سید محسن طباطبایی، قائممقام صدا و سیمای مرکز قم، و دبیر کارگروه فرهنگی و تبلیغی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قم در گفتوگو با ایسنا درباره علت تمایل و استفاده شهروندان از کالاهای خارجی اظهار کرد: از دیدگاه کمیته فرهنگی، ریشه این پدیده بیشتر در مباحث فرهنگی نهفته است، اما نمیتوان فرایندهای اقتصادی و ساختاری که نیاز به اصلاح دارند را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، مصرفکننده وسایل خارجی، بحث کیفیت و رضایتمندی از محصول را مطرح میکنند، البته این دلیلی بر کیفیت تمامی برندهای خارجی نیست؛ اما باید اعتراف کرد که با وجود موقعیت خوب بسیاری از برندهای ایرانی در بازار، در برخی از موارد، عدم رضایت از خدمات پس از فروش و کیفیت کالا باعث شده است که مصرفکننده هنوز به طور کامل به کالای داخلی اعتماد نکند.
طباطبایی تصریح کرد: در کمیته فرهنگی، تمرکز بیشتر بر ابعاد فرهنگی مبارزه با قاچاق است. این تصور که کالای خارجی به عنوان نماد پیشرفت و برتری محسوب میشود، قدمتی بالای ۵۰ تا ۶۰ سال دارد و در کمیته فرهنگی قصد مبارزه با این نگرش را داریم، اما عوامل دیگری نیز در این میان دخیل هستند. بحث اصلی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، استفاده نکردن از کالای قاچاق استریال است لذا اگر کالای خارجی به صورت قانونی وارد شده باشد، استفاده از آن بلامانع است.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، جذب نهادهای مردمی و استفاده از ظرفیتهای مردمی در دستور کار کمیتههای استانی قرار گرفته است، گفت: در جلسات سال ۱۴۰۰ از انجمنهای فعال در این حوزه دعوت کردیم و بخشی از کارها موفقیتآمیز بود که به عنوان مثال، نمایشگاههای دورهای توسط تولیدکنندگان و حتی عرضهکنندگانی که از قبل حرفهای نبودند، اما با هدف ترویج کالای ایرانی اقدام کردند، برگزار شد که یک کار مردمی بود و این نمایشگاهها توسط نهادهایی مانند بسیج نیز حمایت شدند.
طباطبایی اضافه کرد: هنوز نهادهای مردمی (NGO ها) به اندازهای که باید و شایسته است وارد این حوزه نشدند و در فرهنگسازی و تحقیق در این زمینه نقش فعالی نداشتند، امیدواریم با توجه بیشتر به مباحث فرهنگی در حوزه مبارزه با قاچاق شاهد نقش آفرینی بیشتر این نهادها باشیم.
دبیر کارگروه فرهنگی و تبلیغی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قم ادامه داد: اکثر نهادهای مردمی به کمکهای مالی، حمایتهای اعتباری و منابع مالی نیاز دارند، به عنوان مثال، اگر شخصی به دنبال تولیدات هنری برای فرهنگ سازی مبارزه با قاچاق را در نظر داشته باشد، کمیسیون قاچاق استان ظرفیت کمک به این شخص را ندارد و در حال پیگیری برای رفع این مشکل هستیم.
برگزاری دورههای آموزشی برای مبارزه با قاچاق کالا
طباطبایی با بیان اینکه در سه سال گذشته، کمیته فرهنگی مصوبات متعددی را با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اجرا کرده که اکثراً موفقیتآمیز بوده، بیان کرد: تقریباً در سه سال گذشته، جلسات فرهنگی به موضوع مدارس و لوازم التحریر اختصاص یافت و همکاری بسیار خوبی با اداره آموزش و پرورش داشتیم که نمونههایی از این اقدامات؛ برگزاری نمایشگاههای لوازم التحریر ایرانی، ارسال پیامها و محتواهای مرتبط با حوزه قاچاق کالا به والدین با استفاده از ظرفیت برنامه شاد بود.
وی تصریح کرد: طی یک آسیب شناسی ملی که در سطح استان قم هم انجام شد با مصرف بیش از حد لوازم آرایشی قاچاق در جامعه مواجه شدیم که متاسفانه آمار مصرف این محصولات در سطح کشور تکاندهنده است، در این راستا دورههای متعددی در دبیرستانهای دخترانه با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم، برگزار کردیم که در این دورهها آسیب استفاده از کالای قاچاق به ویژه در حوزه لوازم آرایشی و نحوه تشخیص کالای قاچاق از کالای سلامتمحور و سالم آموزش داده شد و این آموزشها در سطح دبیرستانهای دخترانه بسیار موفق بود.
طباطبایی عنوان کرد: در حوزه پوشاک نیز کارهای فرهنگی متعددی انجام شده است، در بسیاری از مدارس، لباس فرم تولید داخل است لذا به آموزش و پرورش توصیه کردیم که استفاده از لوازم تحریر خارجی و پوشاک غیربومی را محدود کنند و اینها جزء خروجی فعالیتها کمیته فرهنگی بود.
وی افزود: اگر همه دستگاهها به ویژه رسانهها، به صورت متحد، هماهنگ و همافزا روی یک موضوع کار کنند، میتوانند افکار عمومی را هدایت کرده و به موفقیت برسند؛ در استان قم، رسانهها همکاری خوبی داشتند اما بخشهای مغفول مانده به عدم زیرساختهای موجود در حوزه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بر میگردد، متاسفانه برای اقدامات فرهنگی با دستگاههای مربوطه نیز ردیف اعتباری مشخصی وجود ندارد.
دبیر کارگروه فرهنگی و تبلیغی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قم اضافه کرد: دادگستری نیز دورههای آموزشی برای قوانین مبارزه با قاچاق کالا برگزار کرد، البته این قوانین در دو سال اخیر بسیار تغییر کرده و بسیار سختگیرانه شدند، شاید افرادی به عنوان پشتیبان مالی (اسپانسر) باشند اما در این حوزه باید حمایتهای بیشتری صورت گیرد.
بررسی اصالت کالا با سامانه گارانتی
وی ادامه داد: «سامانه گارانتی» که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده، یک برنامه برای گوشیهای همراه است که در این سامانه، هر کالایی که یکسال از تولید یا واردکردن آن گذشته باشد، به تدریج دستهبندی میشود و این دستهبندی ابتدا از لوازم یدکی خودرو شروع و سپس لوازم خانگی به آن اضافه شد و اکنون در یک طرح جدید دسته بندی پوشاک نیز به این سامانه اضافه میشود. هر کالا دارای یک شناسه (به اصطلاح بارکد) است و مصرفکننده میتواند با وارد کردن شناسه کالای موردنظر در سامانه گارانتی، از اصالت کالا یعنی تولیدکننده و واردکننده آن مطمئن شوند، اگر آن کالا در سامانه گارانتی ثبت نشده باشد، یعنی قاچاق است.
طباطبایی یادآور شد: این سامانه طراحی، اجرا و در حال تکمیل است و ما به عنوان کارگروه فرهنگی، در حوزه تبلیغ و شناساندن این سامانه با وزارت صمت همکاری داریم، اما تاکنون به دلیل محدودیت در پوشش سامانه، تبلیغات نیز محدود بود که با توجه به گسترش روزافزون دامنه کالاهای ثبتشده در سامانه، قرار شد تبلیغات گستردهای برای معرفی این سامانه به مردم صورت گیرد. این سامانه از طریق موبایل با اپلیکیشن یا از طریق رایانه و سایت در دسترس است؛ کافی است مصرفکننده در مغازه یا مرکز خرید، شناسه کالا را با موبایل خود بخواند تا بلافاصله پیامک یا اطلاعاتی از طریق اپلیکیشن دریافت کند که آیا کالا اصالت دارد، از کجا وارد شده، توسط چه شرکتی، گارانتی چند ساله دارد و چه پشتیبانیهایی فراهم است، مطلع شود.
انتهای پیام
نظرات