• شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404042817206
  • خبرنگار : 50653

هوشمندسازی شهری با نگاه مخاطب‌محور/ رونمایی از زیرساخت‌های جدید شهری در اصفهان

هوشمندسازی شهری با نگاه مخاطب‌محور/ رونمایی از زیرساخت‌های جدید شهری در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به فاصله میان تولید علم و کاربرد در حوزه هوش مصنوعی، بر لزوم بازنگری در شیوه ارائه خدمات شهری تأکید کرد و گفت: تحقق شهر هوشمند زمانی ممکن است که تحول دیجیتال با نگاهی مخاطب‌محور و نه صرفاً فنی، در بستر حکمرانی، زیرساخت و خدمات توسعه پیدا کند.

سعید فردانی، امروز شنبه ۲۸ تیر در هفتادویکمین ویژه برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت آیین بهره‌برداری از پروژه‌های جدید هوشمندسازی شامل «بلیت الکترونیکی حمل‌ونقل»، «سکوی اصفهان هوشمند»، «طرح اصفهان+۲۲۰»، «سامانه اصفهان من» و «دستیار هوشمند اصبات» اظهار کرد: هرکس که در مسیر تحقق شهر هوشمند و تحول دیجیتال فعالیت می‌کند، باید به یک واقعیت توجه داشته باشد. طبق آمار، ایران از نظر تولید علمی در حوزه هوش مصنوعی رتبه ۱۷ جهان را دارد، اما از نظر کاربرد و پیاده‌سازی فراتر از رتبه ۷۰ است.

وی با بیان اینکه همین فاصله معنادار بین تولید علم و کاربرد عملی موضوع مهمی را برای ما روشن می‌کند، افزود: در حوزه دانشگاهی و فنی، ایران خوب حرکت کرده و رتبه ۱۷ نشان از توان علمی ما دارد، اما وقتی پای تعامل با جامعه و کاربردی‌سازی فناوری‌ها به میان می‌آید، ضعف داریم و نیاز به بازنگری اساسی احساس می‌شود.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی با تأکید بر اینکه دیگر نمی‌توانیم همانند گذشته خدمت ارائه دهیم، چرا که مردم نیز تغییر کرده‌اند، ادامه داد: سبک زندگی، روش خرید، نظام بانکی و حتی مراجعه به فروشگاه‌ها همه دچار تحول شده‌اند. ما نیز در مدیریت شهری باید از این تحولات استفاده کنیم و از آن رتبه ۱۷ علمی، پلی به کاربرد و خدمات هوشمندانه‌تر در رتبه‌های بالاتر بزنیم.

فردانی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف، قطعاً نیازمند یک نقشه راه و چارچوب مشخص هستیم، تصریح کرد: زمانی‌که هوشمندسازی را به‌عنوان یک رویکرد پیچیده و در عین حال چندبُعدی وارد مدیریت شهری می‌کنیم آن هم در ساختاری که تنوع و تعدد خدمات و سازمان‌ها بالا است، باید مثل یک فیلم‌نامه یا نقشه راه منسجم به آن نگاه کنیم.

وی اضافه کرد: سه‌بُعد حکمرانی و مدیریت، زیرساخت‌های فنی و خدمات هوشمند را در اصفهان دنبال کرده‌ایم. این سه بعد، بخش‌های اصلی الگوی مفهومی ما هستند و باید به‌صورت متوازن دیده شوند. معمولاً در صنایع و حتی خدمات، تمرکز روی زیرساخت فنی زیاد است، اما بخش‌های مدیریتی و حکمرانی متناسب با آن توسعه پیدا نمی‌کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان بیان کرد: اگر به‌دنبال هوشمندسازی ملی هستیم، ساختارها نیز باید متناسب با آن تغییر کنند. نمی‌توان تنها از منظر فنی به موضوع شهر هوشمند نگاه کرد. اگر این سه‌بُعد با هم به‌خوبی پیش بروند، دستاوردهایی  به‌نام خدمات هوشمند و الکترونیکی نه صرفاً برای خودمان، بلکه از نگاه مخاطب خواهیم داشت.

فردانی گفت: دنیا نشان داده موفقیت در شهر هوشمند، از آن جایی شروع می‌شود که نگاه مخاطب‌محور جایگزین نگاه سازمان‌محور شود. باید در سازمان قدم بزنیم تا نیازهای واقعی را بشناسیم، اصلاحات لازم را اعمال کنیم و تغییرات مناسب را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: در هوشمندسازی ما باید تحول را ببینیم؛ تحولی در سطح کسب‌وکار، نه صرفاً در سطح وظیفه یا فرایند. اگر فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی را وارد کنیم، اما تنها در سطح وظیفه و فرایند باقی بمانیم، موفق نخواهیم بود.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی اظهار کرد: نخستین مورد، طرح «اصفهان من برای ۲۲۰» است که برشی یک‌ساله از همان نقشه راه محسوب می‌شود. سال گذشته در روز فناوری اطلاعات به مردم اصفهان وعده دادیم که تا سال آینده، ۲۲۰ خدمت و زیرساخت را در اختیار شهروندان قرار دهیم. امروز برای نخستین بار، زیرساخت شهروندی در اصفهان رونمایی خواهد شد که بخشی از آن دستاورد مهم است.

فردانی اذعان کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوب و مثبت، بر پایه بازخوردهای دریافتی از شهروندان، توسعه و پیاده‌سازی بخش‌هایی از پروژه «اصفهان+ ۲۲۰» بود. بخش‌هایی نظیر دستیار هوشمند شهروندی، باشگاه شهروندان، زیرساخت شناسنامه شهروندی و پرداخت الکترونیکی از جمله اقداماتی هستند که سال گذشته وعده داده شده بود و خوشبختانه امروز به مرحله اجرا رسیده‌اند.

وی متذکر شد: در حوزه خدمات از مجموعه ۲۲۰ خدمت پیش‌بینی‌شده، بیش از ۱۵۰ خدمت آماده بهره‌برداری شده است. این خدمات در پنج دسته مخاطب شهروندان، ارباب‌رجوع‌ها، کارکنان، پیمانکاران و گردشگران و تعاملات بین‌دستگاه هدف‌گذاری و طراحی شده‌اند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان اضافه کرد: یکی از تحولات مهم ایجاد ۶۰ خدمت غیرحضوری بود که در راستای تسهیل امور ارباب‌رجوع پیاده‌سازی شد. این موضوع با مشارکت فعال ستاد شهرداری، مناطق و سازمان‌ها صورت گرفت. طراحی، پیاده‌سازی و ادامه این مسیر، در عمل یک گام تحولی واقعی در حوزه خدمات شهری محسوب می‌شود.

فردانی اظهار کرد: در بخشی دیگر از پروژه، با عنوان «اصفهان من»، ما دو سامانه‌ یکپارچه را معرفی کرده‌ایم که به شکل یک میز خدمت دیجیتال برای شهروندان عمل می‌کنند. نتایج به‌دست‌آمده قابل توجه است، تعداد کاربران این دو سامانه به ۶۹۰هزار نفر رسیده است. این آمار، با توجه به جمعیت شهر اصفهان و در مقایسه با سایر کلان‌شهرها عدد بسیار خوبی است. در همین راستا، امید داریم با اتصال یکی از شرکت‌های بزرگ اتوبوسرانی به این زیرساخت‌ها، میزان بهره‌مندی بیشتر نیز حاصل شود. تعداد کل نصب اپلیکیشن به ۲۷۰ هزار مورد رسیده است.

وی افزود: نرخ رضایت‌مندی پیش از اختلالات اخیر اینترنتی حدود ۷۲درصد بود که به دلیل مشکلاتی که در جریان جنگ سایبری ۱۲روزه پیش آمد، به ۶۶درصد کاهش یافت. در حال حاضر، اقدامات لازم برای افزایش دوباره این میزان در دست اجرا است.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۲۵ هزار درخواست الکترونیکی در سامانه‌ها ثبت شده است. اگر این حجم از خدمات به صورت حضوری انجام می‌شد، قطعاً باعث افزایش بار ترافیکی، مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست و اتلاف وقت شهروندان می‌شد. این میزان، نشان‌دهنده تأثیر مثبت واقعی در بهره‌وری شهری است. تا امروز ۸۶درصد پیشرفت داشته‌ایم و ۱۱ مورد به مرحله نهایی رسیده‌اند. مابقی نیز طی ماه‌های آینده تکمیل خواهند شد.

فردانی یادآور شد: هدف‌گذاری ما ارائه ۱۵۰ خدمت بود که با رشد ۳۵ درصدی، این تعداد افزایش پیدا کرده و هم‌اکنون همه این خدمات آماده ارائه به شهروندان هستند. این دستاوردها، نشانه‌ای از تعهد، صداقت و برنامه‌ریزی منسجم در ارائه خدمات هوشمند به شهروندان است و ما این مسیر را با همراهی مجموعه‌های تخصصی، کارشناسان و حمایت مدیران ارشد ادامه خواهیم داد. در ادامه حرکت شهر اصفهان به سوی خدمات هوشمند، برای نخستین‌بار در کشور به صورت یکپارچه، شاهد امکان پرداخت الکترونیکی کرایه اتوبوس با استفاده از QR کد در برنامه کاربردی «اصفهان من» هستیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این طرح افزود: این طرح با هدف کاهش هزینه‌های زیرساختی، جلوگیری از فرسودگی تجهیزات فیزیکی، یکپارچه‌سازی پرداخت‌های شهری و نیز ارائه داده‌های تحلیلی دقیق برای تصمیم‌سازی بهتر اجرا شده است. شهروندان می‌توانند با نصب برنامه کاربردی «اصفهان من»، بدون نیاز به کارت فیزیکی، تنها با یک QR کد، کرایه سفر خود را پرداخت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha