• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404050603103
  • خبرنگار : 50553

/گزارش/

بیماران تحت پوشش تأمین اجتماعی در تنگنای بیمه‌ای!

بیماران تحت پوشش تأمین اجتماعی در تنگنای بیمه‌ای!

ایسنا/قزوین مردم از نحوه ارائه خدمات درمانی اداره‌کل تأمین اجتماعی گلایه دارند و بسیاری از هزینه‌های درمانی را از جیب پرداخت می‌کنند که این امر افزایش بار اقتصادی خانواده‌ها را در پی داشته است؛ در این گزارش به این موضوع پرداخته‌ایم.

سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از ارکان حیاتی، نقش برجسته‌ای در حفظ امنیت اقتصادی و اجتماعی شهروندان دارد، در استان قزوین نیز با توجه به جمعیت بالای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، این سازمان نه تنها به‌عنوان یک نهاد حمایتی، بلکه به‌عنوان یک مرجع مهم در تأمین خدمات بهداشتی، درمانی و اقتصادی برای اقشار مختلف جامعه شناخته شده است. ایسنا در این گزارش، به بررسی وضعیت کنونی تأمین اجتماعی استان قزوین، ازجمله تعداد بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، و مشکلات موجود در ارائه خدمات پرداخته است. 

قیمت دارو در بیمه تأمین اجتماعی با نرخ آزاد تفاوت آنچنانی ندارد

محمود حسینی که یکی از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: من حدود ۱۰ سال است که بیمه تأمین اجتماعی دارم و از خدمات آن استفاده می‌کنم ولی متأسفانه بارها با مشکل روبه‌رو شده‌ام، چند ماه پیش برای درمان یک بیماری خاص به یکی از مراکز درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی مراجعه کردم، اما گفتند که بیمه من هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهد و در نهایت مجبور شدم برای پرداخت هزینه‌ها پول قرض کنم.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات اصلی تأخیر در پرداخت‌هاست و هزینه‌های درمانی و دارویی با تأخیر بسیاری پرداخت می‌شود.

مرضیه تقوی که از دیگر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: وقتی برای دریافت خدمات به درمانگاه‌های طرف قرارداد تأمین اجتماعی می‌روم، پزشکان به ما می‌گویند که بیمه تأمین اجتماعی به موقع پرداخت نمی‌کند و بهتر است هزینه را نقدی پرداخت کنیم، این وضعیت واقعاً سخت است، چون بعضی وقت‌ها توان پرداخت نقدی نداریم و مجبور می‌شویم از وام یا قرض استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی تفاوت خرید دارو به قیمت آزاد و بیمه تأمین اجتماعی را مقایسه می‌کنم می‌بینم تفاونت چندانی وجود ندارد، به نظرم هزینه‌ای که هر ماه برای بیمه پرداخت می‌کنیم منطقی نیست.

فرنوش عابدی بیمه‌شده دیگری است که مدتی در بیمارستان بستری بوده، او به ایسنا می‌گوید: وقتی در بیمارستان بستری شدم، پرستار گفت که بخشی از خدمات پزشکی تحت پوشش بیمه قرار ندارد، وقتی پیگیری کردم، متوجه شدم که برخی از داروها و آزمایشات به‌دلیل محدودیت‌های بیمه تأمین اجتماعی، به بیماران تعلق نمی‌گیرد، خیلی از خدمات باید به صورت آزاد پرداخت شود و این فشار زیادی به بیمه‌شدگان تحمیل می‌کند.

چالش‌های بیمه تأمین اجتماعی در درمانگاه‌های خصوصی

مدیر یک درمانگاه خصوصی نیز در این باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: مشکلات بیمه تأمین اجتماعی نه تنها برای بیمه‌شدگان، بلکه برای ما هم چالش‌برانگیز است، درمانگاه ما با بیمه تأمین اجتماعی همکاری می‌کند، اما پرداخت‌های آن با تأخیر بسیار زیادی همراه است، در بسیاری از مواقع، بیماران تحت پوشش بیمه نمی‌دانند که باید هزینه‌ها را خودشان پرداخت کنند و این باعث سردرگمی می‌شود.

وی می‌گوید: گاهی اوقات پرداخت‌ها آنقدر کم است که نمی‌توانیم خدمات را به درستی به بیماران ارائه دهیم و این روند سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به بیمه تأمین اجتماعی شده ست.

یک پزشک عمومی دیگر در درمانگاه تأمین اجتماعی به ایسنا می‌گوید: متأسفانه در بسیاری مواقع، مبلغ پرداختی از سوی بیمه تأمین اجتماعی برای درمان‌های تخصصی بسیار کم است و این باعث می‌شود که مراکز درمانی نتوانند هزینه‌های درمان را جبران کنند و بسیاری از بیماران برای ادامه درمان مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی از جیب خود می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: در مواردی مشاهده می‌کنیم که بیمه تأمین اجتماعی برخی خدمات مانند آزمایش‌ها یا داروها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، در حالی که بسیاری از بیماران به این خدمات نیاز دارند و نمی‌توانند آن‌ها را به‌صورت آزاد تهیه کنند.

این پزشک بیان می‌کند: به نظرم اصلاحات سریع در فرآیندهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی و همکاری بیشتر بین سازمان‌ها و مراکز درمانی، می‌تواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند تا حداقل در این وضعیت معیشتی درد بیشتری بر روی درد بیماران گذاشته نشود.

رشد خدمات درمانی تأمین اجتماعی استان قزوین در سه ماهه اول سال جاری

در ادامه کامبیز شقاقی، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه تعداد اعمال جراحی در بیمارستان رازی قزوین و تاکستان با ۷۹۰ عمل جراحی  هفت درصد رشد داشته است.

وی می‌گوید: همچنین تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان رازی قزوین و تاکستان به ۷۷۹۰ نفر رسیده که این آمار نسبت به سال گذشته، پنج درصد افزایش یافته است.

شقاقی بیان می‌کند: در بخش درمان سرپایی نیز شاهد افزایش مراجعه‌کننده هستیم، در بهار سال جاری، ۳۳۲ هزار و ۷۴۰ نفر به پزشکان عمومی مراکز درمانی مراجعه کردند و ۶۸ هزار و ۱۶۰ نفر از خدمات پزشکان متخصص بهره‌مند شدند، همچنین ۱۱ هزار و ۱۴۰ نفر برای دریافت خدمات دندانپزشکی به مراکز ملکی مراجعه کردند. 

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: تعداد مراجعات به کارشناسان مامایی در سطح استان ۱۵ هزار و ۹۵۰ مراجعه و تعداد زایمان های طبیعی و سزارین به ترتیب ۵۶۰ و ۳۹۰ زایمان است.

وی مطرح می‌کند: تعداد نسخ دارویی صادرشده در بهار امسال به ۵۵ هزار و ۵۸۰ نسخه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد رشد داشته است.

این مسئول با اشاره به اقدامات ویژه در زمینه حمایت از زوجین تصریح می‌کند: در بهار سال جاری، ۱۴۰ زوج برای دریافت خدمات درمانی پرونده تشکیل داده‌اند و مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۶ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۵۶ به آن‌ها پرداخت شده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۳ نیز ۹۲۹ زوج با مبلغ ۶۵ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۸۴۰ تومن از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند.

شقاقی عنوان می‌کند: استان قزوین با دارا بودن دو بیمارستان رازی در قزوین و تاکستان و هفت مرکز درمانگاهی و یک پلی‌کلینیک به بیمه‌شدگان قزوینی در بخش بستری و سرپایی خدمات کامل ارائه می‌دهد، به طور کلی نیز این مدیریت با ۱۳ بیمارستان، ۴۰ درمانگاه عمومی، چهار پلی‌کلینیک و درمانگاه تخصصی، ۶ مرکز بهداشتی و درمانی، ۳۱۳ پزشک، ۱۲۷ پزشک عمومی، ۱۴۵ پزشک متخصص و ۴۱ دندانپزشک طرف قرارداد است.

وی می‌گوید: بیمارستان رازی با ۲۲۷ تخت فعال و بیمارستان تاکستان با ۱۰۵ تخت فعال، به‌طور روزانه به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خدمات بستری ارائه می‌دهند.

کمبود پزشک در رشته‌های رادیولوژی، جراح مغز و اعصاب و ارتوپد

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین بیان می‌کند: هم اکنون در استان قزوین در رشته‌های رادیولوژی، جراح مغز و اعصاب و ارتوپدی کمبود پزشک داریم.

وی خاطرنشان می‌کند: برای تجهیز یونیت‌های دندانپزشکی به دستگاه آمالگام، دو میلیارد ریال اعتبار تاکنون پرداخت شده است، همچنین در کنار این اقدام، مدیریت درمان تامین اجتماعی قزوین ۴۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است.

این مسئول مطرح می‌کند: برای ارتقا سطح خدمات تصویربرداری مراکز درمانی نیز، درمانگاه‌های مراکز بوئین‌زهرا، آبیک و شهرصنعتی البرز به رادیوگرافی تک دندان و دیجیتالی کردن تصویر گرافیکی مجهز شدند که به این منظور نیز ۱۸ میلیارد ریال اعتبار پرداخت شده است.

وی عنوان می‌کند: تهیه دستگاه کراس‌مچ تمام اتوماتیک با تخصیص ۱۷۰ میلیارد ریال، دستگاه اکوکاردیوگرافی رنگی به میزان ۲۰ میلیارد ریال و دستگاه سونوگرافی رنگی با ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

شقاقی اعلام می‌کند: تخصیص ۱۴ میلیارد ریال جهت خرید ابزارشوی اتوماتیک برای بیمارستان تاکستان، ۱۶ میلیارد ریال برای تهیه دو عدد چراغ سیالتی، پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جهت خرید دستگاه تشخیص سختی عروق برای بیماران دیابتی درمانگاه شهید بهشتی و ۱۰ میلیارد ریال نیز برای تهیه یخچال‌های پزشکی جهت نگهداری استاندارد کیت‌های آزمایشگاهی و دارویی هزینه شده است.

وی اضافه می‌کند: همچنین خرید و راه‌اندازی یک دستگاه سی تی اسکن تاکستان ۲۳۰ میلیارد ریال، تهیه دستگاه آماده‌سازی بافت‌های پاتولوژی به میزان چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای بیمارستان رازی و دستگاه الکتروشوک به مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای درمانگاه قائم شهر محمدیه نیز از دیگر دستگاه های خریداری شده از سوی تامین اجتماعی استان برای ارتقا ارائه خدمات پزشکی و درمانی استان بوده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: نیازسنجی این مدیریت برای خرید تجهیزات پزشکی طی سال جاری شامل تهیه یک دستگاه فیکو، تخت‌ بیمارستانی و چراغ‌های اتاق عمل، دستگاه سنگ شکن، رادیولوژی ستون سقفی دیجیتال، آندوسکوپی، کلونوسکوپی، سیستم تصویر هیستروسکوپی، دستگاه لاپاراسکوپی برای انجام اعمال جراحی زنان و عمومی، تهیه سلکانتر انژکتور سی تی اسکن، ونتیلاتور ماشین بیهوشی، تهیه یونیت دندانپزشکی جدید و دستگاه اتو آنالایزر در دستور کار قرار گرفته که برآورد اعتبار مورد نیاز برای خرید تجهیزات یاد شده در سال جاری حدود ۸۴۰ میلیارد ریال است.

شقاقی همچنین در خصوص خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج اظهار می‌کند: در بهار سال جاری، ۶۱۰ پرونده مربوط به این بیماران رسیدگی شده و مبلغ ۳۱ میلیارد ریال برای این بیماران پرداخت شده است.

بدهی تأمین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد قزوین چقدر است؟

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین می‌گوید: مبلغ بدهی بیمه تأمین اجتماعی استان قزوین به مراکز طرف قرارداد ۱.۹۹۹‌.۸۸۴.۱۷۷.۰۲۸ ریال است؛ اگر گردش مالی و نقدینگی سازمان به موقع تأمین نشود قادر به ارائه خدمات نبوده و با چالش مواجه می‌شویم.

وی تصریح می‌کند: آخرین پرداختی به بیمارستان‌های خصوصی مربوط به دی ماه سال قبل است و ما هم اکنون هفت ماه عقب هستیم البته ۶ ماه عقب ماندگی در همه جای کشور وجود دارد و آخرین پرداختی در کشور مربوط به بازی زمانی دی ماه است.

 ۶۷ درصد قزوینی‌ها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند

در ادامه شهرام انصاری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: هم اکنون ۹۲۰ هزار نفر از جمعیت استان قزوین تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که این آمار معادل ۶۷ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، در سطح کشور نیز ۵۵ درصد از جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند.

وی ضمن اشاره به آمار مستمری بگیران استان می‌گوید: هم اکنون ۱۰۸ هزار و ۱۵۷ نفر مستمری بگیر در استان قزوین وجود دارد که از خدمات مختلف این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیر تأمین اجتماعی استان قزوین ادامه می‌دهد: تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان در استان به ۲۹۲ هزار و ۳۳۱ نفر رسیده است که این آمار را نشان‌دهنده رشد ۱.۳ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وی در خصوص میزان مقرری بگیران بیکاری در استان قزوین تصریح می‌کند: هم اکنون ۳۵۶۴ نفر در استان قزوین از مقرری بیکاری تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند که این اقدامات به‌منظور حمایت از افراد بیکار و ایجاد امنیت اقتصادی برای آن‌ها صورت می‌گیرد.

انصاری در پایان تأکید می‌کند: این سازمان در راستای رفع نیازهای درمانی، بیمه‌ای و حمایتی مردم، همواره در تلاش است تا خدمات خود را بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا، با وجود رشد قابل توجه تعداد بیمه‌شدگان استان قزوین، سازمان تأمین اجتماعی همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو است که نیازمند توجه ویژه است. به‌رغم پوشش ۶۷ درصدی جمعیت استان، کمبود منابع مالی، فشار بر سیستم درمانی و افزایش نیاز به تجهیزات پزشکی، از جمله مسائلی است که تأمین اجتماعی استان در مسیر ارائه خدمات بهتر با آن مواجه است.

با توجه به افزایش تعداد بیمه‌شدگان، هنوز برخی از بیمه‌شدگان از خدمات به‌موقع و مطلوب بهره‌مند نیستند و این می‌تواند چالش‌هایی برای رضایت مردم و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی به‌وجود آورد. تأمین اجتماعی با تلاش مستمر در جهت رفع این مشکلات و گسترش خدمات، باید به‌دنبال راهکارهای پایدار و بلندمدت باشد تا ضمن ارائه خدمت به بیمه‌شدگان از فشارهای ناشی از نیازهای رو به افزایش، جلوگیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha