به گزارش ایسنا، با تلاش دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجموعهای کاربردی و علمی با عنوان «حفظ سلامت روان در بحران» در قالب ۹ راهنمای آموزشی تخصصی منتشر شد.
دکتر احمد حاجبی، رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، درباره خدمات روان در زمان و پس از بحران از سوی این دانشکده، اظهار کرد: هر بحرانی بهویژه بحرانهایی مانند جنگ، شرایط خاص و پیچیدهای را در جامعه ایجاد میکنند که یکی از مهمترین ابعاد آن سلامت روان است.
دکتر حاجبی با تأکید بر اهمیت این موضوع ادامه داد: در چنین شرایطی مشکلات روانی در جامعه افزایش مییابد و واکنشهای متفاوتی از سوی افراد بروز میکند که گاه تا مرز آسیبهای جدی روانی پیش میرود.
وی افزود: وظیفه متخصصان حوزه سلامت روان این است که خدمات و مداخلاتی ارائه دهند که تابآوری روانی جامعه را افزایش دهد، چرا که در صورت عدم اقدام به موقع، بحرانها میتوانند به آسیبهای ماندگار روانی در افراد منجر شوند.
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان تاکید کرد: شواهد علمی و تجربیات گذشته به وضوح نشان میدهند که برخی گروهها به توجه ویژه نیازمندند؛ کودکان، سالمندان، افراد دارای پیشزمینه اختلالات روانپزشکی و همچنین کادر درمان که در خط مقدم خدمت رسانی بودهاند.
دکتر حاجبی به فشار روانی و فرسودگی شغلی در میان کادر درمان اشاره و بیان کرد: حجم بالای کار و شرایط دشوار میتواند سلامت روان این افراد را به شدت تهدید کند، بنابراین نیازمند توجه ویژه هستند.
به گفته وی، آموزش و توانمندسازی گروههای آسیبپذیر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ والدین باید یاد بگیرند چگونه در مواجهه با بحران با فرزندان خود رفتار کنند تا آسیبهای روانشناختی به حداقل برسد و سالمندان نیز نیازمند راهکارهایی برای مراقبت از خود در شرایط بحرانی هستند.
دکتر حاجبی همچنین به نقش کلیدی «امید» در حفظ سلامت روان جامعه اشاره و تصریح کرد: سازوکارهایی باید طراحی شود تا انگیزه و امید در مردم تقویت شود؛ زیرا این امر میتواند به بازیابی افراد و در نهایت سازماندهی مجدد جامعه کمک کند.
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در خصوص اقدامات صورت گرفته نیز خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران، محتوای آموزشی و بستههای اطلاعرسانی متعددی تهیه شده است که در اختیار گروههای مختلف جامعه قرار گرفتهاند. این محتواها برای والدین، سالمندان، کادر درمان و عموم مردم تدوین شدهاند تا کمک کنند بهتر با بحران کنار بیایند.
وی افزود: از جمله اقدامات مهم در حال انجام، «طراحی و راهاندازی سامانه خودارزیابی سلامت روان» است. این سامانه با هدف کمک به شناسایی علائم اولیه اختلالات روانی در خود افراد در دست راهاندازی است. افراد پس از پاسخ به سؤالات، بر اساس نتیجه به خدمات مشاورهای و در صورت نیاز درمانی ارجاع خواهند شد که میتواند نقش مهمی در پیشگیری از آسیبهای روانی گسترده ایفا کند. تلاش بر این است که در گستره دانشگاه علوم پزشکی ایران فرآیندهای لازم جهت دسترسی به خدمات برای افراد نیازمند در چارچوب نظام سلامت طراحی و فراهم شود.
دکتر حاجبی با بیان اینکه سلامت روان باید به اندازه سلامت جسم در برنامهریزیهای بحران محور مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مشکلات حوزه سلامت روان در شرایط بحرانی همچون یک کوه یخ است که بخش کوچکی از آن در ظاهر دیده میشود، اما بخش عمده آن زیر سطح است و نیازمند مراقبت و توجه جدی است. برای مدیریت بهتر بحرانهای آینده، باید از امروز برای «ارتقای تابآوری روانی جامعه» تلاش کرد.
به نقل از وزارت بهداشت، عناوین این مجموعه آموزشی عبارتند از:
«مراقبت از کودکان در بحران»، «مدیریت اخبار و رسانه در شرایط بحرانی»، «خودمراقبتی در کادر درمان»، «اضطراب و افسردگی در بحران»، «خودمراقبتی در عموم جامعه»، «تروما و جنگ»، «سلامت روان خانواده نظامیان»، «خودمراقبتی در سالمندان» و «مدیریت بیماریهای روانپزشکی در شرایط بحران».
این راهنماها با زبانی ساده، مستند و قابل فهم برای عموم در اختیار شهروندان، کارشناسان سلامت روان، نیروهای امدادی و فعالان اجتماعی قرار گرفتهاند.
انتهای پیام
نظرات