• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۴ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1404043119371
  • خبرنگار : 50212

طرح «مدرسه اولیا»، هدایت مشوق‌های مالیاتی به سمت تحقق عدالت آموزشی

طرح «مدرسه اولیا»، هدایت مشوق‌های مالیاتی به سمت تحقق عدالت آموزشی

ایسنا/مرکزی معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه اداره‌کل نوسازی مدارس این استان با امضای تفاهم‌نامه طرح ملی «مدرسه اولیاء - هر استان، یک مدرسه توسط اولیاء»، گام تاریخی در توسعه زیرساخت‌های آموزشی برداشت، گفت: این طرح با مشارکت گسترده اولیای دانش‌آموزان، خیرین و بهره‌گیری از مشوق‌های مالیاتی، به دنبال تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم و ایجاد فضاهای آموزشی ایمن و پویا برای دانش‌آموزان است.

مجتبی ربیعی، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای طرح ملی «مدرسه اولیاء» در استان اظهار کرد: این طرح که با همکاری اداره‌کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش طراحی شده، در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، بر مشارکت فعال خانواده‌ها، خیرین حقیقی و حقوقی و استفاده از ظرفیت‌های مسئولیت‌های اجتماعی و مالیاتی تمرکز دارد. هدف اصلی این طرح، ارتقای زیرساخت‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، تقویت حس تعلق اولیا به فرآیند تعلیم و تربیت و ایجاد محیط‌های آموزشی ایمن و پویا برای دانش‌آموزان است.

وی گفت: نخستین تفاهم‌نامه این طرح برای احداث دو مدرسه سه‌کلاسه در روستای بصری از توابع شهرستان شازند و یک مدرسه شش‌کلاسه در روستای ابراهیم‌آباد اراک امضا شده است. علاوه بر این، پروژه مرمت و بهسازی سرویس‌های بهداشتی در شهر غرق‌آباد بخش نوبران شهرستان ساوه نیز توسط انجمن اولیای مدارس اجرا خواهد شد.

وی در خصوص اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح گفت: هر یک از مدارس سه‌کلاسه با مساحت ۳۴۰ مترمربع و با اعتبار هفت میلیارد تومان ساخته می‌شود و برای مدارس با کلاس‌های درس بیشتر این میزان، هزینه به تناسب هر کلاس افزایش خواهد یافت. این پروژه‌ها به نام انجمن اولیای مدارس نام‌گذاری خواهند شد تا انگیزه‌ای برای مشارکت بیشتر خانواده‌ها ایجاد شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه این پروژه‌ها با هدف تأمین فضای آموزشی استاندارد و پایدار برای دانش‌آموزان مناطق محروم طراحی شده‌اند، به مدل اجرایی طرح اشاره کرد و گفت: طرح «مدرسه اولیاء» به‌صورت مشارکتی اجرا می‌شود؛ به این معنا که انجمن اولیای مدارس، مسئولیت شروع پروژه‌ها را بر عهده دارد و پس از پیشرفت فیزیکی، تکمیل و تجهیز آنها توسط اداره‌کل نوسازی مدارس استان مرکزی با تأمین بودجه دولتی انجام خواهد شد.

وی افزود: در این طرح‌ها، به دلیل ماهیت مردمی، از وابستگی صرف به اعتبارات دولتی کاسته شده و با مشارکت اولیا و خیرین، سرعت و کیفیت اجرای پروژه‌ها افزایش می‌یابد. در این راستا، هر استان یک پروژه پایلوت را اجرا می‌کند و استان مرکزی به‌عنوان پیشرو، سه پروژه را به‌صورت همزمان آغاز کرده است.

این مقام مسئول به اهداف و اهمیت طرح اشاره کرد و گفت: این طرح با تمرکز بر مناطق محروم و فاقد حامی مالی، به دنبال تحقق عدالت آموزشی و تربیتی است و اهداف کلیدی آن شامل ارتقای عدالت آموزشی با هدف تأمین فضای آموزشی مناسب در مناطق کم‌برخوردار برای کاهش شکاف آموزشی، افزایش مشارکت مردمی به منظور جلب همکاری اولیای دانش‌آموزان در فرآیند ساخت، تجهیز و نگهداری مدارس، تقویت حس تعلق، با هدف ایجاد انگیزه در خانواده‌ها برای مشارکت فعال در آموزش فرزندانشان و پایداری زیرساخت‌های آموزشی در راستای تضمین کیفیت و دوام فضاهای آموزشی از طریق مشارکت مردمی و خیرین است.

ربیعی تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های آموزشی با مشارکت مردم، نه‌تنها به پایداری آموزش کمک می‌کند، بلکه اولیا را با چالش‌ها و دغدغه‌های دستگاه‌های دولتی مانند کمبود اعتبار و مشکلات تامین فضای آموزشی آشنا می‌کند. این آگاهی باعث می‌شود اولیا پس از تکمیل پروژه‌ها، در حفظ و نگهداری فضاهای آموزشی کوشاتر باشند.

وی به نقش خیرین و مشوق‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: استان مرکزی از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز به‌طور گسترده استفاده می‌کند، به‌ویژه در شهرستان ساوه که عمده پروژه‌های مدرسه‌سازی با حمایت خیرین انجام می‌شود.

ربیعی با اشاره به محدودیت اعتبارات دولتی به دلیل تنش‌های آبی و خشکسالی و تخصیص اعتبارات به منظور جلوگیری از بحران در تامین آب اظهار کرد: بدون مشارکت خیرین و آحاد مردم، تأمین منابع مالی برای ساخت مدارس با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای تشویق مشارکت، تبصره ۲۰ بند «خ» مالیاتی برنامه هفتم توسعه، معافیت‌های مالیاتی جذابی را برای خیرین و والدین مشارکت‌کننده در نظر گرفته است، گفت: بر این اساس، اگر پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بیش از ۵۰ درصد باشد، مشارکت‌کنندگان تا ۲۵ درصد از اصل مالیات معاف می‌شوند. به‌عنوان مثال، هزینه‌کرد یک میلیارد تومان در پروژه، ۲۵۰ میلیون تومان معافیت مالیاتی به همراه دارد. این مشوق به‌ویژه برای صنعتگران و والدینی که توانایی مالی دارند، جذابیت بالایی دارد و منابع مالی آنها را به سمت توسعه فضای آموزشی هدایت می‌کند.

۱۳۹ پروژه در فاز نخست نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی

وی در خصوص وضعیت مدرسه‌سازی در استان مرکزی، گفت: در فاز نخست نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، ۱۳۹ پروژه با ۷۳۸ کلاس درس در استان مرکزی در حال اجراست. این پروژه‌ها با ترکیبی از منابع دولتی، خیرین، مسئولیت‌های اجتماعی، مالیات‌های نشاندار و بند «خ» مالیاتی تأمین مالی می‌شوند. ما به دنبال استفاده از طیف‌های گسترده مردمی، از جمله انجمن اولیای مدارس، هستیم تا مشارکت در مدرسه‌سازی فراگیرتر شود.

ربیعی بیان کرد: اداره‌کل نوسازی مدارس استان مرکزی با انتشار فراخوان و اطلاع‌رسانی گسترده، از اولیای دانش‌آموزان دعوت کرده است تا در این طرح ملی مشارکت کنند. مناطق هدف برای اجرای پروژه‌ها مشخص شده و اولیا می‌توانند با پیوستن به این طرح، نقش مستقیمی در بهبود زیرساخت‌های آموزشی فرزندان خود داشته باشند. این مشارکت نه‌تنها به تأمین فضای آموزشی کمک می‌کند، بلکه حس مسئولیت‌پذیری و تعلق اولیا را به نظام آموزشی تقویت می‌کند.

ربیعی با اشاره به چالش‌های موجود در تأمین اعتبارات آموزشی، اظهار کرد: تنش‌های آبی و خشکسالی، بخش عمده‌ای از بودجه‌های دولتی را به خود اختصاص داده و این امر، اعتبارات حوزه مدرسه‌سازی را محدود کرده است. به همین دلیل، مشارکت خیرین و مردم در این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: طرح مدرسه اولیاء به اولیا کمک می‌کند تا با مشکلات ساخت و تجهیز مدارس آشنا شوند و از حالت مطالبه‌گری صرف به مشارکت فعال در حل این مشکلات حرکت کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با بیان اینکه طرح ملی «مدرسه اولیاء»، الگویی نوآورانه برای جلب مشارکت مردمی در توسعه زیرساخت‌های آموزشی است، گفت: آغاز سه پروژه پایلوت در سه روستای استان، نویدبخش آینده‌ای روشن برای آموزش در مناطق کم‌برخوردار است. با ادامه این روند و گسترش مشارکت مردمی، استان مرکزی می‌تواند به الگویی موفق برای سایر استان‌ها تبدیل شود و گامی بزرگ در مسیر توسعه پایدار آموزش کشور بردارد. این طرح، با ایجاد هم‌افزایی بین دولت، خیرین و اولیا، نه‌تنها چالش‌های مالی مدرسه‌سازی را کاهش می‌دهد، بلکه به حفظ و نگهداری بلندمدت فضاهای آموزشی کمک می‌کند و آینده‌ای بهتر برای دانش‌آموزان مناطق محروم رقم می‌زند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha