محرم امسال به دلیل همزمانی با تجاوز رژیم صهیونی به ایران و تحمیل جنگ ۱۲ روزه نسبت به سالهای قبل متفاوتتر است. مردم ایران با مقاومت خود نشان دادند ملت امام حسین(ع) هستند و شهادت و از دست دادن فرماندهان، دانشمندان و عزیزانشان خللی در اراده پولادین آنها در نبرد با حکومتهای ظالم و استکباری عالم ایجاد نخواهد کرد.
حال بهمناسبت روز عاشورا، که نه یک واقعه تاریخی صرف بلکه پیوند آسمانی برای زنده نگه داشتن ارزشهایی مانند کرامت، غیرت، وفای به عهد، عفت و غیرت دینی بود. با حجتالاسلام محمد حائری شیرازی، پژوهشگر قرآن و حدیث، به گفتوگو پرداختیم که در ادامه آن را میخوانیم:
ایسنا: این روزها تحلیلهای مختلفی پیرامون پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل غاصب مطرح شده است. بهعنوان یک متخصص در معارف عاشورا، ارزیابی شما از این رویداد چیست؟
اتفاقی که افتاد، چیزی فراتر از یک پاسخ نظامی یا سیاسی بود؛ ما در واقع شاهد بازآفرینی یک آموزه کاملاً حسینی در ساحت معاصر بودیم. امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمود: «الموت فی عزّ خیرٌ من الحیاة فی ذلّ» مرگ با عزت از زندگی در ذلت بهتر است.
این یک شعار نیست؛ این یک اصل تمدنی و فرهنگی است. ما در پاسخ ایران به اسرائیل متجاوزگر دیدیم که مسئولان و فرماندهان کشور، بهجای سازش، بهجای عقبنشینی یا حتی مماشات، انتخابی عزتمحور کردند. این انتخاب، عین راهبرد حسینی بود.
ایسنا: برخی معتقدند باید از درگیری پرهیز کرد. پاسخ شما با توجه به کلام امام حسین چیست؟
این همان دوگانهای است که امام حسین (ع) در روز عاشورا به زیبایی ترسیم کرد. حضرت فرمود: «الدعی ابن الدعی قد ترکنی بین السلة والذلة، وهیهات له ذلک منی، هیهات منا الذلة» این حرامزاده ما را میان شمشیر و ذلت قرار داده است؛ اما ما اهل ذلت نیستیم!
این دوگانه همواره در تاریخ بوده و هست. یا باید از حق عقبنشینی کرد، یا باید در برابر باطل ایستاد. اسرائیل منحوس امروز، یزید زمان ماست؛ رژیمی که با وحشیگری بر مردم بیگناه، خصوصاً در غزه، و اخیرا در ایران، آتش میبارد. مگر میشود در برابر این ظلم بیتفاوت بود؟
امام حسین فرمود: ما اهل خواری نیستیم. و امروز هم مردم ایران، همین را نشان دادند.
ایسنا: برخی نگران عواقب تقابل با قدرتهای جهانی هستند. آیا آموزههای حسینی پاسخی به این نگرانی دارند؟
این نگرانیها طبیعی است، اما راهبرد حسینی به ما میگوید که در هر زمانهای، اگر حکومتی فاسد، ظالم و نامشروع بر امت مسلط شود، سکوت مساوی با دفن اسلام است. امام حسین (ع) دربارهی یزید فرمود: «علی الإسلام السلام، إذ قد بلیت الأمة براعٍ مثل یزید» باید فاتحه اسلام را خواند، چون امت گرفتار رهبری چون یزید شده است.
ما در برابر رژیمی قرار داریم که نهتنها مشروع نیست، بلکه آشکارا با اصول انسانی و دینی در تضاد است. وقتی رهبر معظم انقلاب در برابر چنین ظلمی ایستادند، در واقع نقش یک "راعی صالح" را ایفا کردند؛ راعیای که حاضر نیست امت را قربانی مصلحتسازیهای سیاسی کند.
ایسنا: بهعنوان پرسش پایانی، تحلیل شما از مفهوم «آتشبس یکطرفه» رژیم صهیونیستی چیست؟
به گمان من، این همان مصداق «الرعب جند من جنود الله» است. رژیم صهیونیستی گمان میکرد با حمله به نقاطی از ایران، اقتدار کشور را خدشهدار میکند، اما با پاسخ ایران، دچار بحران بازدارندگی و عقبنشینی استراتژیک شد. آنها نه بهخاطر رأفت، که از ترس واکنش دوم ایران آتشبس اعلام کردند. این همان قدرتی است که از مکتب عاشورا سرچشمه میگیرد: مقاومت، شرافت، و بازدارندگی از دل ایمان.
واکنش ایران به تجاوز اسرائیل، صرفاً یک اقدام نظامی نبود؛ روایتی معاصر از عاشورا بود. همانگونه که امام حسین (ع) عزت را به جان خرید، امروز نیز این ملت نشان داد که ذلتپذیر نیست. فرماندهان ما، ادامهدهندگان راه حسیناند، و ملت ما، فرزندان عاشورا.
انتهای پیام
نظرات