مصطفی اسدی با حضور در تحریریه ایسنا اظهار کرد: حدود ۹۰ هزار معلم در استان خراسان رضوی فعالیت دارند همچنین یک میلیون و ۵۵۱ هزار دانشآموز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ داشتیم که نسبت به سال گذشته این آمار افزایش یافته است و پیشبینی میشود تا دو سال آینده این آمار کاهش یابد زیرا ابتدایی کم شده و آمار متوسطه افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه با توجه به مهاجرتهای کنونی تعداد دانشآموزان مشهد، به خصوص حاشیه شهر رو به افزایش است، ادامه داد: از مجموع دانشآموزان شهرستان مشهد که هفت ناحیه و سه بخش مرکزی، رضویه، احمدآباد را در برمیگیرد، منطقه آموزش پرورش تبادکان که در راس آن نواحی یک، پنج، هفت، چهار و دو هستند، حاشیه را تشکیل میدهند که پس از آن منطقه سه و تا حدودی ۶ حاشیه ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد دانشآموزان استان در مشهد در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: منطقه تبادکان ۱۶۵ هزار دانشآموز دارد که این تعداد از جمعیت دانشآموزی برخی از استانهای کشور بیشتر بوده و برآورد ما این است که به مرز ۱۸۰ هزار دانشآموز خواهد رسید.
حدود ۶۷ هزار دانشآموز اتباع شناسنامهدار داریم
اسدی در رابطه با دانشآموزان اتباع و ایرانی خاطرنشان کرد: از بین دانشآموزان استان، حدود ۶۷ هزار دانشآموز اتباع شناسنامهدار داریم و اکنون تا مرز ۱۰۰ هزار نفر متقاضی برای ثبت نام در مدارس داریم اما شناسنامه ندارند که از ثبتنام آنان معذور هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه عمده دانشآموزان اتباع از افغانستان و عراق هستند، گفت: نیازمند حمایت سازمانهای متولی امر اتباع هستیم و ما با حداکثر توان این افراد را جذب کرده و برای آنان کلاس تشکیل میدهیم؛ چراکه در فرهنگ شیعی ما عدالت یک موضوع راهبردی است.
کمبود در فضاهای آموزشی
اسدی در رابطه با تناسب معلمین نسبت به دانشآموزان بیان کرد: استاندارد موجود بین ۱۹ تا ۲۰ دانشآموز برای یک کلاس است اما مدارس روستایی گاهی دو دانشآموز و حاشیه شهر ۴۵ دانشآموز دارند که باید این شرایط را مدیریت کرد. نمیتوان دانشآموزان در نقاط دور افتاده روستایی را رها کرد و از طرفی نمیتوان مدارس حاشیه شهر را تعطیل کرد.
وی تصریح کرد: گاهی استاندارد فضای آموزشی ما پاسخگو نیست که ما آن را درک میکنیم و پیگیر رفع آن هستیم ولی با توجه به میزان درخواست و تقاضا، مجمع خیرین مدرسهساز و دولت در حال کمک هستند اما باز هم ما دچار کمبودهایی هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش پرورش ما از اوج نیاز خارج شده و به سمت مرتفع شدن نیاز با خروجی دانشگاه فرهنگیان میرویم، ادامه داد: حداکثر بین سه تا چهار سال آینده کمبود بهتر میشود و از مقطع ابتدایی این نیاز به متوسطه اول و سپس به متوسطه دوم کوچ پیدا خواهد کرد.
وی افزود: کمبود در مقطع ابتدایی تا سه سال آینده تقریبا برطرف و باید به فکر متوسطه باشیم. آمادگی این را داریم که کمبودها را بر اساس نیازها مرتفع کنیم و در آینده نرخ خروجی ما به عنوان بازنشسته با نرخ ورودی به عنوان تحصیلکرده یکسان میشود و دیگر نیاز به ماده ۲۸ نیست.
زمان مدیر باید صرف تعلیم، تربیت و کیفیت آموزشی شود
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه قدمت دستگاه آموزش پرورش بیش از ۱۰۰ سال است، در مورد ماهیت آموزش و پرورش در کشور اظهار کرد: بعد از ناصرالدین شاه این وزارت دایر شد تا به امروز که به عنوان یک شبکه عظیم فعالیت میکند و همیشه این ارتباطات بین خانه، مدرسه، محیط و سیستم ستادی وجود داشته است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش متولی خیلی از امور است، تصریح کرد: برخی از وظایف به آموزش و پرورش تحمیل شده است و به اعتقاد بنده باید آموزش پرورش بخشی از بدنه حاکمیت باشد که متولی آن شخص رئیس جمهور و معاونی برای امور آموزش و پرورش داشته باشد و صرفا به تعلیم و تربیت بپردازد نه مباحث لجستیکی و خدماتی. آموزش و پرورش در ماهیت و محتوا باید تغییر کرده و بخش پشتیبانی از آن جدا شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مدیر آموزش پرورش نباید به مسائل پشتیبانی بپردازد، خاطرنشان کرد: زمان مدیر باید صرف تعلیم، تربیت و کیفیت آموزشی شود. باید مدیران برای کیفیتبخشی آموزشی وقت بگذارند و در این خصوص باید نظارت کافی و لازم را داشته باشیم.
اسدی گفت: از ۲۴ ساعت شبانهروز، دانشآموز حدود پنج ساعت را در مدرسه میگذراند و مابقی در اختیار خانواده یا محیط اجتماع است، متاسفانه ما تعارضی بین محتوا و اتفاقی که در خانواده و محیط اجتماع رخ میدهد، داریم. با این وجود در حال حاضر اکثر محاسنی که در حوزههای اخلاقی اجتماع میبینید، محصول آموزش پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه به آموزش پرورش نگاه هزینهای وجود دارد، بیان کرد: باید با نگاه سرمایهای به آموزش پرورش نگاه کنیم. آموزش پرورش در اوج اخلاص فعالیت میکند.
طرح «نماد» و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان از طریق مشاوره رایگان
یکی از طرحهای آموزش پرورش طرح «نماد» است که هدفش پرداختن به مسائل اجتماعی دانشآموزان است؛ در این طرح دانشآموزان با شماره ۱۵۷۰ تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح و از مشاوره رایگان بهرهمند میشوند.
وی همچنین با بیان اینکه در طرح نماد مشاوران به صورت شبانهروزی به دانشآموزان خدمات میدهند، تصریح کرد: این طرح موفق شده تعداد آمار خودکشی در بین دانشآموزان را کاهش دهد؛ ۱۳ دستگاه در این طرح در کنار ما هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با محتوای درسی اظهار کرد: محتوای کتابهای درسی یکی از مباحثی است که اکنون وزارت آموزش پرورش و گروه مطالعات و پژوهشهای آن به نتایجی رسیدند که این محتوا باید با زمان خود متناسبسازی شود.
وی افزود: باید محتوا از آمرانه به داوطلبانه تغییر پیدا کند به این منظور که دانشآموزان باید در مباحث درسی آزاد باشند، در آینده مشارکت دانشآموز، معلم و والدین در منظومه محتوایی بیشتر شده و باید از مباحث دانشی به سمت مباحث ادراکی و تجزیه و تحلیل برویم تا دانشآموز وجهه پژوهشی را نیز داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات