حجتالاسلام رضا حسین زاده مدرس حوزه علمیه، سهشنبه ۱۰ تیرماه با اشاره به اینکه محاربه در فقه اسلامی (به ویژه فقه امامیه) به معنای کشیدن سلاح برای ایجاد ترس، ناامنی و اخلال در نظم جامعه اسلامی است، اظهار کرد: مستند قرآنی آن آیه ۳۳ سوره مائده است: «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا...»، طبق دیدگاه مشهور فقهای شیعه، تهدیدی که منجر به ایجاد رعب در جامعه اسلامی شود و امنیت عمومی یا ارکان حکومت اسلامی را متزلزل کند، مشمول عنوان محاربه است.
وی افزود: آیتالله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید برجسته قم، در پاسخ به سؤال درباره کسانی که به تهدید مقام معظم رهبری مدظله العالی یا دعوت به ترور ایشان اقدام میکنند، چنین اظهار نظر دارد: «کسانی که امنیت جامعه اسلامی را با تهدید بزرگان نظام (از جمله رهبر انقلاب) به خطر میاندازند، مصداق بارز محارب هستند، و حکم محارب در فقه اسلامی مشخص است».
این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: بنا به تاکید آیتالله مکارم شیرازی؛ تهدید جان ولیفقیه نه تنها تهدید فردی نیست، بلکه تهدید امنیت ملی و کیان نظام اسلامی است؛ در چنین مواردی، اگر تهدید به حد فعلیت برسد و آثار خارجی مانند تشویش اذهان، تحریک افکار عمومی یا دعوت به خشونت داشته باشد، با معیارهای فقهی، محاربه محسوب میشود.
حجتالاسلام حسینزاده بیان کرد: طبق فقه شیعه، اگر تهدیدکننده در عمل سلاح بکشد (اعم از سلاح سرد یا گرم یا ابزارهای الکترونیک برای جنگ روانی)؛ قصد ایجاد رعب و وحشت عمومی یا تضعیف ارکان حکومت اسلامی داشته باشد؛ ممکن است یکی از چهار مجازات در آیه ۳۳ سوره مائده شامل حالش شود: قتل، به دار آویختن، قطع دست و پای مخالف، تبعید، البته اجرای آن به تشخیص قاضی و ولی فقیه است.
وی یادآور شد: ولایت فقیه یک نظریه ریشهدار در فقه سیاسی شیعه است که از جانب امام خمینی رحمتاللهعلیه به صورت نظاممند مطرح شد، این نظریه بر آن است که در عصر غیبت امام معصوم علیهالسلام، فقیه جامعالشرایط باید عهدهدار هدایت سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی باشد، مرجعیت دینی و ولایت سیاسی در این نظریه، مکمل یکدیگرند و مشروعیت نظام سیاسی از فقیه عادل نشأت میگیرد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ولی فقیه درحقیقت ستون ثبات نظام و ضامن امنیت ملی در گفتمان اسلامی-ایرانی است، اظهار کرد: ولیفقیه نهتنها رهبر سیاسی است، بلکه نماینده مرجعیت دینی، حافظ استقلال کشور، و محور وحدت ملی است، تهدید وی، تهدید کلیت ساختار سیاسی و امنیتی کشور است، در واقع حمله به ولیفقیه، حمله به ساختار نظام، تضعیف ولایت، تضعیف اقتدار ملی و مشروعیت سیاسی و تبعیت از ولایت، ضامن انسجام داخلی و مقاومت در برابر هجمهها است.
استاد حوزههای علمیه در ادامه بیان کرد: دلایل استراتژیک برای تقویت این گفتمان حفظ انسجام اجتماعی، ترویج گفتمان حمایت از ولایت فقیه، عنصر وحدت در میان گروههای متکثر جامعه است.
وی افزود: حمله به ولایت فقیه، ابزار نفوذ رسانههای بیگانه برای تضعیف مقاومت مردم است، مشروعیت مردمی ولایت فقیه، پشتوانه اصلی بقا و رشد انقلاب اسلامی است، از منظر فقهی، تهدید علنی یا غیرعلنی علیه مقام رهبری در صورت وجود ارعاب عمومی و آثار اجتماعی مخرب، میتواند مصداق محاربه باشد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه الزهرا، حجتالاسلام حسینزاده ادامه داد: طبق نظر آیتالله مکارم شیرازی، این تهدیدها باید با قاطعیت برخورد شود، از حیث سیاسی و امنیتی، تقویت گفتمان حمایت از ولایت فقیه، مرجعیت شیعه و امنیت ملی، ضرورتی حیاتی در شرایط جنگ ترکیبی و جنگ روایتهاست.
انتهای پیام
نظرات