علی لقمانی، شنبه ۷ تیر در جلسه هماهنگی نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری استان گیلان، ضمن محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک کشور و شهادت جمعی از هموطنان که با همدستی آمریکای جنایتکار اتفاق افتاد، اظهار کرد: همبستگی ملت ایران در این ۱۲ روز سخت مایه غرور و افتخار بود.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری استان در راستای مصوبه شورای توسعه تعاون گیلان، افزود: ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی و برنامه ریزی برای نوسازی آن با پیگیری جدی استاندار دنبال می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان استفاده از ظرفیت تعاونی ها با محوریت مزیت های استان را در دستور کار دانست و بیان کرد: دو اتحادیه تعاونی های حمل و نقل در گیلان فعال است که شامل اتحادیه تاکسیرانی و اتحادیه سواری کرایه بوده و ۲۶ تعاونی با ۳۶۴۵ نفر، عضو دارد لذا ظرفیت نوسازی ناوگان این تعاونی ها را فراهم کردیم.
لقمانی با بیان اینکه از ظرفیت منطقه آزاد انزلی برای واردات خودرو استفاده خواهد شد، گفت: بخشی از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان از طریق خودروهای وارداتی صفر و خودروهای کارکرده زیر پنج سال انجام می شود. رانندگان دارای توان مالی مناسب می توانند از خودروهای صفر و رانندگان دارای توان مالی کمتر می توانند از خودروهای کارکرده استفاده کنند.
وی خواستار بهره مندی از ظرفیت بانک ها جهت پرداخت تسهیلات نوسازی به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی استان شد و خاطرنشان کرد: در گام نخست، آماده نوسازی ناوگان با ۳۰۰ دستگاه خودروی وارداتی با پنج سال کارکرد هستیم که شامل ۲۰۰ دستگاه در بخش درون شهری و ۱۰۰ دستگاه در بخش برون شهری است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان همچنین از آمادگی جهت خرید ۵۰ دستگاه خودروی وارداتی صفر برای حمل و نقل برون شهری از محل تسهیلات تبصره ۱۵ و سایر منابع خبر داد و تصریح کرد: برای نوسازی ناوگان تعاونی های تاکسیرانی و خطوط بین شهری نیز ۲۰ میلیون تومان تسهیلات جهت تعویض کپسول گاز اختصاص خواهد یافت.
سلمان زارع، رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز، با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی در شان استان نیست، اظهار کرد: ترمیم و نوسازی ناوگان حمل و نقل ضرورت دارد، زیرا با جان انسان ها و معیشت رانندگان مرتبط است.
وی خواستار تخصیص منابع مالی مشخص جهت پرداخت تسهیلات نوسازی به رانندگان شد و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی نقش اثرگذاری در این حوزه دارد.
ابراهیم نجفی، نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی نیز، ناوگان حمل و نقل را یکی از شاخص های رفاه اجتماعی دانست و اظهار کرد: برای نوسازی ناوگان نیازمند تسهیلات بانکی هستیم.
وی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، صندوق بهینه سازی مصرف انرژی، ماده ۳۰ قانون احکام دائمی، قانون ساماندهی صنعت خودرو، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع وزارت صمت و تسهیلات تبصره ای را از جمله منابع مالی مناسب جهت پرداخت تسهیلات دانست.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه هشت هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار بانک توسعه تعاون جهت پرداخت تسهیلات به تعاونی ها قرار گرفته است، گفت: از ظرفیت واردات خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل استفاده کنیم.
احمدرضا رجبی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های گیلان نیز، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را زمینه ساز پرداخت الکترونیکی و کاهش تبادل وجه نقد دانست و اضافه کرد: پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو نیازمند تامین مالی است.
وی تسهیلات اشتغال را یکی از ظرفیت ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دانست و تاکید کرد: نوسازی ناوگان به صورت فازبندی پنج ساله در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات