عبدالرضا گلپایگانی سهشنبه چهارهم شهریور در نشست مشترک با مدیران دستگاههای اجرایی و شورای تأمین شهرستان قوچان، به اهمیت موقعیت راهبردی این شهرستان اشاره کرد و آن را نقطه تلاقی مسیرهای مهم از جمله ارتباط بجنورد و خراسان شمالی و گرگان با مشهد و مسیر باجگیران به ترکمنستان دانست.
وی افزود: قوچان علاوه بر جایگاه تاریخی، مسیر زیارتی و تجاری مهمی است و از این ظرفیتها میتوان برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایهگذار بهره برد.
گلپایگانی با اشاره به نشست مجمع نمایندگان استان با وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توسعه راهها، به ویژه محور مشهد - چناران - قوچان، یکی از اصلیترین مطالبات مطرح شده و نشان دهنده نیاز مبرم شهرستان و استان به تقویت زیرساختهای حملونقل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم شناخت ویژگیهای هر شهر برای تقویت سکونت و اقتصاد آن، بیان کرد: استفاده از ظرفیت مرز باجگیران بعنوان نقطه کلیدی توسعه آینده قوچان ضروری است و تدوین سند توسعه بلندمدت شهرستان با بررسی میدانی مشاوران، شناسایی نقاط قوت و تعیین محورهای توسعه را میطلبد.
وی با اشاره به مسیر زیارتی قوچان، بر ضرورت استفاده از این مسیر برای جذب سرمایهگذار تأکید کرد و افزود: متأسفانه کمبود فضاهای همگانی و تفریحی در شهرستان محسوس است و ایجاد پارک و فضای عمومی برای مردم از چالشهای اساسی قوچان به شمار میرود.
گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله قیر رایگان و کیفیت اجرای پروژهها پرداخت و گفت: با حمایت وزیر راه و نمایندگان مجلس، ظرفیت اختصاص قیر رایگان نسبت به گذشته دو برابر شده و سختگیری درباره ضمانتنامهها منطقی است، زیرا قیر باید در پروژههای مشخص شده مصرف شود و زیرساختها از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا نیاز به تعمیرات مکرر کاهش یابد.
وی همچنین بر لزوم فعال شدن ستاد بازآفرینی شهری قوچان تأکید کرد و افزود: جلسات این ستاد باید با حضور اعضا بصورت منظم برگزار شود و صدور پروانهها بویژه در بافتهای فرسوده تقویت شود.
مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: هر شهری دارای مناسبات و ظرفیتهای خاص خود است و باید از همه ابزارها و فرصتها، از جمله مسیرهای تاریخی، مسیرهای زیارتی و مرزهای اقتصادی، برای توسعه پایدار و ارتقای رفاه مردم بهره برد.
ضعف در مدیریت شهری و کمبود قیر عامل اصلی نارضایتی مردم
نماینده شهرستانهای قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نارضایتیهای اخیر مردم قوچان در حوزه شهری گفت: بخشی از این نارضایتیها ناشی از ضعف مدیریت و بیتدبیری شهرداریها بوده و مسئله کمبود قیر نیز به آن دامن زده است.
علی آذری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در تأمین قیر و حمایت از طرحهای بازآفرینی شهری نقش حمایتی ایفا کرده است، افزود: انتظار داریم قیر تخصیص یافته به شهرستان به درستی در پروژههای شهری مورد استفاده قرار گیرد تا رضایتمندی مردم حاصل شود. از سال ۱۴۰۲ برخی مطالبات در تهران پیگیری شد اما به مرحله اجرا در شهرداری نرسید که این یک نقطه ضعف جدی است.
نماینده مردم قوچان و فاروج، با تأکید بر ضرورت بازآفرینی بافت فرسوده، سکونتگاههای غیررسمی و توسعه فضاهای عمومی شهر، اظهار کرد: فرسودگی زیرساختها، ضعف در ایجاد فضاهای عمومی و پارکها و نبود برنامهریزی جامع، از چالشهای جدی شهر قوچان است که باید با نگاه ویژه مدیریت شهری و همراهی مردم برطرف شود.
آذری با اشاره به ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی قوچان تأکید کرد: این شهرستان ارزشهای فراوانی دارد و باید از فرصت تخصیص منابع در حوزه بازآفرینی شهری به بهترین شکل بهرهبرداری شود.
وی از تخصیص ۵۰۰ تن قیر به شهرداری قوچان خبر داد و گفت: امید است با نظارت دقیق، این قیر در بخشهایی از شهر مصرف شود که بیشترین رضایت عمومی را به همراه داشته باشد و در آینده شاهد پایان معضل کوچههای خاکی در قوچان باشیم.
مشکلات زیرساختی محور ترانزیتی، چالش جدی مرکز شهرستان است
فرماندار شهرستان قوچان، با اشاره به وضعیت زیرساختهای شهری قوچان گفت: محور اصلی ترانزیتی شمال کشور که از مرکز این شهرستان عبور میکند، به دلیل کمبود امکانات و ضعف مدیریت گذشته، چهرهای نامناسب به شهر بخشیده است.
رسول فرزادفر افزود: قوچان با وجود ظرفیتهای بالای جمعیتی، تاریخی و جغرافیایی، نتوانسته از موقعیت خود در مسیر جاده آسیایی به درستی بهرهبرداری کند. این جاده با حجم بالای تردد و سرعت زیاد خودروها، هیچ سهمی برای رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان ایجاد نکرده و تنها مشکلاتی نظیر فرسودگی ناوگان و تخریب آسفالت را بر جای گذاشته است.
فرماندار قوچان با تأکید بر اینکه شهرداری بهتنهایی قادر به رفع این مشکلات نیست، خاطرنشان کرد: زمستانهای سرد و شرایط سخت آب و هوایی، فرسودگی آسفالت و تجهیزات شهری را تشدید کرده است و نیازمند حمایت جدی استان و وزارتخانههای مرتبط هستیم.
فرزادفر تصریح کرد: برای بهبود شرایط و استفاده بهتر از ظرفیت جاده ترانزیتی، باید با نگاه توسعهای و بهرهگیری از ظرفیت گردشگری، شرایطی فراهم شود تا مسافران در این شهرستان توقف کنند و از امکانات آن بهره ببرند.
باجگیران دروازه ورودی به کشورهای آسیای میانه
شهردار باجگیران، با اشاره به وضعیت خاص این شهر مرزی گفت: باجگیران بعنوان دروازه آسیایی و نقطه صفر مرزی، پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران است و باید توجه ویژهای به مسائل زیرساختی و عمرانی آن صورت گیرد.
سید محمد حسینی با بیان اینکه باجگیران آخرین شهری بوده که گازرسانی به آن انجام شده است، افزود: با وجود گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب، این شهر هنوز با مشکلات جدی در حوزه امکانات زیربنایی و بودجه جاری شهرداری روبهروست؛ نبود اعتبارات کافی باعث شده بسیاری از پروژههای عمرانی و خدماتی به سرانجام نرسد.
حسینی با اشاره به بافت فرسوده و کمبود منابع مالی در شهرداری باجگیران گفت: حدود ۳۰ واحد خانه سازمانی در ورودی شهر وضعیت نامناسبی دارند که چهره باجگیران را مخدوش کرده است؛ بخشی از این خانهها متعلق به گمرک و اداره راه و شهرسازی است که باید در قالب طرحهای بازسازی و مسکن ملی ساماندهی شوند.
شهردار باجگیران همچنین به کاهش جمعیت ثابت شهر اشاره کرد و افزود: جمعیت ثابت باجگیران حدود ۶۰۰ نفر است اما به دلیل حضور گردشگران، مسافران و اتباع کشورهای همسایه، جمعیت متغیر روزانه به بیش از دو هزار نفر میرسد؛ با این وجود، نبود امکانات کافی باعث مهاجرت بخش زیادی از جمعیت بومی از چهار تا پنج هزار نفر به کمتر از هزار نفر شده است.
وی با تأکید بر اهمیت این شهر در حوزه تجارت و بازرگانی گفت: روزانه حدود ۴۰۰ نفر از اتباع ترکمن برای خرید و فروش وارد بازارچه مرزی میشوند.
وی افزود: باجگیران دروازه ورودی به کشورهای آسیای میانه و محل تردد اعضای پیمان شانگهای است و باید بهعنوان آبروی کشور مورد توجه قرار گیرد.
۵۰ درصد معابر شهر قوچان همچنان خاکی است
شهردار قوچان با انتقاد از وضعیت زیرساختهای این شهر گفت: قوچان با وسعت ۱۵۲۰ هکتار و جمعیت شهری قابل توجه، هنوز حدود ۲۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد که در ۶ محله درنظر گرفه شده است اما اجرای محدوده بازآفرینی تازه امسال ابلاغ شده است؛ این موضوع نشان میدهد طی سالهای گذشته پیگیریهای لازم انجام نشده و امروز شهروندان با مشکلات جدی روبهرو هستند.
مجتبی قلیمزرجی با اشاره به وضعیت نامناسب معابر افزود: از مجموع شبکه معابر شهر، یک میلیون و ۹۹۴ هزار مترمربع خاکی است؛ یعنی نزدیک به ۵۰ درصد معابر قوچان هنوز آسفالت نشدهاند. این وضعیت زیبنده شهری با سابقه بیش از ۱۰۰ سال مدیریت شهری و جایگاهی که روزگاری جزء ۴۰ شهر بزرگ کشور بوده، نیست.
قلیمزرجی با بیان اینکه ۲۴ شرکت تعاونی در محدوده شهری طی ۳۰ سال گذشته مستقر شدهاند، تصریح کرد: با وجود استقرار این واحدها و حضور مردم در این منطقه، هیچ زیرساخت متناسبی ایجاد نشده و مراجعات مکرر شهروندان همچنان بیپاسخ مانده است.
وی به شرایط اقلیمی قوچان هم اشاره کرد و گفت: این شهر یکی از سردترین نقاط کشور است و به دلیل سرمای شدید زمستان، تخریب معابر و زیرساختها شدت بیشتری میگیرد؛ اما در عمل توجه جدی برای رفع مشکلات نشده و مردم هر روز با سختی بیشتری روبهرو میشوند.
شهردار قوچان تأکید کرد: با گذشت بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس بلدیه در قوچان، سزاوار نیست شهری با چنین سابقه و جایگاهی همچنان با معابر خاکی و زیرساختهای ناقص اداره شود؛ انتظار میرود مسئولان استانی و ملی نگاه ویژهتری به این شهر داشته باشند تا در سال ۱۴۰۵ شاهد تغییرات ملموس باشیم.
ضعف مدیریت و ضوابط سخت، پروژههای شهری را زمینگیر کرده است
شهردار شهر تازه تأسیس مزرج، با انتقاد از وضعیت مدیریت شهری و محدودیتهای اداری گفت: معابر شهر مزرج فرسوده و آسیبدیدهاند و استانداردهای لازم برای آسفالت آنها رعایت نمیشود.
حمیدرضا محمدیان نیت افزود: شهرداری مجبور است ضمانتنامههای سنگین ارائه دهد و با ضوابط سخت دیوان و سازمان بازرسی روبهروست؛ این محدودیتها باعث شده جذب اعتبار کافی و اجرای پروژهها تقریباً غیرممکن شود و شهر با کندی پیشرفت کند.
محمدیان نیت تأکید کرد: عدم اختصاص منابع کافی و محدودیتهای ساختاری باعث شده بسیاری از پروژههای مهم شهری معطل بمانند و مردم مزرج همچنان با معابر فرسوده و خدمات ناکافی روبهرو باشند.
وی با بیان اینکه برنامه دهسالهای برای توسعه مزرج در نظر گرفته شده است، گفت: هدف ما بهسازی ۳۵ هکتار از معابر و ایجاد سند توسعه شهری جامع است؛ با وجود محدودیتها، تلاش شده پروژهها با کیفیت و در چارچوب استاندارد پیش بروند.
وی تأکید کرد: اگر حمایتهای بیشتری از استان و مسئولان ملی صورت گیرد و موانع اداری کاهش یابد، مزرج میتواند به شهری مدرن و استاندارد تبدیل شود که خدمات مناسب و معابر بهسازیشدهای برای شهروندان داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات