• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404032012654
  • خبرنگار : 50402

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خبرداد

ساخت ۶۰۵ کلاس درس برای دانش‌آموزان همدانی

ساخت ۶۰۵ کلاس درس برای دانش‌آموزان همدانی
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: در برش یکساله نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی و پرورشی، ساخت ۱۰۶ پروژه در قالب ۶۰۵ کلاس درس برای استان همدان برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد شهلایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هدف نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی و پرورشی، صرفاً ساخت مدرسه با بودجه‌های دولتی نیست، بلکه جلب مشارکت مردم در تمام سطوح، از همکاری در ساخت‌وساز تا کمک‌های ساده مانند حمل مصالح، مورد تأکید است. این نهضت بر نهادسازی اجتماعی و جریان‌سازی مردمی تکیه دارد و تلاش می‌کند مشارکت مردم را در مردمی‌ترین و اجرایی‌ترین نهاد کشور، یعنی آموزش و پرورش، پررنگ و مؤثر کند.

شهلایی با بیان اینکه توسعه عدالت آموزشی با هدف رفع نابرابری‌ها و ایجاد فرصت‌های برابر تحصیلی برای همه دانش‌آموزان، در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفته است، تصریح کرد: تحقق این هدف، بدون همگرایی میان دولت و مردم ممکن نیست و درک اهمیت مدرسه به‌عنوان نهاد اجتماعی، شرط اساسی موفقیت در این مسیر است.

وی پیرامون سرانه فضای آموزشی در استان، بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در استان همدان بدون احتساب فضاهای ورزشی و پرورشی ۴.۹۳ مترمربع بوده که از میانگین کشور پایین‌تر است. منطقه قهاوند دارای بالاترین و ناحیه ۲ شهر همدان دارای کمترین سرانه فضای آموزشی هستند. 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد مدارس استان نیازمند مقاوم‌سازی و ۱۲ درصد نیز نیاز به بازسازی دارند که لزوم حمایت بیشتر برای تأمین ایمنی دانش‌آموزان را نشان می‌دهد، تصریح کرد: برای بررسی دقیق وضعیت فضاهای آموزشی، اطلاعات جامعی از سامانه شناسنامه فنی فضا، سیستم مدیریت پروژه، داده‌های میدانی و همچنین اطلاعات آموزش و پرورش گردآوری شده که بستری برای برنامه‌ریزی هدفمند فراهم کرده است. بر این اساس، ۱۰۶ پروژه عمرانی شامل ۶۰۵ کلاس درس در قالب برش یک‌ساله برای نهضت توسعه عدالت آموزشی تعریف شده و برای اجرا به سازمان نوسازی مدارس ارجاع داده شده است.

شهلایی ادامه داد: ساختار اجرایی نهضت با محوریت استاندار همدان و تشکیل ستاد استانی، فرمانداری‌ها و ستادهای شهرستانی پیش‌بینی شده است. در این ستادها، دهیاران، شوراها، ائمه جمعه و جماعات،معتمدین محلی و نهادهای مردمی به عنوان تیم‌های مردمی فعال هستند. در حال حاضر، ۱۰۶ مسئول مردمی پروژه و بیش از ۶۱۷ عضو تیم‌های مردمی در این حلقه‌های میانی مشارکت دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مدارس ابتدایی در شعاع دسترسی و تطابق‌پذیری فیزیکی دانش‌آموزان، این مدارس در اولویت طرح قرار گرفته‌اند. نهضت ملی مدرسه‌سازی با هدف رفع نابرابری آموزشی، بهبود زیرساخت‌ها و حذف مدارس سنگی، کانکسی و فرسوده، به‌ویژه در مناطق محروم طراحی شده است. خوشبختانه همدان از مدارس سنگی و کانکسی عبور کرده و تعداد مدارس فرسوده را کاهش داده است، اما هنوز در برخی مناطق با چالش‌هایی مواجه است. همچنین برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌هایی با جمعیت بالای ۳۵ نفر و ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی، برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است. در بررسی‌ها، هیچ منطقه‌ای با سرانه کمتر از سه مترمربع شناسایی نشده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان پیرامون منابع مالی این پروژه‌ها، اظهار کرد: منابع مالی این پروژه‌ها شامل بودجه دولتی، مشارکت خیرین، همکاری صنایع و بخش خصوصی، مولدسازی املاک مازاد آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی است. مشوق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و امکان هزینه‌کرد جایگزین مالیات در قانون برنامه هفتم نیز از جمله ابزارهای حمایتی برای خیرین هستند. همچنین با اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها، مردم می‌توانند محل هزینه مالیات خود را انتخاب کرده و در شفاف‌سازی و اعتمادسازی عمومی نقش داشته باشند.

شهلایی تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های آموزشی، نه تنها به ارتقای کیفیت تحصیل دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه گامی مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور به شمار می‌رود. این اقدام بزرگ، بیانگر عزم جدی دولت و مسئولان برای بهبود شرایط تحصیلی نسل آینده و فراهم‌سازی محیطی استاندارد، ایمن و مناسب برای دانش‌آموزان است. امید می‌رود که با اجرای موفق این پروژه‌ها، استان همدان بتواند به یکی از الگوهای موفق کشور در زمینه توسعه عدالت آموزشی تبدیل شود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استفاده از طراحی‌های نوین در ساخت مدارس می‌تواند کیفیت آموزشی را به طرز چشمگیری ارتقا دهد، محیطی پویا و جذاب برای یادگیری فراهم آورد و موجب افزایش بهره‌وری و عملکرد سیستم آموزشی شود، تصریح کرد: در دنیای امروز، طراحی‌های جدید باید همگام با تحولات آموزشی و فناوری‌های نوین، به نیازهای خاص فرآیند یادگیری پاسخ دهند بنابراین به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند کلاس‌های مجازی، نرم‌افزارهای آموزشی و ابزارهای تعاملی می‌تواند در توانمندسازی دانش‌آموزان، بهبود کیفیت آموزش، تقویت مهارت‌های زندگی و ارتقاء ارتباط میان مدرسه و خانواده تأثیرگذار باشد و استفاده هوشمندانه از این فناوری‌ها مستلزم رعایت توصیه‌های کارشناسی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان ادامه داد: سه رویکرد «ارزان‌سازی»، «سریع‌سازی» و «سبک‌سازی» در ساخت مدارس، بهره‌وری را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین توجه به مسائل فنی و افزایش کیفیت در ساخت و مقاوم‌سازی مدارس، از هدررفت منابع جلوگیری می‌کند. بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در ساخت و نگهداری مدارس، به کاهش زمان و هزینه، افزایش امنیت، حفظ محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند برق خورشیدی منجر می‌شود و حتی می‌تواند زمینه‌ساز درآمدزایی برای مدارس و رقابت‌پذیری شرکت‌های سازنده شود.

شهلایی با بیان اینکه خیرین مدرسه‌ساز از یاریگران اصلی این نهضت هستند و شایسته قدردانی و احترام‌ هستند، گفت: مشارکت خیرین و مردم در مدرسه‌سازی، اولویتی راهبردی است که می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله کمک‌های مالی، نیروی انسانی، تأمین مصالح یا ارائه مشاوره و پیشنهادات انجام گیرد. مشارکت مردمی علاوه بر کمک به بهبود کیفیت مدارس، انگیزه آموزش و تربیت را در جامعه افزایش داده و سایر خیرین را نیز برای ورود به این عرصه تشویق می‌کند. این مشارکت، نقطه اتکایی برای گسترش عدالت آموزشی در همه مناطق استان خواهد بود.

وی ادامه داد: با تشکیل حلقه‌های مردمی مدرسه‌سازی، تقبل مسئولیت فردی و بهره‌گیری از ظرفیت صنایع و مسئولیت اجتماعی آنان، می‌توان گام‌های مؤثری در راستای توسعه عدالت آموزشی برداشت. رونق نهضت مدرسه‌سازی با حضور مردم امکان‌پذیر است؛ همان‌گونه که رئیس‌جمهور نیز با فرمان خود، مردم را به حضور فعال در این مسیر فراخوانده‌اند. نهضت مدرسه‌سازی، کار مردم و خیرین مدرسه‌ساز است؛ حرکتی افتخارآمیز برای آینده‌ای روشن، چرا که برای فردای ایران، امروز مدرسه می‌سازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha