سید فواد حسینی، امروز یکشنبه ۱۲ مرداد در آیین افتتاح دوره استانی توانمندسازی معلمان، با بیان اینکه معلم ستون خیمه نظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: ارتقای کیفیت آموزش تنها از مسیر توانمندسازی معلمان ممکن است و در غیر این صورت، تحقق شعار عدالت آموزشی، صرفاً در حد کلام باقی میماند.
وی با اشاره به حضور مهمانانی از وزارت آموزش و پرورش و مسئولان کشوری در این دوره، از جمله دکتر زهرا مظفر، نماینده وزیر و معین استان افزود: این حضور نشان از اهمیت ویژهای است که وزارتخانه برای تحول در آموزش قائل است.
حسینی با تأکید بر لزوم عبور از روشهای سنتی تدریس، تصریح کرد: علیرغم اینکه نسل دانشآموزان ما تغییر کردهاند، روشهای تدریس ما همچنان مشابه یک قرن گذشته است؛ این در حالی است که دنیا به سمت روشهای فعال، تعاملی و شخصیسازیشده حرکت کرده است.
وی تغییر در نظام تدریس را اقدامی تحولی، اثربخش و انقلابی توصیف کرد و گفت: هدف این دورهها، صرفاً انتقال اطلاعات نیست؛ بلکه باید به مدیریت تغییر، ایجاد احساس نیاز در معلمان و شکستن مقاومت در برابر تغییر توجه کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به روشهای نوین تدریس از جمله تدریس معکوس، بازیمحور، پروژهمحور و پژوهشمحور، بیان کرد: معلمی که به روش سنتی تدریس میکند، ممکن است احساس کند روشش درست است، اما باید به او نشان داد که با روشهای نوین میتواند خستگی کمتری داشته باشد، کلاس مؤثرتری برگزار کند و دانشآموزان علاقهمندتری تربیت کند.
حسینی، سنجش را بخش جداییناپذیر از فرآیند یادگیری دانست و گفت: آموزش بدون بازخورد، بیمعناست. باید در آغاز، حین و پایان آموزش، سنجشهای لازم صورت گیرد تا بتوان کیفیت تدریس را بهدرستی ارزیابی کرد.
وی از مدرسان حاضر در دوره خواست تا محتوا و اهداف این برنامه را بهدقت به معلمان منتقل کنند و افزود: مرحله نهایی کار، در مدارس و کلاسهای درس اتفاق میافتد و اگر این انتقال بهدرستی انجام نشود، تمامی تلاشها بینتیجه خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اعلام اینکه میزان رسوخ و تأثیرگذاری این آموزشها در دهه اول مهر ارزیابی خواهد شد، تصریح کرد: انتظار داریم در همان روزهای ابتدایی سال تحصیلی، تأثیر این دورهها در چیدمان کلاسها، روش تدریس و تعامل با دانشآموزان قابل مشاهده باشد.
حسینی در پایان با قدردانی از همه عوامل برگزارکننده این دوره، بهویژه دانشگاه فرهنگیان، گروههای آموزشی، معاونتهای آموزش ابتدایی و متوسطه، و سرگروههای درسی استان، خاطرنشان کرد: اگر این مسیر را با جدیت ادامه دهیم، به فضل الهی و با مشارکت جمعی، میتوانیم به یک نقطه عطف در نظام آموزشی استان دست یابیم و انگیزههای تحصیلی را در دانشآموزان تقویت کنیم.
انتهای پیام
نظرات