محمد جهانپا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در ارزیابی وضعیت فعلی به ویژه نقش شورای فعلی در تعیین مسیر تئاتر مشهد، میتوان گفت که یکی از مهمترین مسئولیتهای این شورا، توجه ویژه به سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر است. این سالن به نوعی ویترین تئاتر مشهد محسوب میشود و انتظار میرود که در آن، اجرای آثار فاخر و با کیفیت در اولویت قرار گیرد. در همین راستا اعضای شورا باید دقت نظر بیشتری در بررسی سطح کیفی آثار داشته باشند و همراهی لازم را در جهت ارتقاء این کیفیت اعمال کنند.
وی ادامه داد: در کنار سالن اصلی، سالن بهار نیز نقش مهمی دارد؛ سالنی که از آن انتظار میرود فضای حمایتیتری را برای گروهها و کارگردانهای جوانتر به ویژه دانشجویان و افرادی که در ابتدای مسیر حرفهای خود هستند، فراهم کند. با توجه به ظرفیت محدودتر این سالن، شورا میتواند با ارائه شرایط مناسبتر، اعم از هزینههای کمتر و همکاری نزدیکتر، موجب پیوند مؤثرتر نسل جدید با بدنه حرفهای تئاتر مشهد شود؛ این یک خواسته منطقی و قابل انتظار از شورای فعلی است.
این کارگردان تئاتر بیان کرد: با نگاهی به ترکیب جدید شورای فنی تئاتر مشهد، به نظر میرسد این شورا از چهرههای شاخص و تأثیرگذار تئاتر مشهد تشکیل شده است. حضور آقای مداح حسینی، یکی از اساتید دانشگاه و فعال در بدنه علمی به همراه آقای هاشمآبادی به عنوان یکی از پیشکسوتان شورای سیاستگذاری و همچنین چهرههایی چون محمد حسنزاده و رضا حسینی، نویدبخش تصمیمگیریهای آگاهانه و باتجربه است.
جهانپا افزود: البته برخی انتقادها در خصوص عدم حضور بانوان در ترکیب شورا مطرح شده است. به عقیده من، چنین انتقادی ناشی از درک نادرست از ماهیت این شورا است. ما داور انتخاب نکردهایم، بلکه شورای فنی را تعیین کردهایم که در آن حضور افراد متخصص از حوزههای مختلف بازیگری، کارگردانی، طراحی و حتی حوزه نظری و دانشگاهی ضروری است؛ با این حال قطعاً حضور بانوان نیز میتواند به غنای فکری شورا بیافزاید.
وی عنوان کرد: بانوان هنرمند در سالهای اخیر نقش پررنگی در موفقیتهای تئاتر مشهد ایفا کردهاند و حتی در جشنوارههای متعدد جوایز قابل توجهی کسب کردهاند؛ بنابراین انتظار میرود که در ادامه، چه در شوراها و چه در داوری جشنوارهها، سهم و نقش آنها پررنگتر شود. به ویژه پیشنهاد میکنم در جشنواره پیش رو حضور یک داور زن حتماً مدنظر قرار گیرد. همچنین تشکیل یک مجمع یا گروه مستقل از هنرمندان زن برای انسجام بیشتر و مطالبهگری میتواند گامی مؤثر در ارتقاء جایگاه آنها باشد.
این کارگردان تئاتر در پاسخ به این نگرانی که آیا شورای فعلی نماینده واقعی بدنه تئاتر مشهد است یا خیر، بیان کرد: باید گفت که شورا نهادی فنی است، نه نهادی عمومی یا صنفی. وظیفه آن سنجش قابلیت فنی آثار و تعیین شایستگی آنها برای اجرا در سالنهای مجموعه است. بنابراین حضور افرادی در این شورا ضروری است که شناخت دقیق و تجربه عمیق از صحنه، امکانات سالنها و ویژگیهای اجرایی داشته باشند. برخی معتقدند که افراد جوانتر یا ناشناختهتر نیز باید در شورا حضور داشته باشند، اما واقعیت این است فردی که هنوز تجربه اجرا در سالنهای اصلی تئاتر شهر را ندارد، بهراحتی نمیتواند تصمیمات تخصصی و دقیق در این زمینه اتخاذ کند؛ شورا جای تجربهگرایان و کارشناسان فنی است.
جهانپا در ادامه گفت: با این حال برای نزدیکتر شدن شورا به بدنه تئاتر، باید بسترهای تعامل دوطرفه ایجاد شود. البته شخصاً احساس دوری از بدنه ندارم، اما معتقدم ایجاد کانالهای رسمی برای تبادل نظر میان هنرمندان و شورا میتواند منجر به تصمیمگیریهای دقیقتر و هماهنگتر شود. نباید فراموش کنیم که اجرای آثار در مشهد عمدتاً توسط یکسوم از هنرمندان فعال انجام میشود و همین افراد نیز معمولاً در سالن اصلی اجرا دارند و شناختهشده هستند.
وی تصریح کرد: در نهایت باید به دغدغهای مهم اشاره کرد و آن اینکه شورا، صرفاً مسئول بررسی فنی آثار و صدور مجوز اجراست. اگر خواستهای وجود دارد مبنی بر ارتقاء سطح سلیقه یا خطمشی کلی تئاتر مشهد، آن باید در شورای سیاستگذاری تئاتر پیگیری شود، نه در شورای فنی. دستورالعملهای وزارت ارشاد، اختیارات سیاستگذاری را نیز محدود به رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی کرده و شوراها مجاز به مداخله مستقیم در محتوای هنری یا فنی آثار نیستند.
تولید آثار نمایشی مشهد بیش از ظرفیت مصرف است
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: یکی از چالشهای مهم تئاتر مشهد در حال حاضر تولید بیش از ظرفیت آثار نمایشی است. تعداد کارگردانها و تولیدات به وضوح از ظرفیت مصرف و نمایش در شهر بیشتر شده و این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد و بهنظر میرسد وقت آن است که در این زمینه بازنگری جدی صورت گیرد.
انتهای پیام
نظرات