• شنبه / ۷ تیر ۱۴۰۴ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404040704156
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

یک فعال قرآنی:

قرآن را با رویکرد معناگرایی به جوان مدرن امروزی ارائه کنیم

قرآن را با رویکرد معناگرایی به جوان مدرن امروزی ارائه کنیم

ایسنا/آذربایجان شرقی یک فعال قرآنی با اشاره به رویکرد معناگرایی و جست‌وجوی معنا اظهار کرد: بشری که هرگونه لذت را در دنیای مادی تجربه کرده و به اشباع رسیده است، به دنبال معناگرایی می‌رود. بر همین اساس؛ در بین جوانان هم رویکرد گرایش به معنا و قرآن با رویکرد مختص خودشان رو به افزایش بوده و ما باید کاری کنیم تا قرآن با رویکرد معناگرایی، به جوان مدرن امروزی قابل ارائه باشد.

حسین دانشور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که ما موقعیت‌های مختلفی را بر اساس مدل‌های ذهنی و اندیشه هرمنوتیک تفسیر می‌کنیم، ادامه داد: این مهم در مورد قرآن نیز صادق است و با توجه به فرهنگ قرآنی حاکم بر جامعه، هنگام مراجعه به قرآن به سراغ باید و نبایدهای شرعی و اخلاقی می‌رویم؛ در حالی که محور اساسی، مفاهیم و معنای قرآن است و ما در ارائه معنا، حقیقت و زیبایی‌ها مشکل داریم.

این فعال قرآنی معتقد است: بزرگترین مشکل ما این است که نتوانسته‌ایم قرآن را در اختیار همه بگذاریم و آن را در فضایی متفاوت قرار داده‌ایم و افرادی به نمایندگی از قرآن با افراد جامعه مواجه شده‌اند که قرائت خودشان را به جامعه منتقل کرده‌اند، در حالی‌که قرآن به خوبی ساده شده و می‌تواند در اختیار همه افراد قرار بگیرد. ما قرآن را خاص کرده‌ایم.

دانشور یادآور شد: یکی از مشکلات فرهنگی بعد از انقلاب این بود که عده‌ای احساس کردند که صاحب دین و ناظر هستند و باید همه را دیندار کنند و با هر کسی که به عقیده ما دیندار نمی‌شد، از بچه خودمان تا جوانان گرفته، با پرخاشگری رفتار کردیم؛ در حالی که میوه ایمان و عمل صالح، عشق و محبت و دوست داشتن بوده و اگر این مهم به درستی انجام بگیرد، ناخودآگاه افراد جامعه نیز، دور این عشق و محبت جمع می‌شوند.

این فعال قرآنی در بخش دیگری از سخنانش نقش رسانه‌ها و فضای مجازی را در انجام امور فرهنگی و قرآنی مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: امروزه به شدت به افزایش سواد رسانه‌ای در بین جوانان و تفکر انتقادی که یکی از مهارت‌های زندگی در دنیاست، نیاز داریم و باید در مورد چیزهایی که می‌بینیم و می‌شنویم به دنبال منبع معتبر باشیم.

دانشور افزود: امروزه ضمیر ناخودآگاه انسان از طریق نور و مارکتینگ و تولیدات رسانه‌ای کنترل می‌شود و انسان بدون اینکه علتش را بداند به سمت رفتارهای خاصی حرکت می‌کند، باید باورپذیری جوانان و به ویژه کودکان نسبت به اخبار و رویدادها مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به انعطاف پذیری روش‌های تبلیغی دین، خاطرنشان کرد: باید مفاهیم و پیام را بدون تعصب و اضافه کردن نظراتمان و به شرط تخصص و بلد بودن به انسان‌ها برسانیم. نکته و مبانی در حوزه تبلیغ و پیام‌رسانی دین، صبر و زیبایی است و خداوند در آموزه‌های دینی نیز توصیه کرده است که حتی از کسانی که من را تکذیب می‌کنند به زیبایی دور شوید.

این فعال قرآنی، صبر و داشتن ظرفیت درونی و ظرفیت ایمانی، داشتن نگاه عمیق و جامع به انسان‌ها و به دیده رحمت و رحمانیت نگریستن به افراد را، از جمله راهکارها در تبلیغ و انتقال پیام به افراد جامعه برشمرد و گفت: خشونت در این راه نتیجه‌ای جز تاریکی نخواهد داشت.

قرآن را با رویکرد معناگرایی، به جوان مدرن امروزی ارائه کنیم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha