• پنجشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۴ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404041207792
  • خبرنگار : 50004

یک استاد دانشگاه:

ایده پردازی مبتنی بر تفکر بازار و نوآوری، رمز موفقیت اقتصادی شرکت‌هاست

ایده پردازی مبتنی بر تفکر بازار و نوآوری، رمز موفقیت اقتصادی شرکت‌هاست

ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه و کارشناس حوزه استراتژی و توسعه بازار، ایده پردازی مبتنی بر تفکر بازار و نوآوری را از جمله رموز موفقیت شرکت‌های بزرگ عنوان کرد و افزود: اقتصاد کشورهای موفق در زمینه‌های کسب و کار به واسطه تفکر بازار به حیات خود ادامه می‌دهند و فناوری در آن کشورها یه صنعت و بازار منتقل شده است.

حسین دانشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارآفرینی بحثی الزامی در جامعه به شمار می‌آید و با اشاره به جایگاه کارآفرینی در آموزه‌های دین اسلام، اظهار کرد: تاکید دین اسلام بر این است که هر فردی برای خودش کار کند و پیشوایان دینی ما از جمله پیامبر(ص) نیز علاوه بر شخصیت دینی والایی که داشتند، برای خود کار می‌کردند و تاجر موفقی بودند.

وی که در حوزه فرهنگی و قرآنی نیز فعالیت‌های شاخصی دارد، ادامه داد: تجارت و کسب و کار ریشه عمیقی در تفکرات دینی ما دارد و نسبت به قدم گذاشتن در تجارت و ورود به حوزه کسب و کار توصیه شده است. همچنین چارچوب‌های اخلاقی نیز در این خصوص در دین اسلام به شدت مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

وی با تبیین برخی تجربیاتش در حوزه‌های فناوری، نداشتن تفکر بازار را از جمله چالش‌ها و نقطه ضعف‌های اصلی عنوان کرد و ادامه داد: منظور از این‌ نکته فقط در زمینه بازرگانی و صادرات نبوده و بلکه داشتن درک از چگونگی بازاریابی، داشتن استراتژی، برند و برنامه‌ریزی در این زمینه از جمله مواردی است که برای موفقیت در حوزه کسب و کار باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از تولید کنندگان ما مراحل بعد از تولید را نمی‌دانند؛ در حالی که مبنای تفکر بازار در هزاره سوم، ایجاد زیرساخت‌ها بر مبنای این تفکر است.

وی افزود: دانشگاه‌های نسل سوم، امروزه دنیا را متحول کرده‌اند.

دانشور، با اشاره به علت رو به افول گذاشتن اقتصادهای قدیمی گفت: حتی این اقتصادها نیز در اغلب موارد نتوانستند خود را با شرایط موجود تطبیق دهند و همان روند تولیدی قدیمی را ادامه می‌دهند. معتقد هستم که محرومیت‌ها و تحریم‌های مقطعی، چندان مانع موفقیت بازارها نخواهند شد.

این مشاور ارشد حوزه استراتژی و توسعه بازار شرکت‌های تولیدی بین‌المللی تجاری و تولیدی خاطرنشان کرد: ما به بازار ۹۰ میلیونی و ظرفیت‌های بازار دسترسی داریم و با وجود تجربه سختی‌های زیاد، مسیرهای توسعه زیادی داریم و اگر فضا کمی بهتر شود، آینده بسیار خوبی را می‌بینیم؛ چرا که بازارها و ظرفیت‌های دست نخورده زیادی داریم و می‌توانیم به ظرفیت‌های عجیبی دست پیدا کنیم.

وی در خاتمه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ما داخلی است، گفت: امروزه مسئله تخصیص ارز در کشور ما به چالشی استراتژیک و کابوسی برای تولید کنندگان تبدیل شده است و این مهم یکی از موانع عدم موفقیت در حوزه کسب و کار به شمار می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha