویت مواجه است.
محمدی با اشاره به چالشهای موجود در نظام تربیتی، اظهارکرد: امروزه یکی از اثرگذارترین مربیان دانشآموزان ابزارهای هوشمند از جمله گوشیهای تلفن همراه هستند. گوشیها اکنون نقش پررنگی در مدیریت رفتار دانشآموزان دارند و این موضوع، تربیت و هدایت نسل نوجوان را با چالشهای تازهای روبرو کرده است.
وی با تأکید بر اینکه زبان تربیتی دیروز دیگر پاسخگوی دانشآموز امروز نیست افزود: برای اثرگذاری در فرآیند تعلیم و تربیت باید زبان مخاطب را شناخت و با زبان او سخن گفت. تنها در این صورت است که میتوان در برابر هجمههای فرهنگی و اجتماعی مقاومت کرد و نسل نوجوان را در برابر آسیبها توانمند ساخت.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم در آموزش و پرورش حتی پیش از ورود به دانشگاه روی هویت، شخصیت و اندیشه نوجوانان سرمایهگذاری کنیم، بیتردید در مراحل بعدی نیز موفق خواهیم بود.
وی با تقدیر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهاد بسیج دانشآموزی گفت: این نهاد مردمی توانسته در سطوح مختلف جامعه از جمله دانشگاهها، ادارات و مدارس، نقشی موثر در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ایفا کند و همواره در میدان عمل، در کنار مردم و مسئولان حاضر بوده است.
محمدی خواستار تدوین سیاستها و برنامههای دقیق در خصوص استفاده از تلفن همراه در مدارس شد و اظهار کرد: این موضوع باید با کار کارشناسی و مطالعات دقیق همراه شود تا دانشآموزان ضمن استفاده مناسب از فناوری، دچار آسیبهای تربیتی و هویتی نشوند.
وی با بیان اینکه هر میزان سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای آینده کشور است، خاطرنشان کرد: شکلگیری هویت و وابستگی به ارزشهای عمومی در همین مقطع آموزشی شکل میگیرد و اگر در این مرحله موفق باشیم، آینده روشنی برای نسل جوان رقم خواهد خورد.
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در جلسه ستاد راهبری طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان) بر اهمیت مشارکت همهجانبه دستگاهها در تربیت نسل آینده تأکید کرد.
وی، با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در مقابله با آسیبهای اجتماعی گفت: نسل نوجوان ما در خط مقدم جنگ نرم و شناختی قرار دارد. اگر نتوانیم ذهن و دل آنان را مدیریت کنیم، دشمن این کار را خواهد کرد. از همینرو، باید تمام نهادها در کنار آموزش و پرورش در این میدان حاضر باشند.
رضایی با اشاره به روند مستمر و هدفمند اجرای طرح نماد در استان اظهار کرد: از ابتدای سال تحصیلی جاری، جلسات ستاد نماد بهصورت هفتگی در سطح استان برگزار شده و در مناطق مختلف استان، بهویژه شهرستان دنا، اقدامات اثربخشی انجام شده که نتایج آن قابل توجه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با ارائه گزارشی آماری از وضعیت آسیبهای اجتماعی در استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته فقط ۴۱ درصد دانشآموزان رصد شدند، اما امسال موفق شدیم ۱۰۰ درصد دانشآموزان را در سامانه طرح نماد ثبت و پایش کنیم. این افزایش چشمگیر حاصل همکاری بینبخشی و همت شبانهروزی همکاران ما در سراسر استان بوده است.
رضایی به کاهش معنادار آمار آسیبهای اجتماعی اشاره و تصریح کرد: در۶ ماهه نخست سال جاری، با اجرای برنامههای پیشگیرانه، آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان کاهش یافت که این موفقیت حاصل مداخلات مؤثر، پیگیریهای فوریتی و تشکیل تیمهای تخصصی در مناطق پرآسیب بود.
رضایی با اشاره به اقدامهای فرهنگی و آموزشی در سطح مدارس استان ادامه داد: طی سال تحصیلی جاری، بیش از ۱۴۳ کارگاه آموزشی با محوریت سلامت روان، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مهارتهای زندگی ویژه دانشآموزان، اولیا، مدیران، مشاوران و مربیان پرورشی برگزار شد. همچنین طرحهایی مانند قاضی در مدرسه با همکاری قوه قضاییه در ۳۴ آموزشگاه اجرا شد.
وی با تأکید بر لزوم تقویت مشاوره و خدمات روانی در مدارس افزود: در حال حاضر ۱۴ مرکز مشاوره در استان فعال است و امیدواریم با تأمین منابع و افزایش نیروی انسانی متخصص، بتوانیم پوشش خدمات را گستردهتر کنیم.
به گزارش ایسنا، رضایی ضمن تقدیر از همکاری نهادهایی همچون استانداری، فرمانداریها، دادگستری، سازمان بسیج دانشآموزی، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاههای امنیتی، بیان کرد: دستاوردهای استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه مراقبت اجتماعی دانشآموزان، نتیجه تعامل، همافزایی و مسئولیتپذیری همه دستگاههاست. این مسیر باید با قدرت و جدیت ادامه یابد تا بتوانیم آیندهای امن، سالم و درخشان برای فرزندان این سرزمین رقم بزنیم.
انتهای پیام
نظرات