محمود پاک نظر در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: استان همدان به دلیل کیفیت محصولات خود، جایگاه ویژهای در صنعت کفش کشور دارد و به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید کفش زنانه و پاپوش زنانه کشور مطرح بوده و بسیاری از تولیدکنندگان در این صنعت در این استان فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در همدان ۹۰۰ کارگاه مجوزدار تولیدی کفش زنانه، ۵۰ کارگاه مجوزدار تولید کفش زنانه چرم، ۵۰ کارگاه مجوزدار تولید کیف و دو کارگاه مجوزدارتولید کفش مردانه دارای فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: ۲۵۰ کارگاه تولیدی کفش زیر پلهای و زیرزمینی نیز در همدان فعالیت دارند که این کارگاههای تولید کفش به صورت فصلی ۶ ماه در سال دارای فعالیت هستند.
وی همچنین با بیان اینکه علاوه بر این موارد ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد دارای تداخل صنفی در تک فروشیها داریم که دارای فروش لباس و کیف و کفش هستند، گفت: در این رابطه پیگیریهایی نیز با اتاق اصناف برای مجوزدار کردن این واحدها انجام شده اما هنوز به نتیجهای نرسیده است.
پاک نظر با اشاره به تولید روزانه بهطور میانگین ۲۵هزار جفت تولید کفش زنانه در سطح کارگاههای تولیدی کفش همدان، افزود: ۸۰ درصد تولیدات کفش زنانه استان همدان به تهران و مابقی به شیراز، اصفهان و سایر استانها ارسال میشود.
وی همچنین از صادرات تولیدات کفش زنانه همدان به سلیمانیه عراق خبر داد و خاطرنشان کرد: کارگاههای تولیدی کفش همدان بهصورت مستقیم برای ۹ تا ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است .
رئیس اتحادیه کیف و کفش و چرم همدان دارا بودن نیروی کار ماهر پایین بودن هزینههای تولید نسبت به برخی مراکز صنعتی بزرگ را از جمله مزایای کارگاههای تولیدی کفش همدان برشمرد و بیان کرد: امروزه صنعت کفش با چالشهای متعددی روبرو بوده که از جمله این موارد میتوان به نوسانات ارز، گرانی مواد اولیه، کمبود نقدینگی، ناترازی انرژی و قطعی مکرر برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان اشاره کرد.
پاک نظر همچنین بیان کرد: حق بیمه تامین اجتماعی یکی دیگر از جمله موارد چالشها و مشکلات کارگاههای تولیدی کفش همدان بوده که در این رابطه امسال دولت یارانه خود را حذف کرده و این امر موجب مشکلات برای تولید کننده و موجب نارضایتی کارفرمایان و کارگران شده است.
وی با بیان اینکه پراکندگی کارگاههای تولیدی کفش همدان یکی دیگر از جمله مشکلات تولیدکنندگان صنعت کفش همدان بوده که در این رابطه متمرکز شدن این کارگاهها در یک محل مشخص امری ضروری است، تصریح کرد: در سالهای گذشته با پیگیریهای انجام شده قرار بود بخشی از شهرک بوعلی ۲ برای کارگاه های تولیدی کفش اختصاص دهند اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.
وی با اشاره به گرانی زمین در شهرک بوعلی ۲، گفت: به دلیل گرانی زمین در شهرک بوعلی ۲ و قیمتی که برای زمینهای این شهرک اعلام کردند متاسفانه پرداخت چنین قیمت هنگفتی برای خرید زمین در این شهرک در توان تولیدکنندگان کفش همدان نبود، برای همین این تولیدکنندگان در این شهرک نتوانستند نسبت به خرید زمین اقدام کنند.
پاکنظر با بیان اینکه تاکنون تنها ۳۰ تا ۳۵ کارگاه تولید کفش در این شهرک موفق به خرید زمین و استقرار در این شهرک شدهاند، اظهار کرد: ابتدای امر قرار بر این بود که در این شهرک هر متر زمین به تولیدکنندگان کارگاههای تولید کفش همدان متری سه میلیون تومان تحویل داده شود اما این موضوع به تعویق افتاد و در نتیجه هماکنون هر متر زمین در این شهرک به متری ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان رسیده و افزایش چندین برابری داشته که این امر حل این موضوع در راستای متمرکز کردن کارگاه های تولیدی کفش همدان را با مشکل مواجه کرده است.
رئیس اتحادیه کیف و کفش و چرم همدان همچنین مالیات سنگین و استیجاری بودن ۵۰ درصد از کارگاهها و سنگین بودن قیمت اجاره بها را از دیگر چالشهای کارگاههای تولید کیف و کفش برشمرد و گفت: در حال حاضر اکثریت کارگاههای تولیدی کیف و کفش همدان نیاز به نوسازی ماشینآلات و استفاده از فنآوری در صنایع چرم دارند ضمن اینکه محدود بودن توان صادرات و برندینگ را نیز باید به عنوان دیگر مشکلات کارگاههای تولید کفش همدان به آن اشاره داشت.
پاک نظر با بیان اینکه اکثریت تولیدات کفش زنانه همدان برند بوده و همدان دارای حدود ۱۰۰ برندینگ معروف کشوری کفش زنانه است، افزود: همدان دارای ۵۰ کارگاه تولید کفش چرم طبیعی بوده که این کارگاهها نیز روزانه به زور میانگین دارای ۱۵۰ تا ۲۰۰ جفت تولید کفش چرم طبیعی هستند.
وی با اشاره به گران بودن چرم طبیعی، تصریح کرد: تولید هر جفت کفش چرم طبیعی برای تولیدکنندگان کفش افزونبر دو میلیون تومان هزینه در بر دارد که با توجه به قدرت پایین خرید مردم، همین امر موجب شده تا حدود ۸۰ درصد بازار کفشهای تولید شده از چرم مصنوعی باشد.
انتهای پیام
نظرات