زعفر احدزاده در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: روز خبرنگار فرصت مغتنمی برای متمرکز شدن بر نقش اصحاب قلم، اندیشه و قدرشناسی از پیشگامان توسعه فکری جامعه است که مبنای توسعه در سایر ارکان جامعه تلقی می شود. تحول خواهان رسانه ای، بازگوکنندگان اندیشه و نتایج و یافته های علم هستند که میتوانند زیبایی نگارش و فرابینی دانش را در مسیر تعالی بشر با یکدیگر همگام کنند و اینگونه جایگاه قلم را پاس دارند.
وی افزود: اگر حاکمان و شهروندان جامعهای خواهان توسعه و تحول مثبت هستند باید شهروندان توسعه یافته داشته باشد و شهروندان توسعه یافته محصول آموزش و فرهنگ توسعه یافته ای است که صاحبان قلم با مهندسی افکار عمومی از ارکان مهم آن به حساب می آیند.
مدیرکل سابق فرهنگ استان اردبیل هرگونه عقب ماندگی از فرآیند توسعه یافتگی را که در اثر توسعه دانش ها و ابزار انتقال دانش نسبت به سده ها و دهه های گذشته امکان پذیرتر شده است حاصل بی توجهی به متخصصین علم، اندیشه و قلم دانست و تصریح کرد: در بررسی سیر تکوینی حیات اجتماعی و تاریخ زندگی بشر، تلاش برای بیشتر دانستن و دستیابی به دانایی، اصل محوری حیات بشر بوده و شهروند آغاز هزاره سوم بیش از انسانهای هر عصر دیگری به دانستن نیاز دارد. از این رو، کار خبری در راستای دانایی افزایی شهروندان، رسالتی خطیر و قابل احترام است. چراکه صاحبان قلم و آنچه مینگارند مبنای دانایی و توانایی بخشی به متولیان و شهروندان برای دستیابی به کمال در زمان خود است.
این پژوهشگر حوزه فرهنگی با اشاره به نقش کلیدی دانایی در تحول زندگی بشر، گفت: در نظام نوین فعلی جهان، شهروند امروز در عصر حاکمیت رسانهها زندگی میکند که رسانههای گروهی جزء جداییناپذیر زندگی بوده و آنچه بهعنوان اطلاعات انتقال میدهند به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه، احساسات و نهایتا شکل دهی به فرهنگ شهروندان جامعه تعیینکننده است.
وی افزود: نباید فراموش کرد که فرهنگ و رسانه هر دو قابلیت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از یکدیگر را دارند و امروزه شهروندان در معرض نهادهای رسانهای متولد میشوند، میاندیشند، دنیا را از این منظر میبینند و شکلگیری فرهنگ در جوامع انسانی تحت تأثیر مستقیم رسانههای گروهی قرار دارد و این ابزارها، الگوهای رفتاری و فرهنگ زندگی آنان را شکل میدهد.
احدزاده با اشاره به تأثیرگذاری رسانهها در میان شهروندان جامعه و مخاطبان بیان کرد: مقوله مهمی است که رسانهها با ترغیب، تشویق، تبلیغ و گاه ارعاب، شهروندان را وا میدارند به قواعد دلخواه صاحبان رسانه اعتقاد پیدا کنند، رسانهها یکی از عوامل مهم فرهنگسازی و البته تجلی فرهنگ در جامعه است و فعالیت رسانهای، خود یک کنش فرهنگی محسوب میشود و اساساً یکی از کارکردهای مهم رسانهها طبق نظریههای معتبر علوم ارتباطات، انتقال میراث فرهنگی است و رسانه در این فرآیند بهواسطه تجهیزات ارتباطی و جذابیتهای صوتی – تصویری از قابلیت و ظرفیت بیشتری در فرهنگسازی برخوردار است.
وی گفت: رسانههای جمعی بهعنوان نیرویی تأثیرگذار میتوانند ضمن تثبیت افکار، اعتقادات، اصول معانی، ارزشها، هنجارها و اخلاقیات، موجبات اصلاح در نگرشهای عمومی نسبت به سنتها، آداب و رسوم اجتماعی، روندها و رویهها، تفریح و کار، رفتارها، ابداعات، دانشها، ابزارها، فناوریها، مهارتها، سبکهای زندگی، زبان، هنر، قوانین، نمادها و نهادهای اجتماعی را فراهم آورند.
انتهای پیام
نظرات